Huippututkijoiden uusi arvio kuuluisasta Draken kaavasta: Saatammekin olla yksin maailman­kaikkeudessa

Kuuluisan kaavan mukaan on laskettu, että sivilisaatioita olisi tuhansia. Tuore tutkimus on varovaisempi – paljon varovaisempi.

Nyt kannattaa hiljentyä hetkeksi: voimme olla ainoa sivilisaatio, jonka maailmankaikkeus on saanut aikaan.

Tähän päätyvät kolme tutkijaa, jotka vastikään punnitsivat uudelleen kuuluisaa Draken kaavaa. Kaavalla lasketaan Maan ulkopuolisten sivilisaatioiden todennäköisyyttä.

Yksinkertaisen kertolaskukaavan kehitti 1960-luvun alussa yhdysvaltalainen tähtitieteilijä Frank Drake. Kaavassa on muuttujia, joille tutkijat ovat antaneet eri arvoja. Tulokseksi on saatu jopa tuhansia sivilisaatioita pelkästään Linnunradassamme.

Tällaisen laskelman pulmana on se, että kaavaan sijoitetaan lukuarvoja, jotka ovat pitkälti pelkkiä valistuneita arvioita. Kun tutkijat nyt punnitsivat muuttujien epävarmuuksia, vieraat sivilisaatiot alkoivat näyttää varsin epävarmoilta.

Tutkimuksen julkaisi brittiläisen Oxfordin yliopiston Future of Humanity -tutkimuslaitos. Tekijät ovat tulevaisuudentutkija Anders Sandberg, nanotekniikan asiantuntija Eric Drexler ja moraalifilosofi Toby Ord, kaikki kuuluja alallaan.

Pohdintaa muista sivilisaatioista viritti legendaarinen italialainen fyysikko Enrico Fermi, ensimmäisen ydinmiilun kehittäjä, joka 1950-luvun alussa työskenteli Los Alamosin ydintutkimuslaitoksessa Yhdysvalloissa.

Tunnetun tarinan mukaan Fermi ihmetteli lounaalla, missä kaikki ovat – siis vieraiden sivilisaatioiden edustajat. Kysymyksen herätti New Yorkerin pilakuva, jossa iloiset muukalaiset astuivat lentävästä lautasesta.

Kysymyksen voi tarkentaa seuraavasti: miksi emme ole saaneet merkkiäkään älyllisestä elämästä muualla kuin maapallolla, vaikka maailmankaikkeus on valtava ja vanha?

Vaikka arvioitaisiin alakanttiin muiden sivilisaatioiden kykyä matkustaa avaruudessa, muokata maailmaansa ja viestiä itsestään, heistä pitäisi näkyä joitakin merkkejä. Eipä näy.

Ristiriitaa on sittemmin sanottu Fermin paradoksiksi. Sille on etsitty selityksiä. Ehkä vieraat sivilisaatiot eivät halua kertoa itsestään. Ehkä ne tuhoutuvat, ennen kuin ne ehtivät levittäytyä tai viestiä.

Astrofyysikko Adam Frank mallinsi vastikään, että ilmastonmuutos voi tuhota vieraat sivilisaatiot, jotka käyttävät runsaasti planeettansa voimavaroja.

Ehkä avaruus on liian suuri. Viestit eivät ole ehtineet perille.

Draken kaava mahdollisten sivilisaatioiden laskemiseksi Linnunradassa on sinänsä suoraviivainen kertolasku. Ensin siinä arvioidaan vuosittain syntyvien tähtien määrää ja niiden tähtien osuutta, joilla on planeettoja, ja keskimääräistä planeettalukua elämälle sopivalla vyöhykkeellä. Lopuksi pohditaan, millä todennäköisyydellä tällaisella planeetalla voisi tapahtua erilaisia älyä ja viestintähalukkuutta edistäviä asioita.

Aivan keskeinen seitsemäs muuttuja on viestimään pystyvien sivilisaatioiden keskimääräinen elinaika. Elämä ja äly tarvitsevat oman kokemuksemme mukaan runsaasti aikaa.

Kaavan yhdenkin muuttujan merkitseminen nollaksi romahduttaa sivilisaatioiden todennäköisyyden nollaan. Nolla kertaa mikä tahansa on nolla, vaikka esimerkiksi tähtien määrä olisi biljoona kertaa biljoona.

Sivilisaatioiden määräksi on sopivilla luvuilla saatu tuhansia, Astrobiology-lehti kertoi joitakin vuosia sitten. Se viittasi italialaisen tähtitieteilijän Claudio Macconen laskelmiin. Niiden mukaan sivilisaatioita olisi Linnunradassa 4 600, mutta niitä voisi olla enimmillään melkein 16 000.

Sivilisaatiot ovat Macconen laskelmissa kaukana toisistaan, välimatkaa on keskimäärin tuhansia valovuosia. Etsimme signaaleja paljon lähempää, mikä selittäisi osaltaan hiljaisuuden.

Draken kaavaa on sanottu keinoksi järjestää ihmisen tietämättömyyttä sekä optimismia ja pessimismiä. Tulos riippuu muuttujille kulloinkin annetusta lukuarvosta. Ei siis ole varmoja arvoja, vaan sivistyneitä arvioita.

Se tiedetään New Scientistin mukaan, että Linnunradassa syntyy 1–10 Auringon massan verran tähtiä vuosittain. Monien muiden muuttujien lukuarvot pitää arvioida. Etenkin neljä viimeistä muuttujaa ovat häilyviä.

Lukuarvot myös kuvastavat Sandbergin, Drexlerin ja Ordin mukaan kulloisenkin tutkijan asennetta. Jos tutkija on yhtään optimistinen, hän tuskin panee yhtälöön nollaa.

Kolmikon puntaroinnin perusteella olemme 53–99,6 prosentin mahdollisuudella yksin galaksissa ja 39–85 prosentin mahdollisuudella yksin havaittavassa maailmankaikkeudessa.

Vastaus Fermin kysymykseen voi siis olla se, että muut sivilisaatiot ovat äärimmäisen kaukana, havaittavan maailmankaikkeuden reunan tuolla puolen. Tavoittamattomissa.

”Huomatkaa, että päätelmä ei tarkoita, että olemme yksin! Vaan sitä, että ei pidä hämmästyä, jos näin todella on”, tutkijat muistuttavat yhteenvedossaan Jodrell Bankin observatorion sivulla.

• Tähtitiede