Hyönteiset katoavat vuosisadassa, mikäli ne vähenevät nykytahtia, laskee tutkimus

Ennuste pakottaa maatalouden uusille urille ja uhkaa kaikkia ekosysteemejä, varoittavat tutkijat.

Hyönteiset uhkaavat kadota maapallolta sadan vuoden sisällä. Tähän lopputulokseen tuli joukko tutkijoita kerättyään yhteen ja analysoituaan aiheesta tähän mennessä karttuneen, varteenotettavan tutkimustiedon.

Yhteensä 73 tutkimuksen meta-analyysin julkaisi Biological Conservation.

Tutkijajoukko perusti laskelman oletukselle, että hyönteisten väheneminen jatkuisi nykyistä 2,5 prosentin vuositahtia. The Guardian -lehden haastattelussa.

Tutkijat tarkentavat, että hyönteisten biomassa maapallolla on huvennut 80 prosentilla viimeisen 25–30 vuoden aikana.

Moni laji on jo kuollut sukupuuttoon, ja jäljellä olevista kolmasosa on uhanalaisia. Lisäksi 40 prosentilla lajeista kanta on laskusuunnassa.

Hyönteisten vähenemistä on niiden pienen koon vuoksi vaikeampi havaita kuin isompien eläimien.

Häviämisen tahti on kuitenkin kahdeksan kertaa nopeampi kuin mitä nisäkkäillä, linnuilla tai matelijoilla on havaittu.

Vaikka yksittäinen hyönteinen onkin mitättömän oloinen, on hyönteisten yhteenlaskettu osuus maapallon eliöstöstä huomattava. Niiden biomassa peittoaa esimerkiksi ihmisten vastaavan 17-kertaisesti.

Suuriksi tutkijat kuvaavat hyönteiskadon vaikutuksiakin. Ne palvelevat ekosysteemiä monella eri tavalla: pölyttävät kasveja, kierrättävät ravinteita, parantavat maata ja pitävät loislajeja kurissa. Näistä hyötyy myös ihminen viljelmillään.

Nurinkurisesti juuri tehomaatalous on tutkijoiden mukaan hyönteisten suurin surmaaja.

Tutkimusryhmän mukaan maataloudessa hyönteisiä kurittavat synteettiset kasvinsuojeluaineet ja lannoitteet sekä peltojen välisen, suojaavan kasvillisuuden hävittäminen.

Viime vuosikymmeninä kiihtynyttä laji- ja yksilömäärän laskua voisivat selittää erityisesti uudenlaiset, fiproniilia ja neonikotinoidia sisältävät hyönteistorjunta-aineet.

Muuttuneen maatalouden ohella ilmaston lämpeneminen on osallisena hyönteisten ahdinkoon, eritoten ennestään kuumassa tropiikissa.

Sikäläiset lajit ovat sopeutuneet meikäläisiin verrattuna perin vakaisiin olosuhteisiin, joten niiden keinot reagoida muutoksiin ovat rajalliset.

Jotkin hyönteislajit ovat toisten lajien sukupuutoista huolimatta viime vuosina jopa yleistyneet.

Tutkijajoukon mukaan on tavallista, että jäljelle jääneet lajit tuppaavat täyttämään hävinneiden kilpailijoidensa jättämän tyhjiön luonnossa.

Lukuisten lajien häviäminen ekosysteemistä voi kuitenkin romahduttaa sen kokonaan.

Useimmat analyysissa huomioidut tutkimukset on tehty Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Joukkoon mahtui myös muutama Australiasta, Brasiliasta, Kiinasta ja Etelä-Afrikasta, muualta maailmasta tutkimustietoa oli vain niukalti.

Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

Jos tämä kuva näyttää pyörivän, se johtuu viiveestä päässäsi

10 vuotta sitten maailma menetti musiikillisen neron, kun Miika Tenkula löytyi kotoaan kuolleena – Vain 34-vuotiaana kuollut hevikitaristi eli ristiriitaa, johon moni taiteilija on kaatunut

Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

Kivikauden Euroopassa eivät naapurit paljon häirinneet: Asukkaita oli kaikkiaan ehkä 1 500

”Jokaisen kroppa tiesi, paljonko D-vitamiinia pitää vapauttaa vereen” – väitöstutkimuksesta uutta tietoa kiistellyn vitamiinin tarpeesta

Maailmalla huomiota herättänyt suomalainen startup julkisti kohutut vr-lasinsa – pääsimme kokeilemaan

Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

Yksi parisuhteen perusharha voi johtaa pahoihin ristiriitoihin

Osa Ison Omenan kauppakeskuksesta suljettiin tuhkarokkoepäilyn takia

Espoolaislähiössä tapahtuu kummia: Kauaksi keskikaupungin vilinästä on syntynyt kivijalkakauppojen keskittymä

Jos tämä kuva näyttää pyörivän, se johtuu viiveestä päässäsi

Yksi parisuhteen perusharha voi johtaa pahoihin ristiriitoihin

Putkiremontti ilmaiseksi – Anna-Liisa Kuisman taloyhtiö sai omituisen hyvän tarjouksen, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa?

Lapset tuovat uskomatonta onnea, mutta puhumme vanhemmuudesta kuin se olisi yhtä pitkittynyttä talvisotaa – ”Meillä elää ilon ja onnen mitätöinnin perinne”, sanoo asiantuntija