Ilmasto lämpenee nyt kymmeniä kertoja nopeammin kuin viime jääkauden lopulla – Kaikki maailman ekosysteemit tulevat muuttumaan, varoittavat tutkijat

Ekosysteemien mullistumiselle on lähes 50 prosentin mahdollisuus siinäkin tapauksessa, että Pariisin ilmastotavoitteisiin päästäisiin.

Kaikki maailman suurekosysteemit tundrasta savanniin ja sademetsistä suomaihin tulevat muuttumaan perinpohjaisesti, kun ilmasto lämpenee.

Kun kasvillisuus muuttuu, sen myötä muuttuvat kokonaiset ekosysteemit. Merkkejä tästä on jo nähtävillä eteläisten kasvi- ja eläinlajien levitessä yhä pohjoisemmaksi ja metsäpalojen muokatessa valtavia alueita esimerkiksi Yhdysvalloissa.

Muutoksen tahti on niin nopea, että eläimet eivät ehdi sopeutua. Seuraa massasukupuuttoja, jollaisia maapallon historiassa ei ole koettu aikoihin.

Mullistukset uhkaavat maailman ruoantuotantoa, vesivarantoja ja ihmisten terveyttä.

Uudessa tutkimuksessa 42 tutkijan kansainvälinen ryhmä piirtää kuvaa muutoksista. Tutkijat tarkastelevat Science-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa, miten maapallon kasvillisuus ja suurekosysteemit muuttuivat, kun ilmasto lämpeni viime jääkauden huipulta jääkauden lopulle, ja miten ihmisen nyt aiheuttamat muutokset suhteutuvat siihen.

Viime jääkauden huippukohta koettiin noin 21 000 vuotta sitten. Sen jälkeen ilmasto alkoi lämmetä jääkautta edeltäneelle tasolle. Pohjoiset maanosat peittänyt jää vetäytyi, kunnes lopulta suli kokonaan.

Lämpeneminen oli suunnilleen samaa luokkaa kuin se, johon ihminen planeettaa nyt ajaa pumppaamalla kasvihuonekaasuja ilmakehään. Jääkauden huippukohdan jälkeen ilmasto lämpeni 4–7 astetta. Saman verran se tulee pahimmassa tapauksessa lämpenemään nytkin, ellei mitään tehdä.

Olennainen ero on muutoksen nopeudessa. Maapallon lämpeneminen useilla asteilla kesti jääkauden päättyessä tuhansia vuosia, mutta nyt siihen menee vain pari vuosisataa.

Nyt lämpeneminen on yli kymmenen kertaa nopeampaa, ja jos päästöjä ei vähennetä lainkaan, tahti tulee kiihtymään 65-kertaiseksi viime jääkauden loppuun verrattuna, laskevat tutkijat.

Tätäkin nopeampia ilmaston mullistuksia toki tunnetaan. Yhden aiheutti halkaisijaltaan yli kymmenkilometrinen asteroidi, joka hävitti dinosaurukset ja suuren osan maapallon elämästä.

Tutkijat tarkastelevat maapallon ekosysteemien muutoksia viime jääkaudella käyttäen hyväkseen tuolta ajalta säilyneitä kasvi- ja siitepölyfossiileja. Näytteitä on noin 600 paikasta ympäri maailmaa.

Paleoekologian erikoisasiantuntijat arvioivat jokaisesta paikasta näytteiden perusteella, kuinka suuri muutos kasvillisuudessa on tapahtunut aikavälillä 21 000 vuotta sitten – 14 000 vuotta sitten ja mikä rooli ilmaston lämpenemisellä on tuolloin ollut tässä muutoksessa.

Tutkijat pystyvät siis luomaan menneistä muutoksista empiirisen mallin, joka toimii selkärankana ja vertailukohtana tulevaisuuden ilmastoa ennustaville malleille. Hankkeeseen kului viisi vuotta.

Menneisyyden kasvifossiileista nähdään, että jääkauden aikainen lämpeneminen aiheutti huomattavia muutoksia kasvillisuudessa etenkin pohjoisella pallonpuoliskolla, mutta myös muualla.

Tutkijat laskevat, että jos päästöille ei tehdä kerrassaan mitään, ekosysteemien laajan muutoksen todennäköisyys on yli 60 prosenttia. Jos Pariisissa asetettuihin ilmastotavoitteisiin päästään, todennäköisyys on 45 prosenttia.

Suurin osa mullistuksista voi tapahtua jo tällä vuosisadalla, kun luonnolliset elinympäristöt pirstoutuvat ja sään ääri-ilmiöt lisääntyvät.

Tällaisiin laskelmiin liittyy aina matemaattisia epävarmuuksia. Tutkijat huomauttavat, että heidän arvionsa on varovainen. Suuri syy on juuri se, että ilmasto lämpenee nyt niin ennennäkemättömän nopeasti, että sitä on vaikea verrata menneeseen muutokseen.

”Kyse on nyt siitä, että sama muutos, joka ennen vaati jopa 10 000–20 000 vuotta, sullotaan nyt pariin vuosisataan. Ekosysteemeillä on suuri hätä pysyä perässä”, sanoo Yhdysvaltain geologisen tutkimuskeskuksen aluejohtaja Stephen Jackson tiedotteessa. Hän on yksi tutkimuksen tekijöistä.

