Tutkimus: Uroshiiren liikunta vaikutti seuraavan sukupolven aineen­vaihduntaan, diabeteksen riskiin ja elinikäiseen terveyteen

Liikunta muutti sitä, miten isähiiren siittiöiden geenit ilmenivät. Näin isän elintavat vaikuttivat myös jälkeläisiin.

Tyypin 2 diabetes ja heikentynyt aineenvaihdunta on yhä enemmän liitetty ruokavalioon. Nyt on myös näyttöä siitä, että isällä voi olla tärkeä rooli jälkeläisten aineenvaihdunnassa.

Tutkijat osoittivat hiirikokeissa, että isähiiren liikunta ennen hedelmöitystä vaikuttaa jälkeläisten aineenvaihduntaan. Se voi vaikuttaa myös jälkeläisen lihavuuteen. Vaikutus voi kestää jälkeläisen aikuisuuteen asti, kertoo verkkosivusto EurekAlert.

Tutkijat Laurie Goodyear Harvardista ja Kristin Stanford Ohion valtionyliopistosta halusivat selvittää, miten isän saama liikunta vaikuttaa jälkeläisten aineenvaihduntaan ja terveyteen.

Uroshiiret laitettiin kokeissa joko tavalliselle tai rasvaiselle ruokavaliolle kolmen viikon ajaksi. Osa koehiiristä liikkui kokeen aikana, osa pysyi lähes paikallaan. Kolmen viikon kuluttua uroshiiret pantiin pariutumaan. Hiiren jälkeläiset söivät normaalia ruokaa vuoden ajan eivätkä liikkuneet paljoa.

Tutkijoiden mukaan liikkuvien ja harjoitelleiden hiirien jälkeläisten glukoosiaineenvaihdunta oli kehittyneempi. Niiden paino ja rasvan määrä oli pienempi, kertoo verkkosivusto Phys.Org.

Tämä osoittaa, että urosten harjoittama liikunta voi vaikuttaa pitkään jälkeläisen terveyteen, sanoo Goodyear.

”Jos uroshiirellä on rasvainen ruokavalio, sillä on huono vaikutus jälkeläisiin. Täysin päinvastoin käy, kun isäuros oli lisännyt liikkumista.”

Sovellettuna ihmisiin: Vaikka isä ei syö terveellisesti, hän voi silti vaikuttaa lapsiinsa myönteisesti, jos hän liikkuu ja harjoittelee fyysisesti, Goodyear sanoo.

”Harjoittelu myös vähentää jyrkästi riskiä, että jälkeläisille kehittyy tyypin 2 diabetes”, lisää Goodyear.

Ryhmä totesi, että liikunta muutti sitä, miten isähiiren siittiöiden geenit ilmenivät. Näin isän elintavat vaikuttivat myös jälkeläisiin.

Tutkimuksen tulokset julkaisi tiedelehti Diabetes.

”Havaitsimme muutoksen sperman perimän rna-profiilissa. Nyt haluamme tietää tarkalleen, mitkä rna:n osat ovat vastuussa näistä aineenvaihdunnan muutoksista. Missä se toteutuu jälkeläisessä ja miksi?” Stanford sanoo.

Tulokset tukevat tutkijoiden mukaan olettamusta, että perimäaines rna:n muutokset siemennesteessä voivat siirtää isän kokemuksia seuraavalle sukupolvelle.

Miksi autojen keskipaikan kohdalla on möykky, joka tekee keskipaikka­matkustuksen epämukavaksi?

Alvar Aallon suunnittelema sellutehdas oli tuomittu tuhoon, mutta sitten pääjohtaja lausui yllättävät sanat – Pelastus löytyi puun ihmeaineesta, joka saattaa pian tuottaa enemmän kuin sellu

Homous on vika, jonka Jumala korjaa, ajatteli Patrick Tiainen – Hän nousi karismaattisen seurakunnan johtoon, solmi kulissiavioliiton ja ymmärsi lopulta rimpuilunsa turhaksi

Sdp ottaa kaulaa kokoomukseen, vihreiden lasku pysähtyi – Häämöttääkö ensi keväänä punavihreän blokin ”sisällissota”?

Suomi päättää uudesta vastatykistötutkasta vuodenvaihteessa – Ukrainan sodan opit nopeasti käyttöön

”Sirkuloidaan presentaatio iimeilillä” – HS kysyi lukijoilta, ärsyttävätkö anglismit ja moni vastasi kyllä

Miksi mies tarvitsee enemmän rahaa kuin nainen? Tutkijat laskivat tarkasti, mikä rahamäärä riittää erilaisille ihmisille säälliseen elämään

Katja Korhonen huokaisi helpotuksesta, kun keskosena syntynyt poika parkaisi ensi-itkunsa – ”Sitten hoitaja tuli ja nappasi vauvan”

Miksi äidit nukahtavat aina kesken elokuvan?

Huuhkajat teki historiaa ja voitti lohkonsa surkeankin pelin jälkeen – Suomen ensimmäinen arvokisapaikka on nyt kahden voiton päässä