Tutkijat pystyvät nyt käden käänteessä luomaan ruokakasveja, joiden jalostamiseen kului aiemmin tuhansia vuosia – EU estää tekniikan hyödyntämisen Euroopassa

Tutkijat kehittelivät kokeeksi tomaatin uudelleen villistä kantamuodosta.

Geenitekniikan kehitys kasvinjalostuksessa on nyt huimaa. Niin sanotun crispr-menetelmän eli geenisaksien avulla on mahdollista muokata ruokakasveista nopeasti ja tehokkaasti entistä parempia.

Hitaasti ja hankalasti viljeltävistä ja harvojen herkuksi jääneistä marja- ja hedelmälajeista voitaisiin sen avulla saada mansikan kaltaisia massatuotteita.

Tiettyyn entsyymiin ja ohjaavaan rna-molekyyliiin perustuvilla geenisaksilla voidaan tarkasti poistaa, vaihtaa tai lisätä geenejä minkä tahansa eliön tai kasvin perimään. Vuonna 2012 kehitetty menetelmä on mullistanut bioteknologian.

Brasilialaiset, kiinalaiset ja yhdysvaltalaiset tutkijat ovat esitelleet geenisaksien mahdollisuuksia kahdella kasvilla: kaikille tutulla tomaatilla ja hieman vieraammalla ananaskirsikalla.

Nature Biotechnology -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa monikansallinen ryhmä lähti uudestaan työstämään tomaattia sen villistä kantamuodosta villitomaatista (Solanum pimpinellifolium).

Villitomaatti on kotoisin Andien alueelta Etelä-Amerikasta. Se tuottaa vain herneen kokoisia tomaatteja. Inkat ja atsteekit lähtivät aikoinaan jalostamaan tomaattia isommaksi samoin kuin maissiakin. Maissin villi kantamuoto tuotti vain sormenpaksuisia tähkiä.

Kun kasveista valittiin aina isoimmat ja herkullisimmat, tietyt geenimutaatiot valtasivat sijaa kasvipopulaatiossa ja kanta alkoi jalostua ihmisen tarpeisiin paremmin sopivaksi.

Tomaatin jalostaminen ja domestikaatio eli valjastaminen hyötykäyttöön vei kolme tuhatta vuotta. Nyt tutkijat tekivät saman kolmessa vuodessa.

Perinteinen jalostus on hidasta, ja haluttujen mutaatioiden kylkiäisenä tulee muutoksia, jotka eivät ole eduksi. Esimerkiksi nykyiset markettitomaatit ovat isoja, mutta eivät kovin maukkaita.

Kun tomaatin perimä avataan ja katsotaan, mitä muutoksia siinä on tapahtunut kantamuotoon verrattuna, voidaan paikantaa ne geenit, jotka tuottavat juuri halutut ominaisuudet.

Tutkijat muokkasivat villitomaatin perimää vain kuudesta kohdasta, ja saivat aikaan lajikkeen, joka on kuin tavallinen tomaatti, mutta maukkaampi ja ravinteikkaampi.

Siinä on tomaatin terveellistä väriainetta lykopeenia viisi kertaa enemmän kuin tavallisessa viljelytomaatissa. Alkuperäisessä villitomaatissa sitä on kaksinverroin enemmän kuin vanhanaikaisen jalostuspolun kulkeneessa perustomaatissa.

”Niistä tuli aika maukkaita. Hieman vahvan makuisia ja erittäin aromaattisia”, kuvailee biologian professori Jörg Kudla tutkimusryhmänsä luomusta New Scientist -lehdessä.

Kaikki ryhmän valitsemat geenimuodot esiintyvät luonnossakin, mutta ilman geenitekniikkaa niitä on hidasta jalostaa esille.

Kiinalainen tutkimusryhmä muokkasi villitomaatista useita lajikkeita. Yksi oli sietokykyinen bakteeritaudille. Toinen kesti suolaista maaperää ja sisälsi normaalia enemmän c-vitamiinia.

”Maistamme niitä sitten, kun ne kypsyvät ensi kuussa”, lupaa professori Caixia Gao Kiinan tiedeakatemiasta. Myös kiinalaisten tutkimus julkaistiin Nature Biotechnology -lehdessä.

Tällaisella geenimuokkauksella tuotettuja kasveja ei voi erottaa perinteisellä jalostuksella kehitetyistä tai luonnossa risteytyneistä.

Euroopassa niitä on kuitenkin toistaiseksi turha odotella kauppojen hyllyille.

EU-tuomioistuin päätti heinäkuussa, että myös geenisaksitut kasvit katsotaan jatkossa muuntogeenisiksi gm-kasveiksi, joita säännellään erittäin tiukasti. Tiedeyhteisö vastusti päätöstä laajasti.

Vain suurimmilla monikansallisilla yrityksillä on varaa ja resursseja läpäistä gm-kasveille asetetut tiukat seulat. Pienempien tutkimuskeskusten tai kasvinjalostajien ei ole mielekästä käyttää crispr-tekniikkaa, kun sillä luotuja tuotteita on toistaiseksi äärimmäisen vaikea saada markkinoille.

EU:n päätös on monin tavoin ristiriitainen. Säteilyttämällä luotuja mutaatioita tiukka seula ei koske. Tätä menetelmää on käytetty vuosikymmeniä ja niin ollen se katsotaan turvalliseksi.

Niinpä aikoinaan säteilyttämällä punertaviksi ja herkullisiksi muokattuja verigreippejä voi myydä Euroopassa vaikka luomuna, mutta uusimmilla ja tarkimmilla tekniikoilla luotuja kasveja ei.

Yhdysvalloissa geenieditointiin suhtaudutaan sallivammin. Siellä se luetaan perinteisen kasvinjalostuksen piiriin.

