Universumin ensimmäinen molekyyli löytyi viimein etäisestä tähtisumusta

Lentävä observatorio onnistui havaitsemaan pitkään piileskelleen aineen.

Kun nuori universumi hiukan jäähtyi, irralliset atomit alkoivat muodostaa yhdisteitä. Tutkijat ovat päätelleet, että maailmankaikkeuden ensimmäiset molekyylit koostuivat heliumista ja vedystä.

Tällaista heliumhydridiä pitäisi olla avaruudessa nykyisinkin, mutta sitä ei ollut koskaan havaittu – ennen kuin Nasan tutkijat pääsiäisen alla ilmoittivat tiedelehti Naturessa löytäneensä heliumhydridiä kaukaisesta tähtisumussa.

Tähtisumu NGC 7027 on jäänne ammoisesta auringon kaltaisesta tähdestä ja sijaitsee 3 000 valovuoden päässä Joutsenen tähdistön liepeillä.

Molekyylit saatiin haaviin Nasan lentävällä observatoriolla Sofialla. Se on korkealla lentävä lentokone, josta herkät instrumentit suunnataan avaruuteen.

”Molekyylit piileskelivät siellä, mutta niiden havaitsemiseksi tarvittiin oikeat välineet oikeaan paikkaan. Sofia onnistui tehtävässä täydellisesti”, sanoi observatorion johtaja Harold Yorke Nasan tiedotteessa.

Nykyisin universumin aine on kasaantunut suuriksi, monimutkaisiksi rakenteiksi: planeetoiksi, tähdiksi ja galakseiksi.

Heti alkuräjähdyksen jälkeen maailmankaikkeus oli kuitenkin valtavan kuuma, ja aine oli pieninä palasina. Sadantuhannen vuoden kuluttua alkuräjähdyksestä se oli järjestäytynyt irrallisiksi atomeiksi, enimmäkseen heliumiksi ja vedyksi.

Kun niistä olivat syntyneet ensimmäiset molekyylit, universumi pystyi jäähtymään, ja vetyatomit saattoivat vuorostaan reagoida heliumhydridin kanssa. Näin syntyivät vetymolekyylit, jossa on toisiinsa liittyneinä kaksi vetyatomia. Niistä alkoivat muodostua ensimmäiset tähdet.

Tähdissä taas ovat syntyneet kaikki ne alkuaineet, joista nykyinen universumi koostuu.

Heliumhydridin löytyminen on todiste kehityskulusta.

”Puuttuvat havainnot heliumhydridistä olivat tähtitieteen dilemma vuosikymmeniä”, sanoo tutkimuksen pääkirjoittaja Rolf Güsten radioastronomian Max Planck -instituutista Saksan Bonnista.

Vuonna 1925 tutkijat onnistuivat luomaan ainetta laboratoriossa. Helium on jalokaasu eikä helposti yhdisty muiden aineiden kanssa, mutta tutkijat houkuttelivat sen jakamaan elektroninsa vetyionin kanssa.

Paljon myöhemmin, 1970-luvun lopulla, tähtitieteilijät arvioivat, että tähtisumu NGC 7027:ssä heliumhydridiä voisi muodostua. Ikääntyvästä tähdestä tuleva ultraviolettisäteily ja kuumuus luovat sopivat olot sen syntymiselle.

Ainetta yritettiin etsiä kohteesta, mutta mysteerimolekyyli väisteli etsijöitä. Avaruusteleskoopeissa ei ollut teknologiaa, joka olisi pystynyt poimimaan aineen signaalit tähtisumun muiden signaalien joukosta.

Vuonna 2016 avuksi otettiin Sofia-observatorio. Se lentää 13 kilometrin korkeudessa Maan yllä, missä ilmakehä ei häiritse avaruuden tarkkailua. Tärkeä vahvuus oli se, että toisin kuin avaruusteleskooppi, Sofia palaa joka tehtävän jälkeen maahan. Näin siihen pystytään vaihtamaan havaintovälineitä.

”Tämä joustavuus teki mahdolliseksi havaintojen tarkentamisen ja vastausten hankkimisen polttavimpiin kysymyksiin”, Sofian tutkija Naseem Rangwala sanoi tiedotteessa.

Sofia on alun perin Boeing 747SP-matkustajasuihkukone, joka on muokattu kuljettamaan 106-tuumaista teleskooppia. Se on Nasan ja Saksan avaruuskeskuksen DLR:n yhteinen hanke.

Valtion kontrolloima unkarilais­lehti väittää: ”Suomessa ei ole itsenäistä perustus­laillista oikeus­järjestelmää”