Kotigalaksimme Linnunrata ei olekaan lähes tasainen, vaan se muistuttaa reunoiltaan perunalastua

Puolalaiset tähtitieteilijät mittasivat yli 2 400 sykkivän tähden eli kefeidin tarkat etäisyydet kotigalaksimme reunoilta. Laskelma todisti, että Linnunradan reunat rönsyävät.

Kotigalaksimme Linnunrata ei ole kuin ehtoollisleipä vaan pikemmin kuin perunalastu. Sen reunat aaltoilevat ja ovat hieman kääntyneet ja vääntyneet.

Linnunradan muoto tarkentui, kun galaksimme kirkkaimpia tähtiä mitattiin aiempaa tarkemmin. Kaikki tähdet eivät olekaan suunnilleen tasaisella tasolla, jonka keskellä on pieni pullistuma.

Linnunradan tasaisuutta on esitelty meille akateemisissa teksteissä ja kansantajuisissa kirjoissa vuosikymmeniä. Nyt on selvää, että galaksimme reunoilla aaltoilee. Tähän vihjasivat jo Kiinan tiede­akatemian tekemät mittaukset keväällä.

Linnunradan läpimitta on noin 120 000 valovuotta.

Tiedelehdissä galaksiamme on kuvattu muodoltaan myös pizzataikinaksi, jota heitellään ilmaan vaivaamisen aikana. Taikina aaltoilee reunoiltaan samaan tapaan.

”Suosittu kuvaus Linnun­radasta tasaisena levynä perustuu siihen, miten noin 2,5 miljoonaa Linnunradan tähteä on aikoinaan havaittu”, sanoo tähtitieteilijä Dorota Skorow Varsovan yliopistosta.

Skorow ryhmineen laati tarkennetun mallin Linnunradasta sykkivien tähtien eli kefeidien avulla. Uuden muodon todistivat mitatut kefeidien etäisyydet ja paikat.

”Linnunradan rakennetta ja sen historiaa ei vieläkään täysin ymmärretä. Yksi syy on se, että on hyvin vaikea mitata etäisyyksiä tähtiin, jotka ovat galaksimme reunalla”, hän sanoo BBC:lle.

Kefeidit ovat isoja massiivisia keltaisia jättiläistähtiä, jotka loistavat satoja ja joskus tuhansia kertoja kirkkaammin kuin oma Aurinkomme.

Kefeidit ovat niin kirkkaita, että niitä voidaan havaita myös galaksin reunalla. Onneksemme ne myös sykkivät.

Kefeidien pinnan lämpötila ja kirkkaus vaihtelevat tietyissä jaksoissa, jotka tähtitieteilijät tietävät. Ne tunnetaan niin hyvin, että kefeidien oikea kirkkaus voidaan laskea.

Malliensa avulla tähtitieteilijät voivat laskea etäisyyden kefeideihin tarkasti. Arvion tarkkuus on noin plus miinus viisi prosenttia, sanoo Skorow.

Suuri osa kefeideistä tunnistettiin näkyvän valon teleskoopeilla Las Campanasin observato­riossa (LCO).

Se sijaitsee Atacaman autiomaassa Chilen etelä­osissa. Kokeessa käytettiin niin sanottua gravitaatiolinssiä.

Skorowin ryhmä kokosi dataa 2 431 kefeidistä. Tiedot oli koottu kuuden vuoden aikana. Tiedot koottiin kolmiulotteiseksi kartaksi, jossa Linnunrata näyttäytyy kefeidien näkökulmasta.

Uudessa 3d-mallissa Linnunradan tasaisuus tai tasomaisuus vähenee sitä enemmän, mitä kauempana sen keskustasta ollaan.

Kartta on ensimmäinen kolmiulotteinen kartta, jossa mitattiin suoraan tähtien etäisyyksiä. Siksi se on myös tarkin kartta Linnunradasta tähän mennessä.

Varsovan yliopiston tähtitieteilijät pohtivat, että galaksimme on saattanut vääntyä siksi, että aikoinaan lähiympäristön painovoima on vääntänyt reunoja. Niihin ovat vaikuttaneet joko lähigalaksit, pimeä aine, muut kaasut – tai kaikki yhdessä.

Kefeidit näyttävät kasaantuvan rykelmiksi. Se viittaa siihen, että rykelmät ovat ehkä muodostuneet suunnilleen samoihin aikoihin.

Linnunradan muotoa on voinut päätellä sisältä päin tutkimalla.

