Ihmisen aivoista löytyi uniikki hermosolu, joka saattaa selittää, miksi olemme erilaisia kuin eläimet

Tutkimusryhmä kutsuu löydöstään ruusunmarjaneuroniksi. Se osallistuu tiedonkulun ohjaamiseen, mutta vielä ei tiedetä, miten.

Unkarilais-amerikkalainen tutkijajoukko on paikantanut ihmisen aivokuoresta aivan uudenlaisen hermosolutyypin. Vastaavaa ei ole löydetty muilta eläimiltä.

Ryhmä raportoi uudesta hermosolusta Nature Neuroscience -lehdessä. He kutsuvat tätä aivokuoren päällimmäisestä kerroksesta löytämäänsä solua ruusunmarjaneuroniksi. Nimi juontuu siitä, että solun tuojahaarakkeiden versot ja viejähaarakkeen tietyn osan muoto näyttävät tosiaan hieman ruusunmarjalta.

Solu on vasta tunnistettu, joten sen roolia aivoissa ei vielä tunneta. Se vaikuttaisi kuitenkin auttavan tiedonkulun ohjaamisessa tarkalla tavalla toimimalla eräänlaisena jarruna solujen välillä.

Aivokuori vastaa korkeamman tason toiminnoista aivoissa, ja ihmisellä se on suhteessa suurempi kuin muilla eläimillä.

”Aivokuori on aivojen monimutkaisin osa, ja usein ajatellaan, että se on myös luonnon monimutkaisin rakenne”, kuvaa tutkija Ed Lein Allenin aivotutkimusinstituutista tiedotteessa.

Uudenlainen hermosolu paikannettiin kahden aivonsa tieteelle lahjoittaneen viisikymppisen miehen aivokuoresta. Löytö oli osa hanketta, jossa kartoitettiin ihmisen erilaisia aivosoluja mikroskooppitutkimuksen ja solujen geenianalyysin avulla.

Tutkijat havaitsivat erikoiset solut aivokuoren päällimmäisestä kerroksesta ja alkoivat sitten selvittää, minkälaiset geenit näissä soluissa ilmentyvät.

Tässä vaiheessa tajuttiin, että näillä ruusunmarjaneuroneilla ei ole minkäänlaista vastinetta hiirillä, joiden aivoja kuitenkin on laboratoriossa tutkittu valtavan paljon.

Amerikkalaiset ja unkarilaiset tutkijat olivat omilla tahoillaan päässeet uuden solun jäljille ja havaitsivat tapaamisessa, että hehän tutkivat aivan samaa asiaa. Szegedin yliopiston, Allenin aivotutkimusinstituutin ja J. Craig Venter -keskuksen tutkijat yhdistivät voimansa ja saivat luotua alustavan kokonaiskuvan tästä uudesta ruusunmarjaneuronista.

Nämä hermosolut ovat verrattain harvinaisia aivoissa. Aivokuoren päällimmäisen kerroksen tietyntyyppisistä hermosoluista niitä on vain 10–15 prosenttia ja muualla aivoissa luultavasti vielä vähemmän. Ne kuuluvat niin sanottuihin vaimentaviin hermosoluihin, jotka jarruttavat signaalien kulkua aivoissa ja yhdistyvät pyramidisoluiksi kutsuttuihin aivosoluihin, joita aivokuoren soluista ylipäänsä on kaksi kolmasosaa.

Szegedin yliopiston neurotieteilijä Gábor Tamás havainnollistaa asiaa karkeasti maallikkotermein.

Jos vaimentavat hermosolut toimivat jarruina, niin nämä ruusunmarjasolut auttavat signaalia pysähtymään juuri tietyissä paikoissa. Jos kyse olisi autosta, niin se voisi pysähtyä vaikkapa ruokakaupan kohdalla, mutta ei muualla.

”Tämä solutyyppi kykenee pysähtymään paikoissa, joissa muut solutyypit eivät jarruta”, selittää Tamás.

Mitä merkitystä tällä sitten on?

Ainakin sitä, että jos hiiriltä ja muilta eläimiltä ei vastaavia löydetä, ei hiiri välttämättä sovellu niin hyväksi malliksi ihmisaivojen toiminnan ja esimerkiksi uudenlaisten mieleen vaikuttavien lääkkeiden tutkimuksessa.

Hiiren ja muiden nisäkkäiden aivot ovat perusrakenteeltaan hyvin samanlaiset kuin ihmisellä, mutta eivät kuitenkaan identtiset. Hiirikokeissa saatuja havaintoja on usein ollut vaikeaa toistaa ihmisissä.

”Monia ihmisen elimiä voidaan varsin tarkasti mallintaa eläimillä, mutta aivokapasiteettimme erottaa meidät muusta eläinkunnasta. Ihmisyyttä on vaikea mallintaa eläimessä”, Tamás sanoo.

Löydös houkuttelisi ajattelemaan, että juuri tämäntyyppiset hermosolut erottaisivat meidät muista eläimistä, mutta tätä on aikaista sanoa, kun ei tiedetä, mikä hermosolun rooli aivojen toiminnassa tarkalleen ottaen on. Se aiotaankin selvittää seuraavaksi tarkemmin. Joka tapauksessa on kiintoisaa, että hiirillä ei moisia ole.

Solut löydettiin vasta nyt, sillä niitä näyttää olevan aivoissa varsin harvakseltaan ja korkealaatuisten aivonäytteiden saaminen tutkittavaksi ei ole helppoa, tutkijat kirjoittavat päätelmissään.

Ruusunmarjasoluja löytyi nyt vain aivokuoren päällimmäisestä kerroksesta, ja seuraavaksi niitä etsitään myös muualta aivoista.

• Aivot