Tiede

Nainen loukkaantuu kolarissa toden­näköisemmin kuin mies, ja yksi syy voivat olla miesten mittoihin suunnitellut törmäystesti­nuket

Turvavöitä käyttävä nainen loukkaantuu kolaritilanteissa 73 prosenttia todennäköisemmin kuin mies. Selitys voi löytyä ruumiinrakenteesta.

Kolariturvallisuudessa on useissa tutkimuksissa havaittu kiinnostava epäsuhta. Naiset loukkaantuvat kolareissa todennäköisemmin kuin miehet. Kyse ei ole siitä, että naiset ajaisivat kolareita useammin. Mutta kun vertaillaan turvavyötä käyttäviä mies- ja naiskuljettajia, naisten riski saada vakavia vammoja kolareissa on eri arvioiden mukaan 47–73 prosenttia suurempi kuin miehillä.

Uusimman tutkimuksen on tehnyt kolariturvallisuuteen erikoistunut Virginian yliopiston sovelletun biomekaniikan laitos. Tutkimus ilmestyi Traffic Injury Prevention -tutkimussarjassa.

Tutkijat kaivoivat esille poliisien Yhdysvalloissa kirjaamat kolariraportit vuosilta 1998–2015 ja ottivat niistä tarkasteluun niin sanotut kohtaamisonnettomuudet.

Kohtaamisonnettomuus on tilanne, jossa autot törmäävät vastakkaisista ajosuunnista, usein siis nokkakolari. Tutkimukseen valittiin kaikki onnettomuudet, joissa törmäysvoima oli kohdistunut auton keulaan 120 asteen laajuisella alueella, kellotaululla ajateltuna kello kymmenen ja kello kahden välillä.

Tutkimukseen ei otettu kymmentä vuotta vanhemmilla automalleilla ajettuja kolareita. Edellytyksenä oli myös turvavyön käyttö. Näillä kriteereillä tutkimukseen rajautui 31 000 kolarin kokenutta kuskia, joiden joukossa oli melko tasapuolisesti miehiä ja naisia.

Havaintona oli, että naiset saavat kolareissa vakavia vammoja 73 prosenttia todennäköisemmin kuin miehet. Riski kaikenlaisiin vammoihin oli naisilla ylipäänsä suurempi.

Vammojen vakavuutta mitataan niin sanotulla AIS-luokituksella. Vammat luokitellaan asteikolla yhdestä kuuteen, jossa 1 tarkoittaa lieviä vammoja, kuten naarmuja tai mustelmia. 6 on kuolettava vamma, esimerkiksi aortan täydellinen repeäminen.

Naisilla oli korkeampi riski saada erityisesti 2. ja 3. asteen vammoja. Kakkostason vamma voi olla esimerkiksi rintalastan murtuma, ja lantion avomurtuma olisi kolmosasteen vamma.

Tilastollinen ero ei selity kolarien vakavuudella, kuljettajan iällä tai painoindeksillä eikä sillä, että naiset ajaisivat vanhemmilla tai pienemmillä autoilla. Erityisesti alaraajojen vammoja tuli naisille kolaritilanteissa enemmän kuin miehille.

”Ennen kuin ymmärrämme biomekaaniset tekijät, jotka lisäävät riskiä, emme voi tehdä asialle paljoakaan”, valittelee kolarivammoihin erikoistunut tohtori Jason Forman Virginian yliopiston tiedotteessa.

Järkeenkäyvin selitys erolle olisivat sukupuolten fysiologiset erot, joita ei etenkään vanhempien autojen turvajärjestelmien suunnittelussa ole aina huomioitu.

Turvatesteissä käytetyt törmäysnuket on perinteisesti suunniteltu keskimääräisen miehen mittojen mukaan. Naiset ovat kuitenkin keskimäärin lyhyempiä, kevyempiä ja hentorakenteisempia kuin miehet.

Asiasta on useita tutkimuksia. Virginian yliopiston toinen tutkimusryhmä toteutti vastaavanlaisen kolarikatsauksen vuonna 2011, ja tässä hieman erilaisella aineistolla havaittiin loukkaantumisriskin olevan naisilla 47 prosenttia suurempi.

Tässä tutkimusaineistossa naiskuljettajat olivat keskimäärin 14 senttimetriä lyhyempiä kuin miehet, 16 kiloa kevyempiä ja harvemmin ylipainoisia.

Sukupuolesta riippumatta lyhyt kuljettaja istuu erilaisessa ajoasennossa kuin pitkä. Kaikissa autoissa ei ole turvavyön korkeussäätöä, jolloin vyön olkaosa saattaa hiertää lyhyemmän kuljettajan kaulaa. Voi myös olla, ettei kuljettaja huomioi säätömahdollisuuksia oikein.

