Hyönteiset katoavat vuosisadassa, mikäli ne vähenevät nykytahtia, laskee tutkimus

Ennuste pakottaa maatalouden uusille urille ja uhkaa kaikkia ekosysteemejä, varoittavat tutkijat.

Hyönteiset uhkaavat kadota maapallolta sadan vuoden sisällä. Tähän lopputulokseen tuli joukko tutkijoita kerättyään yhteen ja analysoituaan aiheesta tähän mennessä karttuneen, varteenotettavan tutkimustiedon.

Yhteensä 73 tutkimuksen meta-analyysin julkaisi Biological Conservation.

Tutkijajoukko perusti laskelman oletukselle, että hyönteisten väheneminen jatkuisi nykyistä 2,5 prosentin vuositahtia. The Guardian -lehden haastattelussa.

Tutkijat tarkentavat, että hyönteisten biomassa maapallolla on huvennut 80 prosentilla viimeisen 25–30 vuoden aikana.

Moni laji on jo kuollut sukupuuttoon, ja jäljellä olevista kolmasosa on uhanalaisia. Lisäksi 40 prosentilla lajeista kanta on laskusuunnassa.

Hyönteisten vähenemistä on niiden pienen koon vuoksi vaikeampi havaita kuin isompien eläimien.

Häviämisen tahti on kuitenkin kahdeksan kertaa nopeampi kuin mitä nisäkkäillä, linnuilla tai matelijoilla on havaittu.

Vaikka yksittäinen hyönteinen onkin mitättömän oloinen, on hyönteisten yhteenlaskettu osuus maapallon eliöstöstä huomattava. Niiden biomassa peittoaa esimerkiksi ihmisten vastaavan 17-kertaisesti.

Suuriksi tutkijat kuvaavat hyönteiskadon vaikutuksiakin. Ne palvelevat ekosysteemiä monella eri tavalla: pölyttävät kasveja, kierrättävät ravinteita, parantavat maata ja pitävät loislajeja kurissa. Näistä hyötyy myös ihminen viljelmillään.

Nurinkurisesti juuri tehomaatalous on tutkijoiden mukaan hyönteisten suurin surmaaja.

Tutkimusryhmän mukaan maataloudessa hyönteisiä kurittavat synteettiset kasvinsuojeluaineet ja lannoitteet sekä peltojen välisen, suojaavan kasvillisuuden hävittäminen.

Viime vuosikymmeninä kiihtynyttä laji- ja yksilömäärän laskua voisivat selittää erityisesti uudenlaiset, fiproniilia ja neonikotinoidia sisältävät hyönteistorjunta-aineet.

Muuttuneen maatalouden ohella ilmaston lämpeneminen on osallisena hyönteisten ahdinkoon, eritoten ennestään kuumassa tropiikissa.

Sikäläiset lajit ovat sopeutuneet meikäläisiin verrattuna perin vakaisiin olosuhteisiin, joten niiden keinot reagoida muutoksiin ovat rajalliset.

Jotkin hyönteislajit ovat toisten lajien sukupuutoista huolimatta viime vuosina jopa yleistyneet.

Tutkijajoukon mukaan on tavallista, että jäljelle jääneet lajit tuppaavat täyttämään hävinneiden kilpailijoidensa jättämän tyhjiön luonnossa.

Lukuisten lajien häviäminen ekosysteemistä voi kuitenkin romahduttaa sen kokonaan.

Useimmat analyysissa huomioidut tutkimukset on tehty Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Joukkoon mahtui myös muutama Australiasta, Brasiliasta, Kiinasta ja Etelä-Afrikasta, muualta maailmasta tutkimustietoa oli vain niukalti.

Yksi Helsingin hienoimmista ravintolasaleista oli vaarassa – Klassikkoa ei tärveltykään, ja kohta sinne pääsee taas syömään

Käsittämätön pörssitiedote saattoi rikkoa lakia

S-ryhmä julkaisi tomaattisäilykkeidensä tuottajista karun raportin, josta muut voisivat ottaa mallia

Siperiassa satoi mustaa lunta, syyttäjä aloitti rikostutkinnan

Punnerrustesti ennustaa sydänterveyttä – yksinkertaisen testin voi tehdä missä ja koska vain

Jussi Andelin kirjoitti hakukoneeseen sanan ”ero” – Siitä alkoi tapahtumaketju, joka paljasti kokonaisen jätettyjen miesten maailman

Varusmiespalvelussa suurin uudistus vuosikymmeniin: alokasajasta tehdään entistä kevyempi, taistelua harjoitellaan virtuaaliympäristössä

3 000 opiskelijan kampus vajoaa Espoossa ja suljetaan pika­vauhtia

Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

Uusia superkameroita nousee teiden varsille jo ensi kuussa – Tuleeko ylinopeuksista rahantekokone valtiolle?

Oli huippulukio, oli harrastukset, oli liikaa intoa ja liian vähän aikaa – Ja niin Elena Shemyakin mieli hajosi