Tutkijat löysivät geenin, jolla sikiö ohjaa äidin synnyttämään

Sekä ennenaikainen että pitkittynyt raskaus ovat yhteydessä moniin terveysongelmiin. Siksi raskauden keston biologisten mekanismien selvittäminen on tärkeää.

Laajassa kansainvälisessä tutkimuksessa on löydetty geeni, jolla vauva luultavasti signaloi äidin elimistölle, että nyt olisi uunissa pulla valmistunut ja olisi aika päästä ulos.

Geeni sijaitsee toisessa kromosomissa alueella, joka säätelee immuunijärjestelmän sytokiinituotantoa. Näiden tulehdustekijöiden aktivoituminen johtaa siihen, että äidin elimistö alkaa valmistautua synnytykseen.

Tuore tutkimus on julkaistu Nature Communications -tiedelehdessä.

Tutkimus on tehty kansainvälisenä yhteistyönä, ja sitä johtivat Tanskan terveysministeriön alaisen Statens Serum -tutkimuslaitoksen epidemiologit ja geneetikot. Mukana oli myös suomalaistutkijoita muiden muassa Turun ja Helsingin yliopistoista.

Tutkimuksessa käytiin läpi peräti 85 000 lapsen koko geeniperimä, jotta saataisiin selville, mitkä geenit mahdollisesti ovat yhteydessä raskauden kestoon ja synnytyksen käynnistymiseen. Suomestakin tutkittavina oli lapsia, jotka vauvaiässä ovat olleet mukana sepelvaltimotaudin riskitekijöiden interventioprojektissa (Strip-tutkimus) tai oululaisessa NFBC-kohortissa.

Tutkijoilla oli siis käytössään lapsista aikoinaan kerätty geenitieto yhteensä 20 tutkimusaineistosta kahdeksassa maassa.

Tutkijat aloittivat kampaamalla kaikki ihmisen kromosomit ja kävivät läpi yhteensä 7,5 miljoonaa geenivarianttia. Lopulta toisesta kromosomista löytyi pieni alue, jolla näytti olevan selvä tilastollinen yhteys raskauden kestoon.

Tämä alue otettiin erityiseen syyniin, ja tutkijat pystyivät jakamaan syntyneet vauvat kolmeen ryhmään sen perusteella, mitä geenivariantteja heillä oli tällä alueella. Pienet geneettiset erot näyttivät vaikuttavan suuresti siihen, milloin synnytys käynnistyy.

Ensimmäisen ryhmän vauvat syntyivät keskimäärin yhdeksän tuntia aiemmin kuin geeneiltään hieman eroavat toisen ryhmän vauvat. Nämä vauvat puolestaan syntyivät niin ikään keskimäärin yhdeksän tuntia aiemmin kuin viimeisen ryhmän vauvat.

Tutkitulla alueella kakkoskromosomissa sijaitsee useita niin sanottuja interleukiini 1 -ryhmän geenejä. Ne tuottavat tulehdustekijöitä, sytokiinejä, joiden vapautuminen laukaisee äidin elimistössä synnytyksen valmistelut. Sikiökalvo puhkeaa, lapsivedet tulevat, kohdunkaula pehmenee ja avautuu ja supistukset alkavat.

”On mahdollista, että tämä geenialue liittyy geneettiseen säätelyyn, jossa sikiö tavallaan kommunikoi äidin kanssa ja sytokiinien avulla signaloi olevansa valmis syntymään”, kertoo professori Olli Raitakari Turun yliopiston sydäntutkimuskeskuksesta. Raitakari johtaa turkulaista Strip-tutkimusta, jonka aineistoa tässä tutkimuksessa hyödynnettiin.

Tuloksia ei voi käyttää sen ennustamiseen, milloin joku tietty vauva syntyy.

Kyse on perustutkimuksesta, jolla ei ole välittömiä kliinisiä sovelluksia. Raskauteen ja synnytyksen käynnistymiseen liittyvien biologisten mekanismien selvittäminen on kuitenkin tärkeää, sillä sekä ennenaikainen että pitkittynyt raskaus ovat yhteydessä moniin terveysongelmiin.

”Biologisten mekanismien ymmärtäminen on lähtökohta, jos halutaan löytää keinoja vaikuttaa raskauden kestoon esimerkiksi lääkehoitojen avulla”, Raitakari sanoo.

Tuloksia ei voi käyttää sen ennustamiseen, milloin joku tietty vauva syntyy, tutkimusta johtanut tanskalaisen Statens Serum -tutkimuslaitoksen epidemiologi Bjarke Feenstra kertoo tiedotteessa.

Tämän perusteella ei siis esimerkiksi voida tehdä sikiölle geenitestiä, josta voisi päätellä synnytyksen käynnistymisaikaa. Tietyillä kakkoskromosomin geenivarianteilla näyttää kuitenkin olevan pieni, mutta selvä vaikutus synnytyksen alkamiseen.

”Vauva lähettää signaalin äidille, kun se on täysin kehittynyt ja valmis syntymään. Olemme löytäneet geneettisen kytkimen, joka ikään kuin säätelee tämän signaalin voimakkuutta ja näin ollen vaikuttaa siihen, syntyykö lapsi aiemmin vai myöhemmin”, Feenstra sanoo.

HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.

Selvitysmies tuhoaisi Juha Sipilän luomuksen: valtio saisi kahden miljardin euron varat takaisin

Norwichin omistajat kertoivat voitonjuhlista City-ottelun jälkeen: ”Alkoholia kului paljon”, ”Siis oikeasti, saimme Teemu Pukin ilmaiseksi”

Boris Johnsonille täydellinen nöyryytys Luxemburgissa: jätti tiedotustilaisuuden väliin ilmeisesti siksi, ettei olisi buuaukselta saanut ääntään kuuluviin

Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

Poliisi julkaisi kuvan: Miehet murtautuivat asuntoon ja kävivät omistajan päälle keskellä päivää Sipoossa

Avaruudesta löytyi pääkaupunkiseudun kokoinen kuollut tähti, joka painaa niin paljon, etteivät sen atomit pysy kasassa

Ratikkakuski Dane Jozsefin oivallus johti upeaan hääkuvaan: ”Tuli aivan positiivinen fiilis, että nyt tein oikein”

Mol.fi-työpaikkasivusto jäi ajastaan jälkeen, lähiaikoina avattavan uuden palvelun luvataan mullistavan suomalaisen työelämän

Hallituksessa on viriämässä kova poliittinen taisto Kelan johtajasta

Lankku on teho­liike, mutta nämä 5 muunnelmaa ovat vielä tehokkaampia

Nämä kuvat osoittavat, että iskut Saudi-Arabian öljy­laitoksiin tehtiin Iranin tai Irakin suunnasta, sanoo Yhdysvallat – Mutta kuvista ilmenee myös risti­riitaisuus

Näin kodin viikko­siivous sujuu kahdeksan sijaan 1,5 tunnissa – Kansalais­opistojen opettajat kertovat, miten arkea voi helpottaa

Kasperi Saari, 67, harrastaa hotellien omistamista, ja pian hän avaa Helsinkiin maailman suurimman ketjun huippu­hotellin

Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta