Egyptin vanhan valta­kunnan romahduttanut kuivuus tallentui kiveen intialaisessa luolassa – siitä alkoi meghalaya-aika, jota nyt elämme

Nykyisen geologisen ajanjakson nimi on virallisesti meghalaya-aika. Se alkoi yli 4000 vuotta sitten, kun maapalloa ravisteli ankara kuivuus, joka romahdutti kokonaisia kuningaskuntia.

Pian sen jälkeen kun Egyptin kuuluisat pyramidit rakennettiin, ilmasto muuttui ja maapallolle laskeutui ankara kuivuus. Sadot romahtivat sateiden vähentyessä, ja moni maanviljelyksen varassa elänyt varhainen yhteiskunta luhistui, myös pyramidit rakentanut Egyptin vanha valtakunta.

Kuiva ilmastojakso alkoi 4 300 vuotta sitten ja kesti jopa 200 vuotta. Se jätti jälkensä ympäri planeettaa, aina Kiinan Jangtsen jokilaaksoa myöten. Ihmiset joutuivat jälleenrakentamaan ilmaston äkillisen muutoksen romahduttamia yhteiskuntia, ensimmäistä kertaa histo­riassa.

Tähän kohtaan planeetan aikakirjoissa Kansainvälinen geologiunioni (IUGS) on nyt piirtänyt viivan, josta alkoi kokonaan uusi geologinen ajanjakso – se, jota me nyt elämme.

Siis: tervetuloa meghalaya-ajalle.

Ajanjakso on nimetty Intian koillisen Meghalayan osavaltion mukaan.

Siellä sijaitsevasta luolasta on löydetty erityinen stalagmiitti eli tippukiviluolan pohjapylväs. Kiven tuhansien vuosien saatossa muodostuneisiin kerrostumiin on tallentunut kemiallinen jälki kuivasta ajasta, joka vallitsi noin 4 300–4 100 vuotta sitten. Meghalaya-ajan lasketaan alkaneen sen puolivälistä eli 4 200 vuotta sitten.

Nimi on nyt melko lailla kiveen hakattu, sillä sen on antanut Kansainvälisen geologiunionin alainen stratigrafian komitea. Tämä elin hallinnoi maapallon geologisten ajanjaksojen nimityksiä ja ajoituksia.

Meghalaya-ajan tieltä sai väistyä suurelle yleisölle varmasti tutumpi antroposeeni eli ihmisen aika, jota useat tutkijat ovat ehdottaneet nykyisen ajanjakson nimeksi. Tästä lisää tuonnempana.

Koko maapallon historia on tallentunut kiviin, aina merenpohjan sedimentteihin hautautuneita ja sittemmin kivettyneitä varhaisia eläimiä myöten. Voimme selata tätä kivistä kirjaa taaksepäin lähes maapallon syntyyn asti, yli 4,5 miljardin vuoden taakse.

Esimerkiksi dinosaurusten tuhon 66 miljoonaa vuotta sitten aloittanut asteroidi näkyy maapallon kivikerroksissa selvästi. Tuon ajan kerrostumissa on yllättäen suuri määrä iridium-alkuainetta, jota maapallolla muuten on varsin niukasti. Se tuli asteroidin mukana ja levisi tuhkapölyssä ympäri planeettaa.

Niinpä tutkijat katsovat, että tuossa kohdassa loppui liitukausi ja alkoi paleogeenikausi.

Tällaisten jälkien perusteella koko planeetan historia on pilkottu suurempiin ja pienempiin ajanjaksoihin, jotka ovat toistensa sisällä kuin yhä pienemmät nuket venäläisessä maatuskanukessa.

Suuremmassa mittakaavassa me meghalaya-aikaiset ihmiset elämme holoseeniepookkia. Holoseeni alkoi viime jääkauden jälkeen 11 500 vuotta sitten, kun ilmasto alkoi lämmetä, ja lämpeneminen jatkuu yhä.

Kaikkein suurin ajanlaskun yksikkö on eoni (englanniksi eon), ja se voi kestää miljardeja vuosia. Kaiken kaikkiaan elämme nyt fanerotsooisella eonilla, jonka katsotaan alkaneen kambrikaudelta yli 500 miljoonaa vuotta sitten. Silloin monimuotoinen elämä suorastaan räjähti maapallolla.

Tässä siis oivaa knoppitietoa vaikka pubivisaan: elämme meghalaya-aikaa kvartäärikauden holoseeni­epookilla, kenotsooisella maailmankaudella ja fanerotsooisella ­eonilla.

Mitä väliä tällä sitten on?

Tavalliselle tallaajalle ei ole suurtakaan merkitystä, millä nimellä tutkijat haluavat nykyistä geologista ajanjaksoa kutsua.

Geologiunionin päätös on kuitenkin herättänyt närää jopa monessa geologissa ja ilmastotutkijassa, sillä nimeämällä nykyinen ajanjakso meghalaya-ajaksi sivuutettiin tyystin paljon puhuttu ihmisen aika eli antroposeeni.

Ihmisen aiheuttama muutos maapallolla on niin valtava, että monet tutkijat katsovat oikeutetuksi antaa meidän ajallemme jo kokonaan oman nimen, joka kuvastaisi juuri ihmisen suurta vaikutusta planeetalla. Sellainen olisi antroposeeni.

”Ihminen liikuttaa joka vuosi enemmän kiveä, maata ja sedimenttiä kuin kaikki luonnonvoimat yhteensä, ja olemme tehneet niin paljon betonia, että sillä peittäisi koko maapallon kahden millin paksuiseen kerrokseen”, kirjoittavat professorit Mark Maslin ja Simon Lewis New Scientist -lehdessä.

