Suomalainen tähti­tieteilijä löysi aivan Aurinko­kunnan naapurista jäisen ”supermaan”

Planeetta on vain kuuden valovuoden päässä, ja siitä voidaan pian saada jopa valokuvia.

Aivan Auringon lähinaapurista, vain kuuden valovuoden päässä sijaitsevalta Barnardin tähdeltä on löytynyt planeetta.

Löydös on erittäin merkittävä, sillä Barnardin tähti on meitä toiseksi lähin tähtikunta ja lähin yksinäinen tähti. Sillä on pitkään uskottu olevan eksoplaneetta ellei useampikin.

Nature-lehdessä julkaistu tutkimus kertoo nyt, että Barnardin tähteä kiertää noin kolme kertaa Maan massainen kiviplaneetta, niin sanottu supermaa.

Ensimmäisen havainnon planeetasta teki tähtitieteilijä Mikko Tuomi, joka työskentelee Englannissa Hertfordshiren yli­opistossa. Kymmenien tutkijoiden ryhmä onnistui vahvistamaan Tuomen havainnon kolmella instrumentilla, ja löytöä pidetään käytännössä varmana.

Tuomi on tehnyt huomattavia löytöjä aiemminkin. Vuonna 2016 hän löysi kaikkein lähinnä maapalloa olevan eksoplaneetan, neljän valovuoden päässä Alfa Centaurin kolmoistähtijärjestelmässä sijaitsevan Proxima Centauri b:n.

”Tämä on perustavanlaatuista löytöretkeilyä. Tämän lähempää ei planeetan kokoisia maailmoja oikein voi löytää”, Tuomi kertoo Helsingin Sanomille.

Tuomi ei halua eikä voi omia kunniaa yksin löydöistä yksin.

”Tässä on mukana kymmenien tutkijoiden työpanos.”

Barnardin tähti on himmeä punainen kääpiö. Se on hieman Jupiteria isompi, ja sen kirkkaus on vain joitakin promilleja Auringon kirkkaudesta.

Tähteä ei voi nähdä täältä paljaalla silmällä. Muinaiset sivilisaatiot eivät siis sitä tunteneet. Tähtiharrastajat voivat löytää sen teleskoopilla.

Nyt löydetty planeetta, Barnard b, on maapalloa suurempi kiviplaneetta ja kiertää tähteä paljon lähempänä kuin maapallo Aurinkoa.

Koska Barnardin tähti on himmeä ja säteilee heikosti, planeetta ei sijaitse niin sanotulla elämänvyöhykkeellä. Se saa vain kaksi prosenttia siitä säteilyenergiasta, jonka maapallo saa Auringosta.

”Planeetta on hyvin pitkälti jään peitossa, ja siellä on arviolta 170 astetta pakkasta”, Tuomi kuvailee.

Jos Barnardin tähden asettaisi taivaalle Auringon tilalle, se näkyisi Maahan vain pikku pisteenä. Kaikki elämä maapallolla jäätyisi kuoliaaksi.

Barnard b:llä yksi vuosi on noin kahdeksan meikäläisen kuukauden mittainen. Planeetta kiertää tähtensä ympäri 230 vuorokaudessa.

Barnardin tähti on nimetty tähtitieteilijä Edward Emerson Barnardin mukaan. Hän mittasi tähden huiman ominaisliikkeen vuonna 1916.

Tähti on siitä erikoinen, että se liikkuu meistä katsottuna taivaalla nopeammin kuin mikään muu tähti, jopa 500 000 kilometriä tunnissa suhteessa Aurinkoon. Sen sijainti tähtitaivaalla muuttuu vuosisatojen aikana huomattavasti.

Barnardin tähti on myös erittäin vanha, yli kaksi kertaa vanhempi kuin Aurinko. Se on matkannut avaruudessa jo yli kymmenen miljardia vuotta.

Tällaiset punaiset kääpiöt ovat maailmankaikkeuden yleisimpiä tähtiä. Niitä on 80 prosenttia kaikista tähdistä.

