Tutkimus: Ihmisen aivot kykenevät mutkikkaisiin laskutoimituksiin, ja syy siihen löytyy hermosolujen välisestä ”oksistosta”

Aivosolujemme sähköisen ominaisuudet ovat erilaiset kuin muilla eläimillä.

Aivoja on monesti verrattu tietokoneeseen. Aivoissamme on noin 86 miljardia hermosolua eli neuronia. Ne laskevat samaan tapaan kuin tietokoneet rinnakkaislaskennassa.

Jokainen aivojen neuroni on kytköksissä solujen haarakkeiden avulla tuhansiin muihin neuroneihin. Se takaa laskentatehon.

Aivoissa isot neuronien ryhmät viestivät sähköisesti keskenään. Juuri se tuottaa ajatuksia ja käyttäytymistä.

Nyt on saatu todisteita siitä, että aivojen hermosolujen pitkät tuojahaarakkeet eli dendriitit vaikuttavat aivojemme laskennan tehoon. Niillä on tärkeä rooli, kun hermosolu kokoa informaatiota.

Ihmisaivojen neuronit viestivät sähköisiä signaaleja koko pituudellaan. Tutkijat voivat mitata sähköisiä signaaleja siten, että he laittavat mikroskooppisen pieniä elektrodeja neuronin sisään.

MIT-yliopiston aivotutkija Mark Harnett mittasi ja tallensi ensi kertaa näitä signaaleja elävien ihmisaivojen hermosolujen pitkissä ja ohuissa haarakkeissa, dendriiteissä.

Näin hän sai tallennettua signaaleja hermosolun ”oksistosta”. Aiemmin tutkijat ovat keskittyneet hermosolun ”runkoon” eli sen paksumpaan kohtaan.

Harnett sai työpaikalleen MIT-yliopistolle, lähelle Bostonia, käyttöönsä elävää aivokudosta noin sormenpään kokoisina näytteinä. Ne oli juuri leikattu epilepsiaa sairastavan potilaan aivoista läheisessä sairaalassa.

Kun kudos poistettiin potilaan aivoista sairaalassa, laittoivat kirurgit sen heti liuokseen, joka oli hyvin samankaltaista kuin elimistön aivo-selkäydinneste. Näin kudosta saatiin pidettyä elossa siirron ja mittausten ajan, yhteensä 48 tuntia.

Tutkimus paljasti rakenteellisen eron ihmisen ja hiiren neuronien tuojahaarakkeiden välillä. Ihmisen tuojahaarakkeet ovat paljon itsenäisempiä kuin jyrsijöillä.

Se tarkoittaa, että tuojahaarakkeiden jaksot voivat toimia riippumatta siitä, mitä saman neuronin muut osat tekevät. Tuojahaarakkeen osastot ”päättävät” sitten yhdessä, virittyykö hermosolun paksumpi runko sähköisesti. Jos se virittyy tarpeeksi, siirtyy tieto ympäröiviin hermosoluihin.

Yksittäiset neuronit voivat näin suorittaa mutkikkaita laskutoimituksia. Tämä vaikuttanee siihen, miksi ihmisaivojen laskentateho on niin hyvä. Laskenta keskittyy dendriittien ionikanavien ympärille.

Ihmisen hermosoluissa on enemmän sähköistä osastointia, mikä sallii sen, että solun yksiköt ovat itsenäisempiä. Se lisää yksittäisten hermosolujen laskennallisia kykyjä, sanoo Harnett MIT:n tiedotteessa.

Hän vertaa ilmiötä tietokoneen transistoreihin. Nekin käsittelevät erikseen sähköisiä signaaleja. Vasta signaalien laskennallinen lopputulos ratkaisee.

Sähköisen signaalin voimakkuus aivoissa riippuu siitä, kuinka pitkä matka signaalin täytyy kulkea. Signaali vaimenee, jos sen täytyy kulkea pitkä matka.

Ihmisen aivoissa on hiirien aivoja epävarmempaa, että signaali päätyy hermosolun päärunkoon. Siihen vaikuttaa muiden tuojahaarakkeiden aktiivisuus, kertoo Harnett videolla.

Ihmisaivojen dendriitit ovat paljon pitempiä kuin hiirillä tai useimmilla muilla nisäkkäillä. Tämä johtuu siitä, että ihmisen aivojen kuorikerros eli korteksi vie noin 3/4 aivojen tilavuudesta, kun esimerkiksi rotilla se vie noin kolmasosan.

Niinpä signaali, joka virtaa ihmisen dendriittiä pitkin kuorikerroksesta syvemmälle aivoihin on heikompi kuin sellainen, joka virtaa hiiren dendriittiä pitkin.

Harnettin raportin julkaisi tiedelehti Cell.

• Aivot