Koska geenisaksilla tehtyjä mutaatioita ei voi mitenkään erottaa luonnossa syntyneistä mutaatioista, Yhdysvalloista tulee joka tapauksessa päätymään Eurooppaan geenisaksittuja lajikkeita.

Valtameren ylitettyään ne muuttuvat laittomiksi, vaikkei niitä voida sellaisiksi osoittaa.

”Eurooppalaiset kasvinjalostajat tulevat epäilemättä ja tietämättään käyttämään kiellettyjä geenieditoituja kasveja omissa risteytysohjelmissaan luodessaan uusia lajikkeita eurooppalaisille pelloille”, kommentoi kasvinjalostustieteen professori Teemu Teeri geenimuokkausta Helsingin yliopiston tuoreessa uutisessa.

”Usein gm-vapaus nähdään takeena tuotteen luonnollisuudesta. Tässä unohtuu, että perinteisesti jalostetut viljelylajikkeet ovat nekin kaukana luonnollisesta.”

Kun tutkimus kaikesta huolimatta edistyy, voidaan kenties alkaa hyödyntää sellaisiakin kasveja, jotka ovat olleet vain tiettyjen alueiden paikallista ruokaa.

”Maailmassa on 50 000 syömäkelpoista kasvia, mutta 90 prosenttia energiastamme tulee viidestätoista kasvista”, muistuttaa professori Kudla.

”Kun pystymme matkimaan tapaa, jolla tärkeimmät ruokakasvit kuten riisi ja maissi otettiin hyötykäyttöön, voimme lähteä valjastamaan ravinnoksi sellaisia kasveja, joita ei koskaan ole domestikoitu”, Gao sanoo.

Juuri tätä lähti tekemään kolmas tutkimusryhmä, joka onnistui tekemään ananaskirsikan hedelmistä suurempia ja kasvista satoisamman.

Etelä-Amerikasta peräisin olevan kasvin hedelmä on pieni ja maukas. Se kuoritaan syötäväksi paperimaisten lehtien kätköistä. Ananaskirsikoita myydään suomalaisissakin kaupoissa.

Tutkijat toivovat, että ananaskirsikasta voisi joskus tulla samanlainen menestys kuin kvi­noasta. Etelä-Amerikasta kotoisin oleva kvinoa oli pitkään vähäpätöinen ”intiaanikasvi”, mutta nyt se on levinnyt ympäri maailmaa.

Siitä on saatu jalostettua myös Suomessa kasvava lajike. Suomeen sopivan siemenkannan jalostus kesti toistakymmentä vuotta.

• Geenitekniikka

IS: Työasussaan Roosa nauha -kampanjan symbolia pitänyt lentokenttätyöntekijä sai potkut

Nico Rosberg nosti itsensä suomalaisten F1-voittajien listan ykköseksi – faneilta tyly vastaanotto

Saksalaisjätti rakentaa akkutehtaan Suomeen – yli 100 työpaikkaa Satakuntaan

Brittipilotti ohjasi koneensa kiitoradalle kylki edellä – Finnairin lentäjä selittää, mistä on kyse ja paljastaa loma­kohteiden haastavimman kentän

Kalasatamaan rakennettiin katu, joka on tasa-arvoinen kaikille – uusi liikenne­järjestely aiheutti palaute­ryöpyn

Historioitsija vertaa sosiaalisen median hysteriaa 1600-luvun noitavainoihin – ”Huhut leviävät nyt samalla tavalla kuin silloin”, sanoo Mirkka Lappalainen

Ranskassa on syntynyt poikkeuksellisen monta vauvaa, joilla on epä­muodostuneet kädet – viran­omaiset ovat ymmällään

”Joidenkin kohdalla on pakko toivoa, etteivät he koskaan saa töitä” – Ammattikouluista uhkaa valmistua hoitajia, jotka voivat olla vaaraksi hoidettavilleen, sanovat opettajat

Lähihoitajakouluun tuupataan ihmisiä, joita ei uskaltaisi lähettää työharjoitteluun – Opetusministeri Grahn-Laasonen aikoo palauttaa ammattikoulujen soveltuvuustestit jo tällä hallituskaudella

Minä olen juuri se koodari, joka pudotetaan viimeisellä rekrykierroksella, kun palkasta yritetään neuvotella

Mies yllätti murtautujat koti­pihaltaan kantamasta tavaroita – Nuoret miehet pahoin­pitelivät hänet sairaala­kuntoon

Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

Pitääkö lapsille pakata eväät mukaan, ovatko uimahallit ja kirjastot auki? HS selvitti maanantaina alkavan lakon vaikutuksia 14 paikkakunnalla Helsingin seudulla

Kimi Räikkönen ajoi Suomen juhlavoiton – ”Olen varmaan onnellisin ihminen tällä varikolla”

Helsinki laski, että 87-vuotias Eeva tulee kuukauden toimeen 101 eurolla – sosiaali­työntekijä neuvoi myymään asunnon tai ottamaan lainaa lääkkeisiin

Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

”Minun on ajateltava, että oli hänen aikansa mennä” – 39-vuotiaana kuolleen Perttu Häkkisen vaimo, ystävät ja työtoverit kertovat, kuinka paljon he menettivät

Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

Audi, Lada ja Toyota haudattiin vuodeksi suohon ja kaivettiin sen jälkeen ylös – Venäläisen Youtube-porukan ”testi” vahvistaa vanhan totuuden

Uuden lastensairaalan katolle ilmestyi englanninkielinen teksti: Varautuuko sairaala pommituksiin?

Puolen metrin syvyydestä löytyi tuhat vuotta vanha viikinkilaiva Norjassa – ”Tämä on maailman­sensaatio”