”Ihmiset valmistavat 300 miljoonaa tonnia muovia vuodessa ja ovat nostaneet ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta 45 prosenttia, lämmittäneet ilmastoa yhdellä asteella ja viivyttäneet seuraavan jääkauden alkua kymmeniä tuhansia vuosia. Maailman kaikkien maanisäkkäiden massasta 30 prosenttia on ihmisiä ja 67 prosenttia meidän karjaamme”, he jatkavat, selvästi geologi­unionin päätöksestä närkästyneinä.

Niin. Ihmisen jalanjälki maapallolla on kaikilla mittareilla suuri ja syvä, ja sittenkin nykyinen aika päätettiin nimetä jonkin muinaisen kuivuusjakson mukaan. Miksi?

Siihen on syynsä. Ihmisen ajasta ei ole jäänyt vielä jälkiä kivikerrostumiin. Meistä ei siis ole varsinaista stratigrafista todistus­aineistoa. Geologiset ajanjaksot taas jaetaan nimenomaan kivikerrostumien perusteella.

Se on tarkka ja täsmällinen tapa pilkkoa planeetan historiaa ajanjaksoihin. Lisäksi tuo muinainen kuivuus oli selvästi globaali tapahtuma, jonka jäljet jäivät kaikkialle ympäri maapalloa.

Geologian ja mineralogian professori Juha Karhu Helsingin yliopistosta ymmärtää nimipäätöstä.

”Antroposeeni on keinotekoinen käsite, jolle ei ole kovin paljon geologista käyttöä. Tälle meghalaya-ajalle on perusteet. Silloin (4 200 vuotta sitten) tapahtui iso muutos maapallon olosuhteissa”, Karhu sanoo.

Englanniksi annettu nimitys Meghalayan age on aivan painotuore, eikä sille ole mitään virallista saati vakiintunutta suomennosta. Professori Karhu suomentaisi sen nyt meghalaya-ajaksi.

Karhun mukaan ihmisen aika eli antroposeeni on sinänsä selvä asia. Se vain ei ole geologisesti hyödyllinen käsite.

Ennen pitkää maapalloa mylläävien ihmisten jälkikin ehtii puristua kivikerrostumiin, ja tulevaisuuden geologit voivat piirtää uuden viivan – mihin sitten loppuukin meghalaya-aika ja alkaa antroposeeni, tai millä nimellä he sitä sitten aikovatkin kutsua.

Ihmisten globaalin kädenjäljen kiistatonta alkupistettä on yritetty määritellä eri tavoin. Joidenkin tutkijoiden mukaan antroposeeni alkoi maanviljelyn ja metsänraivauksen myötä 6 000 vuotta sitten, kun ihminen alkoi ensi kertaa havaittavasti vaikuttaa ilmakehään.

Toisten tutkijoiden mukaan käännekohta oli teollistumisen aika. Jotkut ehdottavat alkupisteeksi 1950- ja 1960-lukujen ydinkokeita, joista jäi radioaktiivinen jälki puihin ympäri planeettaa.

Keskustelu nykyisen ajanjakson nimestä jatkuu vielä pitkään, mutta totutelkaamme nyt elämään virallisesti meghalaya-ajalla.

Tutkijoiden päivittelyä nimipäätöksestä voi seurata esimerkiksi Kansainvälisen geologiunionin Twitter-tilillä. Siellä aiheesta käyty keskustelu on yllättävän hyvätapaista ja sivistynyttä siihen nähden, että kyseessä on kuitenkin sosiaalinen media.

• Geologia
  • Maapallo

Uuden lastensairaalan katolle ilmestyi englanninkielinen teksti: Varautuuko sairaala pommituksiin?

”Minun on ajateltava, että oli hänen aikansa mennä” – 39-vuotiaana kuolleen Perttu Häkkisen vaimo, ystävät ja työtoverit kertovat, kuinka paljon he menettivät

”Ne tyypit” vyöryttivät vihaa ja uhkauksia, ja lopulta Hanna Huumonen linnoittautui kotiinsa turva­sumuttimen kanssa – Huumonen katkaisi MV-lehden raha­virran, ja vastaisku oli armoton

Äitiyspakkaus taas otsikoissa ulkomailla: Suomalaiskeksintö voi olla vauvalle vaarallinen, varoittaa professori brittivanhempia

Kun vanhempi ei halua rokottaa lastaan, taustalla on toinen kahdesta harhasta – Ne tuntee Jonas Sivelä, joka kumoaa työkseen salaliittoteorioita

Vankilaöitä, katutappeluita, huumekauppaa ja tiukkaa vääntöä rahasta – Tällaisen kuvan uutuuskirja maalaa suomiräpin jättiläisen hurjimmista vaiheista

Lehti julkaisi karmivia yksityiskohtia: Sauditoimittajan epäilty surma kesti seitsemän minuuttia – Myös Trump sanoo pyytäneensä nauhoitusta

”Niin Antti, minullakin on ratkaisu­ehdotus...” – Miksi Juha Sipilä härnäsi Antti Rinnettä televisiossa ja miksi Rinteen oli niin vaikea vastata?

Kanada laillisti kannabiksen: Pohjois-Amerikan ”pilvi­vyöhyke” ulottuu nyt Kaliforniasta melkein Pohjois­navalle – Tällaisia seurauksia laillistamisella on ollut