Ilmasto lämpenee nyt kymmeniä kertoja nopeammin kuin viime jääkauden lopulla – Kaikki maailman ekosysteemit tulevat muuttumaan, varoittavat tutkijat

Ekosysteemien mullistumiselle on lähes 50 prosentin mahdollisuus siinäkin tapauksessa, että Pariisin ilmastotavoitteisiin päästäisiin.

Kaikki maailman suurekosysteemit tundrasta savanniin ja sademetsistä suomaihin tulevat muuttumaan perinpohjaisesti, kun ilmasto lämpenee.

Kun kasvillisuus muuttuu, sen myötä muuttuvat kokonaiset ekosysteemit. Merkkejä tästä on jo nähtävillä eteläisten kasvi- ja eläinlajien levitessä yhä pohjoisemmaksi ja metsäpalojen muokatessa valtavia alueita esimerkiksi Yhdysvalloissa.

Muutoksen tahti on niin nopea, että eläimet eivät ehdi sopeutua. Seuraa massasukupuuttoja, jollaisia maapallon historiassa ei ole koettu aikoihin.

Mullistukset uhkaavat maailman ruoantuotantoa, vesivarantoja ja ihmisten terveyttä.

Uudessa tutkimuksessa 42 tutkijan kansainvälinen ryhmä piirtää kuvaa muutoksista. Tutkijat tarkastelevat Science-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa, miten maapallon kasvillisuus ja suurekosysteemit muuttuivat, kun ilmasto lämpeni viime jääkauden huipulta jääkauden lopulle, ja miten ihmisen nyt aiheuttamat muutokset suhteutuvat siihen.

Viime jääkauden huippukohta koettiin noin 21 000 vuotta sitten. Sen jälkeen ilmasto alkoi lämmetä jääkautta edeltäneelle tasolle. Pohjoiset maanosat peittänyt jää vetäytyi, kunnes lopulta suli kokonaan.

Lämpeneminen oli suunnilleen samaa luokkaa kuin se, johon ihminen planeettaa nyt ajaa pumppaamalla kasvihuonekaasuja ilmakehään. Jääkauden huippukohdan jälkeen ilmasto lämpeni 4–7 astetta. Saman verran se tulee pahimmassa tapauksessa lämpenemään nytkin, ellei mitään tehdä.

Olennainen ero on muutoksen nopeudessa. Maapallon lämpeneminen useilla asteilla kesti jääkauden päättyessä tuhansia vuosia, mutta nyt siihen menee vain pari vuosisataa.

Nyt lämpeneminen on yli kymmenen kertaa nopeampaa, ja jos päästöjä ei vähennetä lainkaan, tahti tulee kiihtymään 65-kertaiseksi viime jääkauden loppuun verrattuna, laskevat tutkijat.

Tätäkin nopeampia ilmaston mullistuksia toki tunnetaan. Yhden aiheutti halkaisijaltaan yli kymmenkilometrinen asteroidi, joka hävitti dinosaurukset ja suuren osan maapallon elämästä.

Tutkijat tarkastelevat maapallon ekosysteemien muutoksia viime jääkaudella käyttäen hyväkseen tuolta ajalta säilyneitä kasvi- ja siitepölyfossiileja. Näytteitä on noin 600 paikasta ympäri maailmaa.

Paleoekologian erikoisasiantuntijat arvioivat jokaisesta paikasta näytteiden perusteella, kuinka suuri muutos kasvillisuudessa on tapahtunut aikavälillä 21 000 vuotta sitten – 14 000 vuotta sitten ja mikä rooli ilmaston lämpenemisellä on tuolloin ollut tässä muutoksessa.

Tutkijat pystyvät siis luomaan menneistä muutoksista empiirisen mallin, joka toimii selkärankana ja vertailukohtana tulevaisuuden ilmastoa ennustaville malleille. Hankkeeseen kului viisi vuotta.

Menneisyyden kasvifossiileista nähdään, että jääkauden aikainen lämpeneminen aiheutti huomattavia muutoksia kasvillisuudessa etenkin pohjoisella pallonpuoliskolla, mutta myös muualla.

