Ihmisalkioiden geenimuokkaus sai vihreää valoa Britanniassa – lapsilta voitaisiin tulevaisuudessa räätälöidä pois sairauksia aiheuttavia geenejä

Englantilainen bioetiikan neuvosto ei pidä ihmisalkioiden muuntelua moraalisesti vääränä. Lailliseksi se ei kuitenkaan vielä tule, ja tekniikka on yhä lapsenkengissä.

Englantilainen Nuffieldin bioetiikan neuvosto on tehnyt merkittävän periaatepäätöksen: ihmisalkioiden geneettinen manipulointi voi olla moraalisesti hyväksyttävää, jos se on lapsen edun mukaista eikä lisää yhteiskunnan eriarvoistumista.

Käytännössä alkioista voitaisiin siis räätälöidä pois vaikeaa perinnöllistä sairautta aiheuttavat geenit ja taata näin syntyvälle lapselle terve elämä.

Eriarvoistuminen viittaa esimerkiksi siihen, että alkioiden muuntelu avaa periaatteessa oven niin sanotuille ”designer-vauvoille”. Varakkaat vanhemmat voisivat teoriassa parannella omia jälkeläisiään.

Ihmisen ominaisuuksien, kuten vaikkapa pituuden ja älykkyyden, muokkaaminen on kuitenkin nykytekniikalla täysin mahdotonta. Se ei välttämättä onnistu tulevaisuudessakaan.

Genetiikan yhä parempi ymmärrys ja biotekniikan uudet läpimurrot, kuten perimää tarkasti leikkaavat ja liimaavat geenisakset (crispr-cas9-tekniikka), ovat herättäneet kiivasta keskustelua siitä, voitaisiinko tulevaisuudessa tekniikoita käyttää ihmisalkioiden muunteluun.

Alkioiden muokkausta on jo kokeiltukin, mutta vain laboratorio-olosuhteissa niin, että alkiot on myöhemmin tuhottu. Peukaloitujen alkioiden kehittäminen raskauteen asti ei ole sallittua.

Nuffieldin neuvoston päätös ei tarkoita, että alkion muokkauksesta tulisi nyt laillista Britanniassa tai muuallakaan. Se on vain eettinen kannanotto, jonka tarkoitus on rohkaista tutkimusta tekniikoiden turvallisuudesta ja keskustelua niiden mahdollisesta käytöstä.

”Näkemyksemme on, että perimän muokkaus ei ole itsessään moraalisesti tuomittavaa. Ei ole mitään periaatteellista syytä kieltää sitä”, kertoo neuvoston työryhmän puheenjohtaja Karen Yeung The Guardian -lehdessä. Hän toimii lain, etiikan ja informatiikan professorina Birminghamin yliopistossa.

Sinänsä ihmisen perimään vaikuttavia hoitoja on jo olemassa. Esimerkiksi geeniterapiassa potilaan soluihin siirretään korjaavia pätkiä dna:ta joko viruksen avulla tai muilla tekniikoilla.

Geeniterapialla on hoidettu etenkin verisyöpiä, kuten leukemiaa, ja siitä on ollut apua vaikeasta immuunipuutossairaudesta kärsiville lapsille. Viime vuonna kokeiltiin tekniikkaa, jossa perinnöllisestä maksasairaudesta kärsivän miehen verisuoniin ruiskutettiin miljoonia viruksia, jotka hakeutuvat maksaan ja muokkaavat siellä sairaiden solujen geenit terveiksi.

Kiinassa puolestaan on crispr-geenisaksilla muokattu jo ainakin 86 ihmisen geenejä erilaisten syöpien hoitamiseksi, ja ensimmäiset geenisaksikokeet käynnistyvät myös Yhdysvalloissa.

Alkion muokkaus on kuitenkin eri asia, sillä tehdyt muutokset periytyvät myös syntyvän lapsen myöhemmille jälkeläisille. Dna:n muokkaus vaikuttaisi siis sukupolvien yli.

Moraalisesti kysymys on myös kiperä, sillä alkioiden muokkaus on erittäin kallista ja siksi se ei välttämättä olisi kaikkien vanhempien saatavilla. Se voisi jakaa ihmiset geneettisesti hyvä- ja heikko-osaisiin.

Mutta pitäisikö tekniikan hyödyntäminen siksi kieltää kokonaan?

Nuffieldin neuvoston mielestä ei. Se on punninnut asiaan liittyviä eettisiä ja maailmankatsomuksellisia seikkoja ja katsoo, ettei geenimuokkauksen kieltämiseen ole periaatteellista syytä.

”Perimän muuntelu voi jonain päivänä olla vaihtoehto vanhemmille, jotta he pystyisivät tarjoamaan lapselleen parhaan mahdollisen alun elämään”, sanoo sosiaali- ja bioetiikan professori Jackie Leach Scully Newcastlen yliopistosta Guardianissa.

Käytännössä nykytekniikalla muuntelussa tulisi kyseeseen ainoastaan tiettyjen perinnöllisiä sairauksia aiheuttavien geenien korjaaminen lapsen perimästä.

Kiinassa onkin ihmisalkioista onnistuttu jo korjaamaan eräs perinnöllistä veritautia aiheuttava geeni, ja Yhdysvalloissa on korjattu erästä sydänsairautta aiheuttava geeni.