Koska Barnardin tähti on niin lähellä, se on lennättänyt mielikuvitusta. 1970-luvulla hahmoteltiin toiveikasta Daedalus-hanketta, jossa Barnardin tähteä kohti olisi lähetetty suuri, miehittämätön avaruusalus etsimään planeettoja.

Tuolloin arveltiin, että Barnardin tähteä kiertäisi ainakin Jupiterin kokoinen planeetta. Tähtitieteilijä Peter van de Kamp uskoi havainneensa sellaisen, mutta havainto osoittautui kuvauslaitteen häiriöksi.

Yksi tapa etsiä eksoplaneettoja on seurata tähden himmentymistä, kun planeetta kulkee tähden editse. Näin on voitu havaita planeettoja jopa tuhansien valovuosien päästä.

Barnard b:tä ei löydetty tällä tavalla. Se ei ilmeisesti kulje tähtensä editse meistä katsottuna. Sen sijaan tähti löytyi niin sanotulla säteisnopeusmenetelmällä, johon Tuomi on erikoistunut.

Kun planeetta kiertää tähteään, se aiheuttaa tähteen pienen pientä huojuntaa. Planeetta näet vetää tähteä pikkuriikkisen puoleensa. Siksi tähti näyttää välillä hieman etääntyvän ja sen valossa tapahtuu jaksollisia puna- ja sinisiirtymiä. Kun näitä muutoksia tähden säteilyssä mitataan, voidaan päästä jyvälle planeetasta.

Tuomi havaitsi ensimmäisen tällaisen signaalin Barnardin tähdestä vuonna 2015. Sen jälkeen käynnistettiin havaintokampanja, johon osallistui kymmeniä tutkijoita.

Planeettaa seurattiin Carmenas-spektrometrillä Espanjasta ja Harps-mittalaitteilla Chilestä ja Kanarian saarilta. Tutkimusta veti espanjalainen tähtitieteilijä Ignasi Ribas. Hän joka kertoo tiedotteessa, että planeettalöydös on ”99-prosenttisen varma”.

”Puuttuva prosentti tulee siitä, että on periaatteessa mahdollista, että tällaisen punaisen kääpiötähden pinnalla tapahtuisi jokin prosessi, joka tuottaa tämmöisen heilahtelun. Mutta sellaista prosessia ei tunneta”, Tuomi kertoo.

Ehkä huikeinta löydössä on, että kivisestä Barnard b:stä voidaan mahdollisesti tulevaisuudessa saada valokuva. Eksoplaneettoja on löydetty jo tuhansia, mutta niitä on erittäin vaikea suoraan kuvata, koska ne peittyvät tähtensä valoon.

Koska Barnard b kiertää erittäin himmeää tähteä varsin kaukaa, tulevaisuuden jättiläisteleskoopeilla voitaneen ottaa planeetasta kuva. Euroopan eteläiseen observatorioon Chileen rakennettava, halkaisijaltaan 40 metrinen ELT-teleskooppi saattaa jo olla riittävän suuri, jotta planeettaa voidaan kuvata suoraan – ehkä jo viiden vuoden päästä.

”Ensimmäinen kuva tulee olemaan vain pikselin tai kahden kokoinen, mutta jo se saattaa riittää siihen, että pystytään ottamaan spektri ja selvittämään millaisia alkuaineita kyseisen planeetan kaasukehässä olisi”, Tuomi sanoo.

Vaikka Barnardin tähti ei näy ilman teleskooppia, kiinnostunut voi etsiä sen sijainnin yötaivaalta. Barnardin tähti on Käärmeenkantajan tähdistössä kirkkaan ja kaupungissakin paljaalle silmälle näkyvän Cebalrain vieressä.

Sen löytääkseen kannattaa pimeältä iltataivaalta etsiä ensin Joutsen, joka on valtavan ristin muotoinen. Joutsenen ristin ”pystypaalu” osoittaa alas lounaiseen taivaanrantaan siihen suuntaan, missä Käärmeenkantajan tähdistö on.

Kun mielessään asettelee Joutsenen perään toisen yhtä pitkän janan ja kulkee sen loppuun yötaivaan kirkkaimpien tähtien Vegan ja Altairin välistä, pääsee jo aika lähelle.

