Harvinainen geneettinen ”lottovoitto” venytti Shawn Bradleyn 229-senttiseksi – sen pidemmäksi ei terve ihminen juuri kasva

Vielä tuntuvasti pidempiä ihmisiä on, mutta heillä kasvua kiihdyttää yleensä jokin elimistön häiriötila.

Miksi jotkut ihmiset kasvavat niin pitkiksi?

Guinnessin ennätyslukuja hipovilla jättiläisillä poikkeuksellinen pituuskasvu johtuu usein jostakin häiriöstä, esimerkiksi aivolisäkkeen kasvaimesta, joka saa kasvuhormonia erittymään liikaa.

Niin sanotusti terveet ihmiset voivat venyä noin 230 sentin mittaan. Yksi heistä on 229-senttinen entinen ammattikoripalloilija Shawn Bradley, 46. Bradley on kolmanneksi pisin Yhdysvaltain koripallosarja NBA:ssa koskaan pelannut mies. Hän edusti urallaan muun muassa Dallas Mavericksia.

Romanialainen Gheorghe Mureşan ja sudanilainen Manute Bol olivat Bradleyta vielä kaksi senttiä pidempiä, 231-senttisiä.

Yhdysvaltalaisen Brigham Young -yliopiston tuore tutkimus paljastaa, että Bradleyn pituiset hujopit alkavat olla niillä rajoilla, joihin ihminen voi venyä ilman jotain kasvuun vaikuttavaa häiriötä.

Maailman kaikkien aikojen todistetusti pisin ihminen oli yhdysvaltalainen Robert Wadlow. Hän oli 272 senttiä pitkä ja painoi 220 kiloa.

Wadlow kuoli verenmyrkytykseen vain 22-vuotiaana vuonna 1940. Wadlow’n poikkeuksellinen pituus johtui aivolisäkkeen liikatoiminnasta, jonka takia kasvuhormonia erittyy liikaa.

Maailman pisin elossa oleva ihminen on turkkilainen Sultan Kösen. Hänellä on myös aivolisäkkeen toimintaan vaikuttava, niin sanottua akromegaliaa aiheuttava kasvain. 35-vuotias Kösen on 251 senttiä pitkä.

Suomen pisin tunnettu henkilö on ollut Väinö Myllyrinne, joka kasvoi pituutta vielä yli kolmikymppisenä. 54-vuotiaaksi elänyt ja vuonna 1963 kuollut Myllyrinne oli myös 251-senttinen.

Alla oleva video näyttää Sultan Kösenin ja maailman lyhimmän naisen Jyoti Amgen kokoeron. Juttu jatkuu videon jälkeen.

Bradleyn kohdalla ei ole kyse sairaudesta. Tutkijat seuloivat Bradleyn geeniperimän ja havaitsivat, että hän on saanut otollisimmat muodot suurimmasta osasta yleisimpiä geenejä, jotka ihmisen pituutta säätelevät.

Yhdistelmän todennäköisyys on lottovoiton luokkaa.

Bradley valikoitui tutkimuskohteeksi, kun biologian professori John Kauwe sai lentomatkalla korotuksen ykkösluokkaan ja päätyi Bradleyn viereen. Kauwe ihmetteli, miten Bradley joutui matkustamaan polvet koukussa jopa ensimmäisen luokan tilavilla istuimilla.

Miehet ryhtyivät juttusille. Kun ilmeni, että Kauwe on geenitutkija, Bradley kertoi pohtineensa usein, millaiset pituusgeenit hänellä mahtaa olla.

Lisäksi Bradley pelasi collegeaikoinaan koripalloa saman Brigham Young -yliopiston riveissä, jossa Kauwe on professorina.

”Tohtori Kauwe sanoi, että jos lähden leikkiin mukaan, hän hankkii tutkimukseen tarvittavat luvat, ottaa minulta pari näytettä ja ryhtyy hommiin. Tottahan toki oli jännittävä katsoa, mitä he saavat selville”, Bradley kertoo.

International Journal of Genomics -lehdessä ilmestyneessä tutkimuksessa viiden yliopiston tutkijat purkivat Bradleyn geeniperimän.

He etsivät sieltä muotoja geeneistä, jotka aiempien tutkimusten perusteella vaikuttavat jollain tapaa pituuteen. Tällaisia geenejä on jopa tuhansia, ja useimpien yksittäisten geenin vaikutus on korkeintaan millimetrien luokkaa.

Aluksi tutkijat arvelivat, että Bradleyn pituus johtuisi harvinaisista muutoksista muutamassa geenissä, mutta näin ei ollut. Sen sijaan Bradleylla on 198 pituutta lisäävää geenivarianttia enemmän kuin keskivertoihmisellä.

Lähes kaikki ne yleisimmät geenit, jotka ihmisellä voivat pituuteen vaikuttaa, ovat Bradleylla loksahtaneet kohdalleen kasvua lisäävällä tavalla.

Geenitekniikoiden kehittyessä on puhuttu paljon siitä, että ennen pitkää ihmisalkioiden geenimuokkaus mahdollistaa lasten ominaisuuksien parantelun. Laboratoriossa voitaisiin esimerkiksi räätälöidä älykkäämpiä, pidempiä ja filmaattisempia ihmisiä.

Vaikka eettiset pohdinnat sivuutettaisiin täysin, tämä ei ole vielä mahdollista – eikä välttämättä tulevaisuudessakaan.

Bradleyn tapaus havainnollistaa tätä. Pituus on niin monen geenin yhteispeliä, että niiden muokkaaminen ihmisen venyttämiseksi on äärimmäisen hankalaa. Etenkin kun kokonaisuutta ei tarkasti tunneta. Sama koskee monia muitakin ihmisen ominaisuuksia.

Pituutta säätelevistä geeneistä on tunnistettu 700, mutta jopa 20 000:lla yksittäisen emäsparin vaihdoksella dna:ssa voi olla osuutta ihmisen pituuteen. Lisäksi pituuteen vaikuttavat ympäristötekijät, esimerkiksi äidin ravinto raskausaikana.

Tutkijat rakensivat myös mallin, joka yrittää geenien perusteella päätellä, miten pitkä kyseisten geenien omistaja voisi olla. He testasivat malliaan 1 020 ihmisellä.

Tietokone arvasi Bradleyn geeneistä, että hän on keskivertoa pidempi ja testiaineiston selvästi pisin henkilö. Ohjelma ennusti silti koripallotähden pituuden aivan väärin. Ennusteen mukaan Bradley olisi vain kymmenen senttiä keskivertoamerikkalaista pidempi, 187-senttinen.

Tutkijoiden mukaan heidän käyttämänsä menetelmä pystyy ennustamaan ihmisen pituudesta vain noin 50 prosenttia.

Vanhempiin tutustumalla olisi tässä vaiheessa päätynyt tarkempaan arvaukseen. Länsi-Saksassa syntynyt Bradley on molemmilta puolilta pitkää sukua.

Hänen isänsä oli 203 ja äiti 180 senttiä pitkä, molemmat isoisät 193-senttisiä ja yksi isosetä 208-senttinen.

• Pituus