Tutkijat laskevat, että jos päästöille ei tehdä kerrassaan mitään, ekosysteemien laajan muutoksen todennäköisyys on yli 60 prosenttia. Jos Pariisissa asetettuihin ilmastotavoitteisiin päästään, todennäköisyys on 45 prosenttia.

Suurin osa mullistuksista voi tapahtua jo tällä vuosisadalla, kun luonnolliset elinympäristöt pirstoutuvat ja sään ääri-ilmiöt lisääntyvät.

Tällaisiin laskelmiin liittyy aina matemaattisia epävarmuuksia. Tutkijat huomauttavat, että heidän arvionsa on varovainen. Suuri syy on juuri se, että ilmasto lämpenee nyt niin ennennäkemättömän nopeasti, että sitä on vaikea verrata menneeseen muutokseen.

”Kyse on nyt siitä, että sama muutos, joka ennen vaati jopa 10 000–20 000 vuotta, sullotaan nyt pariin vuosisataan. Ekosysteemeillä on suuri hätä pysyä perässä”, sanoo Yhdysvaltain geologisen tutkimuskeskuksen aluejohtaja Stephen Jackson tiedotteessa. Hän on yksi tutkimuksen tekijöistä.

Kun kasvillisuus muuttuu, muuttuu myös eliöstö ja sen mukana ekosysteemit sekä kokonaiset biomit eli suurekosysteemit. Ennen pitkää planeetta hakeutuu uuteen tasapainotilaan, mutta tähän voi tutkijoiden mukaan kulua useita vuosisatoja.

Uuden tutkimuksen vahvuus on siinä, että se laajentaa kokonaiskuvaa maapallon järjestelmien muutoksesta. Tutkijat nojaavat siinä nykyisistä ilmastomalleista pitkälti pessimistisimpään RCP 8.5 -skenaarioon, jonka ennustetaan toteutuvan, jos mitään ei tehdä. Tässä tapauksessa ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on vuosisadan lopulla jo 2,5-kertainen nykyiseen verrattuna ja koko planeetta yli neljä astetta nykyistä lämpimämpi.

Suuria muutoksia voidaan välttää kohtalaisella todennäköisyydellä ainoastaan, jos lämpeneminen pystytään pitämään noin 1,5 asteessa.

”Se on valtava haaste, joka Yhdysvaltojen ja koko maailman täytyy ottaa nykyistä vakavammin”, sanoo yksi tutkijoista, Jonathan Overpeck Michiganin yliopistosta.

• Ilmastonmuutos

Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

En haluaisi olla myrkyllinen mies, ja siksi tutkin itseni naistenlehden testissä

Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana

HS Paraisilla: Poliisi tutki vanhoja sotilasveneitä Airiston Helmi Oy -yrityksen laiturissa

Itäsuomalaiset miehet tulevat Viipuriin viihtymään ja vähät välittävät hiv-epidemiasta – ”En ole ikinä käynyt hiv-testissä, enkä mene”, sanoo Venäjällä seksipalveluja käyttävä Markku

Amerikkalaiset eivät osaa lopettaa vihaamista

Mestarien liigan katsomoissa huutaa nyt joukkio, jonka taival on kuin verivana katsomo­tappeluista kansan­murhaan

Jorma Ollila vastaa Siilasmaan kuvailemiin ongelmiin yhtiön johtamisessa – Väitteet ovat hänen mukaansa kärjistettyjä tai vääriä

Krp otti kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä Turun seudulla, myös Puolustusvoimat osallistui operaatioon – tämä etsinnöistä ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään päivän jälkeen

”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

Luksusautoja myydään verkossa muutamalla tonnilla – Mutta onko käytetty Jaguar S-Type hyvä ostos?

Kaikki naiset eivät kohta kelpaa naisiksi yleisurheilun huipulla, ja tulkinta kohdistuu vahvasti yhteen juoksijaan – ”Ajassa voidaan palata sata vuotta taaksepäin”

Nykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

Suomalainen turisti, älä luota poliisiin!

Kokoomus hyökkäsi pääministeri Sipilää vastaan, Sipilä suuttui ja ryhtyi vasta­hyökkäykseen – Soini-äänestyksestä syttyneen riidan syy ilmeisesti väärin­ymmärrys