Sieltä löytyy Cebalrai, jonka vieressä Barnardin tähti on. Lähellä loistaa myös hyvin kirkas Rasalhague.

Tähän vuodenaikaan Käärmenkantajan kirkkaat tähdet eivät tosin näy kuin pari tuntia auringonlaskun jälkeen. Cebalrai laskee horisontin taakse jo iltayhdeksältä.

Korjaus 15.11. klo 12.05: Valokuva ei olisi ensimmäinen koskaan eksoplaneetasta napattu. Väite on poistettu.

Suurta osaa naisista koskevaa terveysongelmaa ei ole tutkittu, vaikka se haittaa elämänlaatua merkittävästi – Professori: ”Pidetty liian banaalina ongelmana”

Lähes 700 vuotta vanha Pähkinäsaaren rauhan raja jakaa Suomen yhä kahtia – Alueelliset terveyserot näkyvät Kelan tilastoissa

F1-sarja yritti kettuilla Kimi Räikköselle reippaasta juhlimisesta Pietarissa – suomalaisen välitön kuittaus sai riehakkaan vastaanoton

Parisuhde kärsii, jos tunnetyö jää toisen harteille tai se on unohdettu kokonaan

Rauhannobelisti johtaa maata, jossa muslimien talot poltetaan ja ihmisviha velloo avoimena – Mitä Aung San Suu Kyille tapahtui?

Myös maailman vaikutusvaltaisin lehti hehkuttaa Oodi-kirjastoa – ”Torille!” arkkitehti Antti Nousjoki iloitsee

Suomalaiset lahjoittavat miljoonia, mutta mihin rahat lopulta menevät? HS selvitti, miten järjestöt käyttävät joulun alla keräämiään rahoja

Suomalaistutkija osoitti, että hpv16-virus on tarttunut ihmiseen neandertalin­ihmisestä – Nyt iso amerikkalainen tutkimus­ryhmä on viemässä kunnian löydöstä

Suomalaisyrityksiä on siirtymässä kovaa vauhtia ulkomaiseen omistukseen – Muutaman viikon aikana neljä pörssiyhtiöitä on saanut tarjoukset, joiden hintalappu on yli kuusi miljardia euroa

Linnan juhlissa puvullaan huomiota herättänyt Elina Gustafsson kertoo saamastaan vihapuheesta: ”Olen oikeastaan kiitollinen”

Tapiolan uimahalli aiotaan purkaa – Arvorakennuksen pieleen menneeseen remonttiin upotettiin yhdeksän miljoonaa euroa

Suomesta on tullut myrkkyä – Venäjällä tunnetaan syvää tyytymättömyyttä suomalaisia kohtaan

Yle ja Karjalainen väittivät virheellisesti Jussi Halla-ahon olleen paikalla ”natsilippu­kulkueessa” – Halla-aho arvosteli ”vastuullista mediaa” ja ajautui väittelyyn siitä, mihin oli oikein osallistunut

Silmukka kiristyy Trumpin ympärillä – ”Henkilö 1” kehotti lakimiestään rikkomaan lakia ja suunnitteli pilvenpiirtäjää Moskovaan vielä kesken vaalikampanjan

Keskenmeno on ihmisellä sääntö eikä poikkeus – kohtu valikoi tarkkaan, kenet se ottaa vastaan

Krp hakee rikos­insinöörejä kryptisellä koodi­kielellä – ”Tarkoitus on kiinnittää oikean kohde­ryhmän huomio”

Klonkun näyttelijä teki roolisuorituksen jakomielisenä Theresa Mayna – ehkä ilkeimmässä brexit-videossa ikinä

Johanna Puro on viime kuukaudet paimentanut poliisia tutkimaan poikansa pyörän varkautta – ”Eikö poliisi itse osaa siirtää tiedostoa muistitikulle?”

Mies oli hurmaava, mutta kun yksiön ovi yöllä sulkeutui, Minna tajusi jotain olevan vialla – ”Minulle tapahtui asioita, joita en olisi halunnut tapahtuvan”