Universumin huikein onnenkantamoinen: hiukkanen osui tutkijoiden vesimolekyyliin miljardeja vuosia matkattuaan ja paljasti röyhtäilevän mustan aukon

Kosmisen neutriinon lähtöpaikka pystyttiin paikantamaan nyt ensimmäisen kerran. Suomalaisia tutkijoita on ollut mukana löydössä, joka avaa kosmisen säteilyn salaisuuksia.

Sitä voi sanoa kaikkien aikojen täysosumaksi. Kaukaa toisen galaksin keskustasta tullut neutriino-alkeishiukkanen osui 22. syyskuuta 2017 yhteen vesimolekyyliin.

Vesimolekyyli oli syvällä Etelämantereen ikijäässä, jossa tutkijoiden valonilmaisimet rekisteröivät neutriinon osumasta seuranneita välähdyksiä.

Yleensä neutriinot välttelevät havaituksi tulemista, etenkin energiset eli äärimmäisen no­peat.

Hälytys havainnosta lähti Etelämantereelta heti maailman observatorioihin. Kymmenet teleskoopit suunnattiin taivaalle. Ne alkoivat jäljittää, mistä kosminen neutriino tuli.

Kosmisella neutriinolla tarkoitetaan aurinkokunnan ulkopuolelta tulevaa neutriinoa erotuksena esimerkiksi Auringosta tulevaan neutriinoon.

Tavallisia neutriinoita havaitaan päivittäin, mutta suurienergisiä kosmisia ehkä vain kerran kuukaudessa – eikä niiden lähtöpaikkaa ole ennen tiedetty.

Tällä kerralla ikijäässä näkyneistä välähdyksistä tiedettiin aika tarkasti, missä suunnassa lähtöpaikka on. Teleskoopit suunnattiin Kuun kokoiselle alueelle pohjoiselle taivaalle Orionin tähdistön lähelle.

Alueen keskeltä löytyi kohde, josta kosminen neutriino todennäköisesti lähti. Vajaan neljän miljardin valovuoden päässä on blasaari eli rajusti säteilyä röyhtäilevä musta aukko galaksin keskustassa. Se sylkäisi havaitun energisen neutriinon.

Se oli ällistyttävä onnistuminen, josta kerrottiin heinäkuussa. Kosmisen neutriinon lähtöpaikka selvitettiin nyt ensimmäisen kerran. Mukana oli myös Turun yliopiston tutkijoita, jotka ovat tutkineet blasaareita.

”Löytö kertoo, että blasaareista lähtee kosmisia säteitä, joiden alkuperää on jäljitetty kymmeniä vuosia”, erikoistutkija Elina Lindfors Turun yliopistosta sanoo.

Maailmankaikkeudesta tännekin kiitävät kosmiset suurienergiset hiukkaset ovat pitkälti protoneita – niitä tuttuja atomiydinten peruspalikoita.

Neutriinojen synty liittyy aina protonien vuorovaikutukseen. Hyvin erikoisissa ympäristöissä kuten blasaarin plasmasuihkuissa tavataan vuorovaikutuksia, joita ei tavata maapallolla tai edes Auringossa. Ketju on monimutkainen, mutta lyhyesti sanottuna: siellä missä energinen neutriino, siellä myös energinen protoni.

Lindfors on havainnut useita blasaareita Kanariansaarten La Palma -saarella sijaitsevalla Magic-teleskoopilla. Sillä oli tärkeä rooli myös tämän neutriinon lähtöpaikan selvityksessä.

Kosmisen neutriinon matka kaukaisesta blasaarista maapallolle havaintolaitteeseen uhmaa käsityskykyä.

Matkan pituudesta kertoo esimerkiksi se, että yksisoluiset ­eliöt alkoivat ilmaantua maapallolle vasta parisataa miljoonaa vuotta sen jälkeen, kun neutriino lähti matkaan.

Se kiisi vajaat neljä miljardia vuotta läpi universumin tyhjyyden, ohi vetypilvien, eksoottisten planeettojen ja tuntemattomien tähtien ennen osumistaan Etelämantereella atomiin. Maapallo sattui osumaan neutriinon reitille.

Neutriino kiisi kirjaimellisesti läpi avaruuden, koska neutriinot ovat niin haamumaisia, että ne yleensä läpäisevät kaiken aineen jättämättä jälkeäkään.

Neutriinoita kiitää myös maapallon läpi koko ajan ja aivan hirvittäviä määriä. Niitä painelee meidän lävitsemme miljardeja joka sekunti.

Valtaosa neutriinoista on peräisin ilmakehästä, jossa niitä syntyy kaasujen ja energisten kosmisten hiukkasten törmäyksissä. Neutriinoja tulee myös ydinreaktioista, kuten Auringosta.

