Ionimoottori voi olla lentoliikenteen tulevaisuus, mutta Finnairin koneisiin voi jo ostaa keitinrasvasta tehtyä polttoainetta - Tiede | HS.fi
Tiede

Ionimoottori voi olla lentoliikenteen tulevaisuus, mutta Finnairin koneisiin voi jo ostaa keitinrasvasta tehtyä polttoainetta

Pienet sähkölentokoneet ovat jo nousseet siivilleen. Isot lentokoneet voivat käyttää uusiutuvia polttoaineita. Myös hybridilentokoneet voivat keventää päästötaakkaa.

Yhdysvaltalainen Zunum kertoo toimittavansa ensi vuosikymmenellä hybridilentokoneen matkustajaliikenteeseen. Kuva: Zunum

Julkaistu: 13.3.2019 2:00, Päivitetty 13.3.2019 9:15

Lentäminen tuottaa paljon maapalloa lämmittäviä päästöjä, joten ihmiskunnan pitäisi löytää keino lentää luontoa säästävästi.

Keinoja myös kehitetään kuumeisesti, ja sähkö voi olla osa ratkaisua. Norjan lentokenttä­operaattori Avinor ilmoitti viime vuonna, että maa voisi siirtyä lyhyillä lennoilla sähkölentokoneisiin vuoteen 2040 mennessä.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Auto & Tiede

Luetuimmat

Uusimmat