Vakavan masennuksen, skitsofrenian ja adhd:n taustalta löytyy samoja perinnöllisiä tekijöitä, selvisi kansainvälisessä jättitutkimuksessa

Tutkimuksessa oli mukana tutkijoita Helsingin yliopistosta, Itä-Suomen yliopistosta ja useista muista suomalaisista tutkimusyksiköistä.

Monien psykiatristen sairauksien taustalta löytyy yhteisiä geneettisiä alttiustekijöitä, joita käytössä oleva diagnostinen luokittelu ei huomioi, käy ilmi uudesta kansainvälisestä jättitutkimuksesta.

Tutkimusta teki yhteistyössä yli 600 tutkimuslaitosta. Mukana oli tutkijoita Helsingin yliopistosta, Itä-Suomen yliopistosta ja useista muista suomalaisista tutkimusyksiköistä.

”Pääasiallinen löydöksemme on psykiatristen sairauksien läheinen geneettinen yhteys. Sillä on monenlaisia vaikutuksia esimerkiksi lääkekehitykseen ja riskitekijöiden tunnistamiseen”, kertoo genetiikan tutkija Verneri Anttila Broad-instituutista Bostonista Yhdysvalloista.

Tutkijat havaitsivat, että esimerkiksi tarkkaavaisuushäiriö adhd:n, kaksisuuntaisen mielialahäiriön, vakavan masennuksen ja skitsofrenian taustalta löytyy erityisen paljon yhteisiä geneettisiä riskitekijöitä.

Lisäksi geneettisestä alttiudesta pakko-oireiseen häiriöön löytyy geneettisiä yhdenmukaisuuksia sekä anoreksiaan että Touretten syndroomaan.

”Se kertoo, että pinnan alla on avainmekanismeja, joita sairaudet jakavat keskenään”, Anttila sanoo.

Tutkijoiden mukaan neurologisten sairauksien taustalta tai neurologisten ja psykiatristen sairauksien väliltä ei sen sijaan löytynyt vastaavaa yhteistä geneettistä alttiutta. Myöskään tutkitut neurologiset sairaudet, kuten Parkinsonin ja Alzheimerin tauti, eivät juurikaan jakaneet riskitekijöitä keskenään, kertoo Helsingin yliopisto tiedotteessaan.

”Tämä työ kyseenalaistaa perinteisiä näkemyksiä erityisesti psykiatristen sairauksien luokittelusta. On mahdollista, että aiemmin erillisiksi sairauksiksi luokiteltujen oireiden takaalöytyykin yhteisiä biologisia mekanismeja”, toteaa tutkimukseen osallistunut professori Aarno Palotie Helsingin yliopistosta ja Broad Instituutista.

Anttilan mukaan sairauksien läheinen geneettinen yhteys voi vaikuttaa niiden lääkehoidon kehittämiseen.

”Jos sairauksien välille on löytynyt yhteyksiä, voi olla niin, että yhteen sairauteen sopiva lääke voi sopia myös johonkin toiseen.”

Sairausdiagnoosien lisäksi tutkijat analysoivat sairauksien riskitekijöiden yhteyttä muun muassa koulumenestykseen, kognitiivisiin kykyihin ja persoonallisuustyyppeihin vaikuttaviin geneettisiin tekijöihin.

Tutkimuksen kohteena oli 25 yleistä aivojen sairautta, jotka tutkijat valikoivat aineistojen kartoituksen jälkeen. Tutkimuksessa yhdistettiin genomitietoa yli 265 000 potilaasta ja verrattiin heitä noin 800 000 terveeseen henkilöön.

”Tässä on takana kuuden vuoden urakka”, Anttila sanoo.

Tutkimustulokset julkaistaan perjantaina arvostetussa Science-lehdessä.

• Mielenterveys