Harvinainen geneettinen ”lottovoitto” venytti Shawn Bradleyn 229-senttiseksi – sen pidemmäksi ei terve ihminen juuri kasva

Vielä tuntuvasti pidempiä ihmisiä on, mutta heillä kasvua kiihdyttää yleensä jokin elimistön häiriötila.

Miksi jotkut ihmiset kasvavat niin pitkiksi?

Guinnessin ennätyslukuja hipovilla jättiläisillä poikkeuksellinen pituuskasvu johtuu usein jostakin häiriöstä, esimerkiksi aivolisäkkeen kasvaimesta, joka saa kasvuhormonia erittymään liikaa.

Niin sanotusti terveet ihmiset voivat venyä noin 230 sentin mittaan. Yksi heistä on 229-senttinen entinen ammattikoripalloilija Shawn Bradley, 46. Bradley on kolmanneksi pisin Yhdysvaltain koripallosarja NBA:ssa koskaan pelannut mies. Hän edusti urallaan muun muassa Dallas Mavericksia.

Romanialainen Gheorghe Mureşan ja sudanilainen Manute Bol olivat Bradleyta vielä kaksi senttiä pidempiä, 231-senttisiä.

Yhdysvaltalaisen Brigham Young -yliopiston tuore tutkimus paljastaa, että Bradleyn pituiset hujopit alkavat olla niillä rajoilla, joihin ihminen voi venyä ilman jotain kasvuun vaikuttavaa häiriötä.

Maailman kaikkien aikojen todistetusti pisin ihminen oli yhdysvaltalainen Robert Wadlow. Hän oli 272 senttiä pitkä ja painoi 220 kiloa.

Wadlow kuoli verenmyrkytykseen vain 22-vuotiaana vuonna 1940. Wadlow’n poikkeuksellinen pituus johtui aivolisäkkeen liikatoiminnasta, jonka takia kasvuhormonia erittyy liikaa.

Maailman pisin elossa oleva ihminen on turkkilainen Sultan Kösen. Hänellä on myös aivolisäkkeen toimintaan vaikuttava, niin sanottua akromegaliaa aiheuttava kasvain. 35-vuotias Kösen on 251 senttiä pitkä.

Suomen pisin tunnettu henkilö on ollut Väinö Myllyrinne, joka kasvoi pituutta vielä yli kolmikymppisenä. 54-vuotiaaksi elänyt ja vuonna 1963 kuollut Myllyrinne oli myös 251-senttinen.

Alla oleva video näyttää Sultan Kösenin ja maailman lyhimmän naisen Jyoti Amgen kokoeron. Juttu jatkuu videon jälkeen.

Bradleyn kohdalla ei ole kyse sairaudesta. Tutkijat seuloivat Bradleyn geeniperimän ja havaitsivat, että hän on saanut otollisimmat muodot suurimmasta osasta yleisimpiä geenejä, jotka ihmisen pituutta säätelevät.

Yhdistelmän todennäköisyys on lottovoiton luokkaa.

Bradley valikoitui tutkimuskohteeksi, kun biologian professori John Kauwe sai lentomatkalla korotuksen ykkösluokkaan ja päätyi Bradleyn viereen. Kauwe ihmetteli, miten Bradley joutui matkustamaan polvet koukussa jopa ensimmäisen luokan tilavilla istuimilla.

Miehet ryhtyivät juttusille. Kun ilmeni, että Kauwe on geenitutkija, Bradley kertoi pohtineensa usein, millaiset pituusgeenit hänellä mahtaa olla.

Lisäksi Bradley pelasi collegeaikoinaan koripalloa saman Brigham Young -yliopiston riveissä, jossa Kauwe on professorina.

”Tohtori Kauwe sanoi, että jos lähden leikkiin mukaan, hän hankkii tutkimukseen tarvittavat luvat, ottaa minulta pari näytettä ja ryhtyy hommiin. Tottahan toki oli jännittävä katsoa, mitä he saavat selville”, Bradley kertoo.

International Journal of Genomics -lehdessä ilmestyneessä tutkimuksessa viiden yliopiston tutkijat purkivat Bradleyn geeniperimän.

He etsivät sieltä muotoja geeneistä, jotka aiempien tutkimusten perusteella vaikuttavat jollain tapaa pituuteen. Tällaisia geenejä on jopa tuhansia, ja useimpien yksittäisten geenin vaikutus on korkeintaan millimetrien luokkaa.

Aluksi tutkijat arvelivat, että Bradleyn pituus johtuisi harvinaisista muutoksista muutamassa geenissä, mutta näin ei ollut. Sen sijaan Bradleylla on 198 pituutta lisäävää geenivarianttia enemmän kuin keskivertoihmisellä.

Lähes kaikki ne yleisimmät geenit, jotka ihmisellä voivat pituuteen vaikuttaa, ovat Bradleylla loksahtaneet kohdalleen kasvua lisäävällä tavalla.

Geenitekniikoiden kehittyessä on puhuttu paljon siitä, että ennen pitkää ihmisalkioiden geenimuokkaus mahdollistaa lasten ominaisuuksien parantelun. Laboratoriossa voitaisiin esimerkiksi räätälöidä älykkäämpiä, pidempiä ja filmaattisempia ihmisiä.

Vaikka eettiset pohdinnat sivuutettaisiin täysin, tämä ei ole vielä mahdollista – eikä välttämättä tulevaisuudessakaan.

Bradleyn tapaus havainnollistaa tätä. Pituus on niin monen geenin yhteispeliä, että niiden muokkaaminen ihmisen venyttämiseksi on äärimmäisen hankalaa. Etenkin kun kokonaisuutta ei tarkasti tunneta. Sama koskee monia muitakin ihmisen ominaisuuksia.

Pituutta säätelevistä geeneistä on tunnistettu 700, mutta jopa 20 000:lla yksittäisen emäsparin vaihdoksella dna:ssa voi olla osuutta ihmisen pituuteen. Lisäksi pituuteen vaikuttavat ympäristötekijät, esimerkiksi äidin ravinto raskausaikana.

Tutkijat rakensivat myös mallin, joka yrittää geenien perusteella päätellä, miten pitkä kyseisten geenien omistaja voisi olla. He testasivat malliaan 1 020 ihmisellä.

Tietokone arvasi Bradleyn geeneistä, että hän on keskivertoa pidempi ja testiaineiston selvästi pisin henkilö. Ohjelma ennusti silti koripallotähden pituuden aivan väärin. Ennusteen mukaan Bradley olisi vain kymmenen senttiä keskivertoamerikkalaista pidempi, 187-senttinen.

Tutkijoiden mukaan heidän käyttämänsä menetelmä pystyy ennustamaan ihmisen pituudesta vain noin 50 prosenttia.

Vanhempiin tutustumalla olisi tässä vaiheessa päätynyt tarkempaan arvaukseen. Länsi-Saksassa syntynyt Bradley on molemmilta puolilta pitkää sukua.

Hänen isänsä oli 203 ja äiti 180 senttiä pitkä, molemmat isoisät 193-senttisiä ja yksi isosetä 208-senttinen.

• Pituus
  • Geenit

Bryan Adams nappasi keikalta valo­kuvan, jota artisti kutsui taian­omaiseksi – Saasteinen totuus paljastui, kun fanit pääsivät kommentoimaan

Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

Jenni Pääskysaarta ”rakennettiin” tunteja, ennen kuin hän kelpasi televisioon – Pääskysaari kyllästyi ja teki lopulta radikaalin ratkaisun

Aivoinfarktin saaneen vanhuksen 1,4 miljoonan testamentti muuttui epäselvissä oloissa – Oikeus kumosi testamentin, laatija oli Espoon nykyinen liikuntajohtaja Martti Merra

CNN: Matkustajakone laskeutui myrskyssä sivuttain Bristolin lento­kentälle – ”vaikuttava” suoritus, ylisti kentän henkilö­kunta

Maija Nordman oli ratsastamassa Espoossa, kun vastaan tullut autoilija väläytti pitkiä valoja ja painoi töötin pohjaan – ”Kaikki keskittyminen meni hengissä pysymiseen”

Syöpä lähti, triathlon jäi – Kaisa Ilvesmäki-Jakobsen on nyt maailmanmestari, vaikka luuli jo elämänsä menneen pilalle

Ruoan ilmastovaikutus on tähän asti arvioitua suurempi – HS kokosi kulutustapoja, joista syntyy 100 kiloa päästöjä

Tutkijoiden mukaan toivoa ilmaston­muutoksen pysäyttämiseksi on, vaikka urakka on valtava – HS selvitti, millä keinoilla ihmis­kunta voi välttyä ilmasto­katastrofilta

Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen myöntää olevansa pettynyt maan hallitukseen – paikallinen sopiminen ei ole edistynyt

Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

Sixpackin saa, jos tietää mitä tekee – Ravitsemuksen ja liikunnan ammattilaiset kertovat, miten saavutetaan timmi vatsa

Jalankulkijan kuoliaaksi suojatiellä Tikkurilassa ajanut nainen jatkaa piileskelyään – Poliisi: Autoilija tietää, että häntä etsitään

Kun Henry Nyman oli nuori, poliisi kantoi romani­nuoret niskasta pitäen ulos pakkaseen – nyt poika Rony Nyman työskentelee vartijana, mutta ennakko­luulot eivät ole juurikaan muuttuneet

Erikoinen liikenne­ympyrä hämmentää Espoossa – Miten ”turbo­kierto­liittymästä” on tarkoitus ajaa?

Ulkoministeri Soini kutsuu IPCC:n ilmasto­raportin synnyttämää keskustelua hysteeriseksi höpinäksi – ”Valtion ei pidä meitä pakottaa luontoa suojelemaan”

Et ole sittenkään käyttänyt ketsuppikuppeja väärin koko elämäsi ajan – soitimme suomalaismiehelle, joka ratkaisi massiivisella selvitystyöllä vuosikausien mysteerin

Ei vastikkeita vaan osinkoja – Helsingistä löytyy erittäin varakkaita taloyhtiöitä

Kuvia Suomesta, osa 37: Akseli Valmunen kuvasi lähiötä, jossa latvialaiset telakkatyöläiset ja suomalaiset työttömät elävät rinnakkain

Helsinki laski, että 87-vuotias Eeva tulee kuukauden toimeen 101 eurolla – sosiaali­työntekijä neuvoi myymään asunnon tai ottamaan lainaa lääkkeisiin

Neljän kuukauden korvatulehdus ja kuusi poskiontelotulehdusta päälle – Karoliina Sallinen-Pentikäisen loputtomaan sairasteluun löytyi syy, joka on suomalaisille erityisen tyypillinen

”Turha niitä on enää töihin koittaa, ne on ryypänneet terveytensä jo” – Turun telakka takoo vaurautta, mutta sen varjossa elää köyhyyteen käpertynyt lähiö

Audi, Lada ja Toyota haudattiin vuodeksi suohon ja kaivettiin sen jälkeen ylös – Venäläisen Youtube-porukan ”testi” vahvistaa vanhan totuuden

Uuden lastensairaalan katolle ilmestyi englanninkielinen teksti: Varautuuko sairaala pommituksiin?

Suomessakin suositun antibiootin käyttöä rajoitetaan vakavien haittojen takia – Lääke aiheuttanut revenneitä jänteitä, lihas­kipuja ja uni­häiriöitä