Yhtä selitystä murtumavammoille on haettu keski-iän ylittäneillä naisilla yleisestä luiden haurastumisesta eli osteoporoosista, mutta tämä ei ainakaan yksistään selitä eroa. Tilastoista nähdään, että naisten riski loukkaantua on miehiä suurempi jo nuorena. Rintakehän vammat ovat ylipäänsä yleisempiä 66 ikävuotta vanhemmilla kuskeilla, kun luut haurastuvat vanhetessa.

Tutkimukset on tehty amerikkalaisten kolaritilastojen perusteella, mutta ne lienevät melko hyvin yleistettävissä muihinkin länsimaihin. Yhdysvaltojen autokanta eroaa meikäläisestä siinä, että amerikkalaiset suosivat isoja lava-autoja ja katumaastureita. Muilta osin Yhdysvalloissa myydään silti pitkälti samoja uusia automalleja kuin Euroopassakin.

Tutkijat peräänkuuluttavat kattavampia turvallisuustestejä, jotka huomioivat nykyistä paremmin erikokoiset ja -mittaiset ihmiset. Harva meistä on täsmälleen standardoidun törmäystestinuken kokoinen. Törmäysnukella saatuja tuloksia on matemaattisesti yritetty soveltaa koskemaan esimerkiksi nukkea lyhyempiä tai painavampia kuljettajia, mutta tutkijoiden mukaan tämä ei riitä.

”Havaintojen johtaminen mittausten ulkopuolelle ei toimi miehillä eikä varsinkaan naisilla”, apulaisprofessori James Kerrigan sanoi Virginian yliopiston viimevuotisessa uutisessa, jossa käsiteltiin eri kokoisten kuljettajien riskejä törmäystilanteissa.

Biomekaniikan laitoksen tutkijat testaavat nyt lyhyen naisen mittoihin rakennettua nukkea selvittääkseen, kuvaisiko se vammoja realistisemmin.

Yhdysvalloissa on myös herätty siihen, että väki lihoo eikä vanha testinukke päde oikein enää miehiinkään. 78-kiloista ja keskimittaista miestä kuvaava törmäystestinukke ei vastaa todellisuutta maassa, jossa 40 prosenttia aikuisista on merkittävästi ylipainoisia tai vielä lihavampia.

 

Yhdysvalloissa väki lihoo eikä vanha testinukke päde oikein enää miehiinkään.

Yhdysvaltalainen testinukkevalmistaja Humanetics onkin valmistanut reilusti ylipainoisen nuken, joka on 50 kiloa nykyisin käytettyä nukkea tuhdimpi. Myös lihavat ovat erityinen riskiryhmä. On havaittu, että ylipainoisen riski kuolla kolarissa on lähes kaksinkertainen normaalipainoiseen verrattuna. Tähänkin liittyy biomekaanisia tekijöitä, joiden fysiikkaa kolaritilanteissa ei täysin tunneta.

On esimerkiksi havaittu, että lihava ihminen saattaa kolarissa päästä hieman liukumaan eteenpäin, sillä ylipainoisilla turvavyön lantio-osassa on enemmän löysää. Alaruumiin liikkuminen altistaa alaraajavammoille, joita lihavat saavatkin kolareissa kaksi kertaa muita todennäköisemmin.

Uusi tutkimus tuo myös hyviä uutisia. Liikennekuolemat ja kolarivammat ovat ylipäänsä vähentyneet, kun autoista tulee yhä turvallisempia. Erityisesti kallonmurtumia, niskarangan vammoja ja vatsan alueen vammoja sattuu vähemmän. Rintalastan murtumat ja vakavat kylkiluuvammat eivät kuitenkaan ole vähentyneet.

Nykyään jo uudessa perusmallin autossa voi olla vakiovarusteena enemmän turvajärjestelmiä kuin parikymmentä vuotta vanhassa luksusmallissa. Turvatyynyt, erilaiset sivutörmäyssuojat ja autojen rakenteet ovat kehittyneet. Erilaisia elektronisia avustimia on kansanautoihinkin saatavilla koko liuta. Kuolleen kulman valvontajärjestelmät ja erilaiset auton ympäristöä valvovat tutkat ja anturit vähentävät törmäysriskiä.

Automaattinen hätäjarrutustoiminto löytyy myös useista autoista jo vakiona, ja se tulee pakolliseksi EU-alueella myytävissä uusissa autoissa ensi vuodesta lähtien. Auto seuraa tieoloja erilaisten anturien avulla ja pysäyttää itsensä automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi edessä olevaan esteeseen. Järjestelmä toimii vain alle 60 kilometrin tuntivauhdissa. Tämän lisäksi autoissa on runsaasti muitakin turvajärjestelmiä.