Ihmisen ominaisuuksien parantelu, kuten vaikkapa alkion muokkaaminen niin, että lapsesta kasvaisi pitkä, komea ja huippuälykäs, on täyttä tieteisfantasiaa.

Tällaisia ominaisuuksia säätelevät niin monet geenit – esimerkiksi pituuteen tiedetään vaikuttavan jopa 700 geenivarianttia – että alkion parantelu on nykytekniikalla aivan mahdotonta eikä välttämättä onnistu koskaan.

Ainoastaan ehkä silmien väriä ja ihonväriä saatettaisiin pystyä muokkaamaan, jos niin haluttaisiin. Puheet ”designer-vauvoista” ovat siis silkkaa utopiaa – tai dystopiaa, näkökulmasta riippuen.

Nykytekniikka yltää joten kuten sellaisten sairauksien korjaamiseen, joiden takana vaikuttaa yksi ainoa geeni.

Se voidaan korjata esimerkiksi geenisaksilla. Tällaisia yhden geenin aiheuttamia sairauksia ovat esimerkiksi tietyt sydän- ja veritaudit ja kymmenet Suomen tautiperintöön kuuluvat taudit, kuten esimerkiksi Sallan tauti ja niin sanottu INCL-tauti.

Helsingin yliopistossa kantasoluja tutkiva dosentti Kirmo Wartiovaara pitää Nuffieldin neuvoston tekemää periaatepäätöstä ”erittäin hyvänä”, mutta korostaa pitämään suuruusluokan mielessä. Käytännössä kyse olisi äärimmäisen marginaalisesta hoitomuodosta.

”Asia on niin, että 99,9 prosenttia geenimuokkauksista ei tule kohdistumaan sukusoluihin (eli alkioihin). Se on kallista ja vaikeaa, ja siihen liittyy riskejä, joita ei haluta ottaa”, Wartiovaara sanoo.

Kiinalaisten kokeessa vain murto-osa alkioista saatiin muokattua onnistuneesti. Yhdysvaltalaiskoe onnistui paremmin, mutta siitäkin jäi avoimia kysymyksiä.

”On muutamia asioita, joita ei tarkasti tiedetä. Korjaus oli yllättävän tehokas, mutta ei ole selvää, miten se tapahtui. Kuin laittaisi jotain mustaan laatikkoon ja jotain tulee sitten toisesta päästä ulos. Suoritukseen ei voi olla tyytyväinen, kun ei tarkasti tiedä, mitä välissä on tapahtunut”, Wartiovaara sanoo.

Lisäksi muokkauksessa käytetty geenisaksitekniikka eli crispr-cas9 ei ole ongelmaton. Useat tutkimukset viittaavat siihen, että vaikka sakset korjaavatkin kohteena olevan geenin hyvin, niin samalla ne myllertävät myös muuta perimää.

Viime viikolla Nature Biotechnologyssa julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että sekä hiirten että ihmisten soluissa geenisakset olivat leikanneet ja järjestelleet dna:ta uudelleen myös kohdegeenin ympäriltä. Tällä voi olla arvaamattomia seurauksia, ja se voi itsessään aiheuttaa sairauksia.

Vaikka siis yksittäisiä geenejä voitaisiin korjata, sitä ei välttämättä pystytä tekemään turvallisesti.

”En usko, että alkionmuokkausta tullaan käyttämään, koska se on hankalaa ja on muitakin vaihtoehtoja, kuten sukusolujen valinta. Se onnistuu ilman geenimanipulaatiotakin”, Wartiovaara sanoo.

Jos esimerkiksi vanhemmilla on harvinaista sairautta aiheuttava geeni, laboratoriossa hedelmöitetyistä alkioista voidaan jo nyt valita sellainen, jolle tämä sairaus ei ole periytynyt, ja istuttaa se kohtuun.

Alkion geenimuokkaukseen liittyvää eettistä keskustelua on tärkeä käydä, vaikka tekniikka olisi vielä kaukana tulevaisuudessa. On selvää, että tällainen kallis hoito ei ole kaikkien vanhempien saatavilla.

Geenitekniikoiden vastuullista käyttöä ajavan Center for Genetics and Society -järjestön johtaja Marcy Darnovsky arvostelee Nuffieldin raporttia rajuin sanoin The Guardianissa. Darnovskyn mukaan alkioiden muokkaus olisi tarpeetonta ja ”sosiaalisesti vaarallista” sekä mahdollistaisi rikkaille omien lapsiensa parantelun.

Wartiovaara ei haluaisi nähdä asiaa mustavalkoisesti.

”Nuffieldin raportissa painotettiin sitä, lisääkö alkioiden muokkaus eriarvoisuutta. Kyllä se todennäköisesti lisää, mutta ei sen enempää kuin mikä tahansa muukin rahalla ostettava asia. Elon Musk saa rakentaa raketin Marsiin ja minä en. Joidenkin lapset pääsevät parempaan kouluun. Raportissa on punnittu järjestelmällisesti tekniikan hyvät ja huonot puolet ja katsottu, että geenimuokkausta ei ole syytä olla käyttämättä, jos sillä voidaan saada aikaiseksi hyvää.”

Wartiovaara korostaa edelleen tekniikan rajoittuneita sovellusmahdollisuuksia.

”Puhutaan ihan promilleluokan jutuista.”

• Geenit