Kun kasvillisuus muuttuu, muuttuu myös eliöstö ja sen mukana ekosysteemit sekä kokonaiset biomit eli suurekosysteemit. Ennen pitkää planeetta hakeutuu uuteen tasapainotilaan, mutta tähän voi tutkijoiden mukaan kulua useita vuosisatoja.

Uuden tutkimuksen vahvuus on siinä, että se laajentaa kokonaiskuvaa maapallon järjestelmien muutoksesta. Tutkijat nojaavat siinä nykyisistä ilmastomalleista pitkälti pessimistisimpään RCP 8.5 -skenaarioon, jonka ennustetaan toteutuvan, jos mitään ei tehdä. Tässä tapauksessa ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on vuosisadan lopulla jo 2,5-kertainen nykyiseen verrattuna ja koko planeetta yli neljä astetta nykyistä lämpimämpi.

Suuria muutoksia voidaan välttää kohtalaisella todennäköisyydellä ainoastaan, jos lämpeneminen pystytään pitämään noin 1,5 asteessa.

”Se on valtava haaste, joka Yhdysvaltojen ja koko maailman täytyy ottaa nykyistä vakavammin”, sanoo yksi tutkijoista, Jonathan Overpeck Michiganin yliopistosta.

• Ilmastonmuutos

Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

Euroopassa raivoaa sota, jonka keskellä ihmiset käyvät oopperassa ja asuvat bunkkereissa – HS:n erikoisartikkeli vie Itä-Ukrainan sodan molemmille puolille

Kuvia Suomesta, osa 39: Rio Gandara kuvasi, mitä tekevät ihmiset, jotka eivät saa öisin unta

Pohdin päivittäin, minkä hintaiseksi avopuolisoni elättäminen lopulta tulee

Mitä tapahtui edustussaunomiselle? Maailman muuttuminen sai firmat luopumaan tavasta

Saudi-Arabia tappoi toimittaja Jamal Khashoggin, paloitteli ruumiin ja liuotti sen hapolla viemäriin – Näin kerrotaan, mutta kaikki ei täsmää, sanoo sotarikostutkija Helena Ranta

Liisa Heinosen kauppa ei ole muuttunut 70-luvun jälkeen – HS kiersi Töölön kivijalkakauppoja ja löysi katoavan maailman

Pohdin päivittäin, minkä hintaiseksi avopuolisoni elättäminen lopulta tulee

Kuivuus paljasti veden alle jääneen kylän Britanniassa

Kirkon päättäjä vaatii oikeudessa Lehtisaaren asukkaille kovempia vuokrankorotuksia – ”So what”, hän kuittaa asukkaiden vaikeudet

Lauttasaarelainen taloyhtiö tiristi energialaskusta löysät pois vaihtamalla suihkupäät – Näin säästät energiaa helposti

Heitä oli 900 ja ”valkeana yönä” he kuolivat yhdessä – Kun lahkojohtaja Jim Jones 40 vuotta sitten julisti, että on aika, ensimmäisenä myrkky juotettiin 300 lapselle

Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

Ilta-Sanomat: Näyttelijä Aku Hirviniemi sai syytteen kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta

Syvällä Lapin erämaassa kulkee natsi-Saksan viimeinen puolustuslinja, ja nyt sieltä löytyi salaperäinen vankileiri

Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

Muutaman kympin Aalto-maljakosta väärennetään sahaamalla satojen eurojen klassikko – Näin ostajia jymäytetään väärennetyllä Suomi-designilla ja näin vältät huijarien ansat

Mies loi ”bändilleen” tyhjästä fani­kunnan, levy-yhtiön sekä uutis­sivuston ja buukkasi niiden avulla kiertueen ilman yleisöä – nyt hän selittää tekoaan Twitterissä

”Täällä tulee törmäys sitten” – 130-metrinen norjalainen sotalaiva törmäsi säiliöalukseen monista varoituksista huolimatta, käy ilmi lauantaina julkaistulta äänitteeltä

Harvardin tutkijoiden mukaan tähtienvälinen komeetta saattoi olla muukalaisten lähettämä luotain – ”Se näyttää hyvin erikoiselta”

Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

2. Humalassa mönkijällä ajanut mies havahtui kesken ajon pudottaneensa naisystävänsä – poliisin maastosta etsimä nainen löytyikin kotoa
    3. Raju kolari Macaon formula kolmosten kisassa – viisi joutui sairaalaan
    5. Pyykinkuivaus ja varastointi aiheuttavat tuhoisia paloja – Palomestari: Jos sähkösauna ei ole käytössä, niin kiukaan sulake pitää ottaa irti
    6. Henkilökohtainen näyttämöteos Asu panee pohtimaan pukeutumista – mihin vaate loppuu ja ihminen alkaa?
    7. Trump väitti Niinistön kertoneen, että suomalaiset käyttävät paljon aikaa metsien haravointiin ja siivoamiseen – Presidentin kanslia: Haravoinnista ei ollut puhetta