Rattiin nukahtaminenkaan ei uudessa autossa ole välttämättä kuolemaksi. Jo useissa keskiluokan henkilöautoissa on kaistaviivoja seuraava kamerajärjestelmä ja automaattiohjaus, jonka avulla auto osaa pitää itsensä kaistalla, vaikka kuljettaja ei koskisi rattiin ollenkaan. Nykyään jo varsin yleinen tutka-avusteinen vakionopeudensäädin puolestaan varmistaa, ettei auto törmää edellä ajavaan, vaikka tämä hidastaisi.

Parhaiten varustellut autot osaavat jopa ohjata itsensä turvallisesti tien sivuun pysähdyksiin, jos kuski ei reagoi lainkaan.

Myös Suomessa trendi on selvä. Liikennekuolemat ja onnettomuudet ovat vähentyneet jatkuvasti.

Esimerkiksi vuonna 2003 tieliikenteen onnettomuuksissa kuoli 379 ihmistä, mutta viime vuonna kuolemia oli ennakkotietojen perusteella 223.

Loukkaantuneiden määrä puolestaan on vähentynyt keskimäärin 3,5 prosenttia vuodessa. Vuonna 2003 tieliikenteessä loukkaantui noin 9 000 ihmistä, viime vuonna enää viitisen tuhatta.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Stora Enson toimitusjohtaja varoittaa: ”Jokin Kiinan luvuissa ei täsmää”

    2. 2

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    3. 3

      Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

    4. 4

      Britannia: Iran otti haltuunsa kaksi säiliö­alusta Hormuzin­salmella – Iran tunnustaa vain toisen

    5. 5

      Poliisi julkaisi seitsemän kohdan selviytymis­ohjeen marjastajille: Älä pukeudu maastoasuun

    6. 6

      Käräjäoikeus määräsi fitnessmalli Sofia Belórfin vangittavaksi epäiltynä tuottamuksellisesta rahanpesusta

    7. 7

      Oodin vessojen ovista näkee läpi, henkilökunta kannustaa kuvaamaan siluettivideoita

    8. 8

      Kuluttajavirasto: Festivaalin pääesiintyjän peruuntuminen voisi oikeuttaa hinnanalennukseen – Flow kehottaa pettyneitä myymään lippunsa pois

    9. 9

      Ruoveden perussuomalaisten osoitteeksi merkityn talon ikkunassa roikkui natsilippuja

    10. 10

      Kilpailukykysopimuksen odottamaton lasku: Valtio kustantaa yrityksille pysyvän satojen miljoonien eurojen maksualen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    2. 2

      Käräjäoikeus määräsi fitnessmalli Sofia Belórfin vangittavaksi epäiltynä tuottamuksellisesta rahanpesusta

    3. 3

      Ruoveden perussuomalaisten osoitteeksi merkityn talon ikkunassa roikkui natsilippuja

    4. 4

      Stora Enson toimitusjohtaja varoittaa: ”Jokin Kiinan luvuissa ei täsmää”

    5. 5

      Hylätty Lastenlinna ränsistyy Töölössä keskellä aavemaista hiljaisuutta

    6. 6

      Puolustusasianajaja: Puoliso elätti fitnessmalli Sofia Belórfia, poliisi tulkitsi sen rahanpesuksi – oikeus käsittelee vangitsemista tänään

    7. 7

      Kilpailukykysopimuksen odottamaton lasku: Valtio kustantaa yrityksille pysyvän satojen miljoonien eurojen maksualen

    8. 8

      Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

    9. 9

      Oodin vessojen ovista näkee läpi, henkilökunta kannustaa kuvaamaan siluettivideoita

    10. 10

      Ed Sheeranin fanit eivät saa armoa: jos keikalle ei pääse, lippua ei käytännössä voi antaa kellekään muulle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    3. 3

      Parisuhde etenee kolmessa vaiheessa ja yhdessä niistä on suurin riski erota – ongelmia voi ehkäistä, kun tekee muutaman asian ajoissa

      Tilaajille
    4. 4

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    5. 5

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    6. 6

      Töölöläinen Liisa Eskelinen etsii Facebookissa kumppania pitkän kriteerilistan avulla: lapseton, äänestänyt kaikissa vaaleissa ja prioriteettina yhteinen aika

    7. 7

      Kotona ei ole vessaa eikä jääkaappia – Tiina Malinen muutti itse rakentamaansa minivaunuun vuonna 2016 ja on pärjännyt vähemmällä kuin luuli    

    8. 8

      Töölönlahdelle rakennettiin kymmenen jalkapallokentän kokoinen puisto, jossa ei viihdy oikein kukaan

    9. 9

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    10. 10

      Tässä yksinkertainen ohje, jonka avulla jokainen voi laihtua pysyvästi 5–10 kiloa

    11. Näytä lisää