Avaruudessa on valtava musta aukko, jonka reuna yltäisi kauas Aurinko­kunnan ulko­puolelle

Se ei liene suurin kaikista, mutta havaittiin tutulla menetelmällä, seuraamalla hirviön ympärillä kieppuvia tähtiä. Siitä ehkä saisi kuvankin.

Pienetkin mustat aukot ovat maapallon näkökulmasta suuria, mutta massiivisten mustien aukkojen kokoa on maallikon melkein mahdoton hahmottaa.

Tuore tutkimus varmisti, että galaksin Holmberg 15A keskustan mustaan aukkoon mahtuisi helposti koko aurinkokunta ja enemmänkin.

Hirviömäisen aukon massa on noin 40 miljardia Aurinkoa.

Jos musta aukko pantaisiin Auringon tilalle, sen tapahtumahorisontin reuna olisi parikymmentä kertaa kauempana kuin kaukainen kääpiöplaneetta Pluto keskimäärin on lähitähdestämme.

Tapahtumahorisontti on mustaa aukkoa ympäröivä alue, jolta valokaan ei pääse karkuun. Avaruudessa on siis valtavasti aurinkokuntaa isompi aukko, jonka reunalle ei kannata päätyä.

Massiivinen musta aukko on niin kaukana, ettei siitä ole minkäänlaista harmia ihmiskunnalle, kuten mustista aukoista ei yleensäkään. Se on 700 miljoonan valovuoden päässä galaksin Holmberg 15A (myös Holm 15A) keskustassa.

Kohde on tuttu, mutta nyt sen koosta saatiin uusi arvio. Sen massa tarkennettiin havainnoimalla mustaa aukkoa kiertävien tähtien liikkeitä.

”Kyseessä on paikallisen maailmankaikkeuden massiivisin tunnettu musta aukko, jonka massa on määritetty suoraan mittaamalla tähtipopulaation havaittuja nopeuksia”, professori Peter Johansson Helsingin yliopistosta sanoo. Lisäksi on tarvittu mallinnuksia.

Samaan tapaan on havainnoitu Linnunradan keskustan mustaa aukkoa Sagittarius A*:ta.

Holmberg 15A on niin kaukana, ettei yksittäisen tähden liikettä sen ytimen ympärillä voi mitata, toisin kuin Linnunradan keskustaa kiertävien tähtien.

Aikaisemmin Holmberg 15A:n mustaa aukkoa arvioitiin galaksin ja galaksiryhmän liikkeiden perusteella.

Uusi arvio on julkaistu avoimessa arXiv-verkkopalvelussa.

Vaikka tutkittu musta aukko on valtava, ainakin yksi isompi löytyy universumista. Kvasaarin TON 618 keskustassa olevan aukon massa on peräti 66 miljardia Aurinkoa, näin ainakin arvioidaan­.

Hirviömäinen on joka tapauksessa myös Holmberg 15A:ssa piileksivä aukko. Sen tapahtumahorisontin säde on tutkimuksen mukaan noin 790 tähtitieteellistä yksikköä.

Yksikköä käytetään määrittelemään etäisyyksiä. Se on Maan keskietäisyys Auringosta, eli vajaat 150 miljoonaa kilometriä.

Pluto on keskimäärin vajaan 40 tähtitieteellisen yksikön päässä Auringosta.

Aurinko­kunnan viimeinen raja eli heliopaussi, jossa alkaa tähtien välinen avaruus, on noin 123 tähtitieteellisen yksikön päässä.

Koska aukko on näin suuri, siitä voisi teoriassa saada kuvan. Ensimmäinen kuva massiivisesta mustasta aukosta julkaistiin keväällä.

Kuvassa on galaksin M87 keskustan musta aukko. Kuva on koostettu usean teleskoopin avulla.

Holmberg 15A:n aukko on kuvattuun aukkoon verrattuna kuusinkertainen ja neljätoista kertaa kauempana. Se voi olla yksi kuvauskohteista, kun menetelmät kehittyvät, professori Johansson laskeskelee.

Holmberg 15A:n mustan aukon havaitsi Chilessä sijaitseva VLT-teleskooppi. Se koostuu neljästä kahdeksanmetrisestä teleskoopista, jotka havaitsevat näkyvää valoa ja infrapunasäteilyä­.

Massiivinen musta aukko lienee syntynyt, kun kaksi nuorta galaksia törmäsi varhaisessa maailmankaikkeudessa.

”Galaksin erikoispiirre on sen ytimestä löytyvä erittäin suuri tähdistä lähes tyhjä alue. Se syntyi todennäköisesti, kun kahden törmäävän galaksin mustat aukot lähentyivät ensin toisiaan, viskoivat tähtiä ulos ja lopulta sulautuivat yhteen”, Johansson sanoo.

HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.

Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

Opioidikriisistä todennäköisesti miljardikorvauksiin joutuva Sacklerien perhe siirtänyt omaisuuttaan Sveitsiin

Ihmisiin tarttuva jänisrutto yleistyy Suomessa, tautia levittävät etenkin hyttyset

Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

Käänne alkoi sala­kavalasti, ja nyt Stockmann on uppoamassa – Miten kriisin­ratkaisija Lauri Ratia aikoo pelastaa perinteisen tavara­talon?

Vastustajan kannattajien ele liikutti vaimonsa menettäneen valmentajan kyyneliin: 92 000 katsojan stadion loisti vaaleanpunaisena