Jokin voimakas lähde lähettää arvoituksellisia radiosignaaleja kaukaa avaruudesta, sanovat tähtitieteilijät

Signaalit kiinnostavat avaruudesta älyllistä elämää etsivää Seti-hanketta. Luonnollinen selitys voi olla magnetar eli tiheä magneettinen tähti.

Uusi kanadalainen radioteleskooppi Chime on nähnyt liudan nopeita radiopurkauksia, jotka tulevat tuntemattomasta lähteestä kaukaa avaruudesta.

Kaikkiaan Chimea käyttävät tähtitieteilijät tunnistivat 13 tällaista mysteerisädettä. Yksi niistä oli toistuva. Se havaittiin teleskoopilla seitsemän kertaa.

Vain kerran aikaisemmin on löydetty tällainen sykkivä nopea radiopurske.

Nopeat radiopurskeet eli frb:t (fast radio bursts) kestävät vain sekunnin tuhannesosia, mutta niissä purkautuu huikeasti energiaa.

Energiaa voi olla yhdessä purkauksessa yhtä paljon kuin Aurinko säteilee lähes vuosisadan aikana.

Ensimmäinen nopea radiopurske huomattiin runsaat kymmenen vuotta sitten.

Sen jälkeen niitä on huomattu teleskoopeissa runsaasta 60 eri lähteestä. Valtaosa säteistä on jäänyt yksittäiseksi väläykseksi.

Arvoituksellisten säteiden alkuperää ei tunneta.

Niinpä jotkut tutkijat ovat esittäneet, että niitä lähettää jokin kaukaisella planeetalla elävä ulkoavaruuden sivilisaatio. Heidän lähettimensä voisi hyödyntää jollain tavalla planeettakunnan oman kotitähden energiaa.

Myös luonnollisia olettamuksia on esitetty. Niitä tarjoavat myös radiopurskeita havainneet kanadalaisten yliopistojen tutkijat. Säteet tulevat heidän mukaansa miljardien valovuosien päästä, Linnunradan ulkopuolelta.

Lähteiden pitää olla hyvin voimakkaita kosmisia tapahtumia.

Useimmissa 13 säteestä tutkijat havaitsivat merkkejä sironnasta. Se viittaa siihen, että purskeet ovat syntyneet erikoisissa oloissa, jotka voivat aiheuttaa havaitun kaltaisen sironnan.

”Se voi tarkoittaa jotain tiivistä möykkyä, kuten supernovan jäännettä, tai jonkin galaksin ytimen mustan aukon lähiseutua”, sanoo tutkimusryhmään kuuluva tähtitieteilijä Cherry Ng Toronton yliopistosta.

Supernovat ovat massiivisten tähtien räjähdyksiä, jotka voivat jättää jälkeensä ”tiiviin möykyn” eli tiheän neutronitähden tai mustan aukon.

Niiden ympäristössä voi olla kylliksi energiaa, jotta sieltä voi lähteä matkaan äärimmäisen kirkkaita radiopurkauksia.

Radiosignaalin ominaisuudet voivat myös kertoa esimerkiksi siitä, onko sen syntypaikan ympäristössä runsaasti turbulentteja kaasuja. Se viittaisi uusia tähtiä synnyttävään tähtihautomoon.

Muutama vuosi sitten havattiin ensimmäinen toistuva nopea radiopurske.

Signaalin lähde on nimeltään FRB 121102, joka nähtiin ensimmäistä kertaa vuonna 2012. Tarkkaan ottaen tuon vuoden marraskuun toisena päivänä, johon sen nimikin viittaa.

Vasta myöhemmin nähtiin välähdysten toistuvan samasta suunnasta, ja sykäyksiä sieltä päin on havaittu jo satoja.

Toissa vuonna tutkijat kertoivat paikantaneensa sykkivän kohteen kääpiögalaksiin 2,5 miljardin valovuoden päässä.

Tarkempi lähde voi olla galaksin keskellä olevan mustan aukon lähistö tai niin sanottu magnetar.

Magnetarit ovat hyvin tiheitä magneettisia tähtiä, jotka voivat syntyä erittäin suurissa supernovissa eli tähtien räjähdyksissä.

FRB 121102 kiinnostaa myös avaruuden älyä etsivää Seti-hanketta. Viime syksynä sen tutkijat kertoivat löytäneensä kohteesta 72 huomaamatta jäänyttä pursketta.

Nyt Chimen havaitsema toinen sykkivä kohde nimeltään FRB 180814 huomattiin elokuussa 2018. Toistuva signaali tulee arvioiden mukaan 1,5 miljardin valovuoden päästä. Etäisyys on siis noin puolet ensimmäisestä toistuvasta radiopurskeesta.

Uudesta kohteesta tutkijat löytävät samoja ominaisuuksia kuin edellisestä.

Niinpä tutkimusryhmä päättelee, että purskeet voi aiheuttaa samanlainen poikkeuksellisen voimakas energialähde kuin aiemmin löydetyt uusiutuvat purskeet.

Chimen havainnot tehtiin vasta kokeiluvaiheessa, jolloin laite ei ollut vielä herkimmillään. Tutkijat uskovat, että kun kaukoputki toimii täydellä teholla, se löytää vielä paljon radiopurskeita.

Nature-tiedelehti julkaisi sekä Chimen löydökset sekä yksittäisistä signaaleista että toistuvasta kohteesta.

Oikaistu 9.1. kello 20:46: Toisin kuin jutussa aiemmin kerrottiin, Chime on radioteleskooppi, ei radiokaukoputki.

Nainen synnytti bussipysäkillä Helsingin Koskelantiellä – Poliisipartio osui ensimmäisenä paikalle sattumalta