Tiedämme esimerkiksi, missä päin galaksimme keskusta sijaitsee. Siellä tähtien tiheys on paljon suurempi kuin muualla. Muotoa on päätelty myös katsomalla muita galakseja. Niiden tähtien jakaumaa on verrattu omaan ympäristöömme.

Naapurigalaksi Andromeda esimerkiksi on Linnunradan kaltainen, ovat tähtitieteilijät päätelleet. Se on meistä noin 2,5 miljoonan valovuoden päässä. Se näkyy taivalla juuri ja juuri paljain silmin, pienenä pisteenä.

Andromeda on kierteisgalaksi tai kierteissauvagalaksi kuten omamme.

Galakseja on maailmankaikkeudessa satoja miljardeja, ja kaikista galakseista arviolta­ 35 prosenttia on kierteisgalakseja. Niidenkin kuva tarkentuu koko ajan.

UUden Linnunradan kartan julkaisi keväällä tiedelehti Nature Astronomy. Mallinnuksesta kertoi nyt tiedelehti Science. Työssä auttoivat australialaisen Macquarien yliopiston ja Kiinan tiedeakatemian tutkijat.

Vanhemman on turha yrittää muokata lastaan kasvatuksella, sanoo maailmankuulu tutkija: Lopulta geenit muotoilevat elämämme

Joonas Pesonen asuu Helsingin huippu­hotellissa ilmaiseksi vuoden – ja siitä on kiittäminen y-sukupolvea

Palkankorotus ei purrut varhais­kasvatuksen opettaja­pulaan, kuormittuneet lasten­hoitajat vaihtavat alaa

Viikon päästä peliyhtiö Remedy saa tietää, oliko kymmenien miljoonien panostus oikea päätös: ”Täydellisen seko”, arvioi pelilehti

Donald Trump vahvisti haluavansa ostaa Grönlannin

Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

Monen suositun mökkijärven pinta on poikkeuksellisen alhaalla

Ikoninen keittiökaappi luotiin ennen kaikkea kestämään, ja siksi tuhannet keittiöt ympäri Suomea ovat toistensa kopioita

Helsingin keskustan alittavasta tunnelista tehdään päätöksiä pian – Sinnemäki: ”Kaikilla liikennehankkeilla täytyy saada aikaan päästövähennyksiä”

Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

Maria Tuominen haluaa murtaa romaneja koskevia stereo­typioita, mutta yksi niistä pitää hänen mukaansa paikkansa: ”Telkkari huutaa, urut huutaa, koirat huutaa ja lapset huutaa”

Uusi miesihanne on peräkamarinpoika, joka pukeutuu haudassakin rippipukuun

70-luvulla rakennettu omakotitalo voi olla riskiostos, mutta Anu Turklinin tasakattoinen punatiilitalo hurmasi

Britannia vei kansalaisuuden Isisin joukkoihin liittyneeltä ”Jihadi-Jackilta”

Juha Rautaheimo on selvittänyt satoja henkirikoksia: ”Täydellinen rikos pitäisi tehdä yksin”

Pulaa ruuasta ja lääkkeistä, ruuhkia ja mielenosoituksia: vuodettu salainen asiakirja ”Operation Yellowhammer” paljastaa brittihallituksen valmistautumisen kovaan brexitiin

Kuljettaja kuoli kiihdytysajoissa Lappeenrannassa: ajoi onnettomuushetkellä 300 kilometrin tuntivauhtia

Kalle Oikari jätti Audinsa Helsinki-Vantaalle pysäköitynä, ja loman aikana joku oli ajanut sillä 130 kilometriä

Festareiden silmiinpistävät: Helsinkiläinen Otto, joka laittoi Flow-festivaalille ihan tavalliset vaatteet

HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

Suomalainen kauppa löysi maailman­laajuisen asiakas­kunnan: ”Meillä on paljon asiakkaita, joilla ei ole puutetta rahasta”

Tuomas Rajala erosi, kun perheen toisen lapsen syntymään oli kaksi kuukautta – Nyt hänellä on eronneille miehille yksi elintärkeä neuvo

Vain viisivuotiaan kerrostalon keittiökalusteet näyttävät ikivanhoilta – lykkäävätkö valmistajat sekundaa hitas-taloihin?

Internetissä leviää video, joka näyttää bisneseliitin ”hupimetsästyksen” järjettömyyden – kokoomuksen ex-johtaja Pertti Salolainen raivostui: "Oksennan. Te tyhmät!"

Näistä merkeistä tietää, että ystävyys kannattaa lopettaa