Ice Cube -havaintolaite tehtiin havaitsemaan energisiä kosmisia neutriinoja muun neutriinosaasteen seasta.

Se on todella vaikeaa. Neutriinoilla ei ole sähkövarausta, joten sähkökentät tai magneetit eivät vaikuta niihin. Painovoima vaikuttaa niihin hyvin vähän, koska neutriinot ovat lähes massattomia.

Ne tuntevat perusvoimista vain heikon vuorovaikutuksen, jonka kantama on olemattoman lyhyt. Neutriinon pitää osua tismalleen atomin ytimeen, jotta vuorovaikutusta syntyisi. Siksi neutriinojen pysäyttämiseen tarvitaan valtavasti ainetta. Valovuosi lyijyä pysäyttäisi niistä vasta puolet.

Jos ilmaisimessa on valtavasti atomeita, yksittäinen neutriino saattaa silti osua yhteen niistä – kuten syyskuussa kävikin.

Havaintolaite Ice Cube perustuu kuutiokilometrin kokoiseen tilavuuteen mannerjäätä. Se on kahden kilometrin syvyydessä etelänavalla Amundsenin–Scottin tutkimusaseman yhteydessä.

Neutriinot havaitaan epäsuorasti niiden törmäyksistä seuraavien valonvälähdysten avulla. Etelämantereen jää on hyvin kirkasta, joten se sopii hiukkasten havainnointiin. Jää on Ice Cuben kehittäjän Francis Halzenin mukaan puolentoista kilometrin syvyydessä kirkkaampaa kuin laboratoriossa tehty.

Mannerjäähän on upotettu 86 pystysuoraan reikään yli 5 000 ilmaisinta, jotka havaitsevat fotoneita eli valohiukkasia. Laite valmistui vuosikymmenen alussa.

IceCube havaitsee pari sataa tavallista neutriinoa kuukaudessa. Kosmisia suurienergisiä neutriinoita osuu haaviin suurin piirtein kerran kuukaudessa.

Havaittu neutriino IceCube­170922A osoitti tulosuuntansa itse. Kun se osui vesimolekyyliin, energiasta syntyi toinen hiukkanen nimeltään myoni. Se on elektronin kaltainen mutta paljon raskaampi.

Syntynyt myoni jatkoi samaan suuntaan kuin sen synnyttänyt neutriino. Myoni matkasi paikallista valon nopeutta nopeammin. Se ei siis ylittänyt valon nopeutta tyhjiössä mutta ylitti valon nopeuden jäässä.

Paikallisen valon nopeuden ylittävä sähkövarauksellinen hiukkanen virittää matkallaan elektroneja. Viritys purkautuu sinisävyisinä fotoneina, joita kutsutaan Tšerenkovin säteilyksi.

Nämä fotonit jäivät valonilmaisimien haaviin.

Välähdysten järjestys kertoi, mihin suuntaan tutkijoiden kannatti katsoa. Fermi-avaruustele­skooppi, Magic ja useat muut obseravatoriot suuntasivat alle minuutissa katseensa vajaan neljän miljardin valovuoden päässä hehkuvaan blasaariin.

Lähtöpaikaksi bongattu blasaari TXS 0506+056 tunnettiin jo ennestään gammasäteilystään. Nyt avaruusteleskooppi Fermi havaitsi sen roihuavan rajusti.

Blasaari lähettää gammasäteilyä, kun mustaan aukkoon sen keskellä putoaa ainetta ympäriltä. Pyörivän mustan aukon magneettikenttä heittää ainetta turvaan kurimuksesta. Karkaava plasma lähettää gammasäteilyä ja samalla neutriinoja.

Suurienergisen neutriinon lähtöpaikan etsimistä on kokeiltu aikaisemminkin, joten havainto oli sitkeän työn tulos.

Lindforsin mukaan neutriinot täydentävät eri tavalla tietoja maailmankaikkeuden ominaisuuksista.

”Jos sähkömagneettiset aallot antavat meille näön ja gravitaa­tioaallot kuulon, neutriinot antavat lisäksi hajun tai maun. Saamme siis lisäaistin maailmankaikkeuden tutkimiseen”, Lindfors sanoo.

”Toivotaan, että tällaisia löytöjä saadaan lisää. Se voi kuitenkin kestää, koska suurienergisiä neutriinoja löytyy tosiaan vain kerran kuukaudessa.”

Korjaus 7. elokuuta kello 15.35: Kirjoituksen lopussa olevassa graafissa korjattu sana vesiatomi sanalla vesimolekyyli.

• Fysiikka