Aurinkokunnan ulkopuoliselta planeetalta löytyi ensi kertaa vettä

Eksoplaneetta K2-18b kiertää kääpiötähteä noin 110 valovuoden päässä Maasta.

Aurinkokuntamme ulkopuoliselta planeetalta on ensi kertaa löydetty vettä. Vettä löytyi K2-18b-nimiseltä eksoplaneetalta, kerrotaan tähtitieteilijöiden julkaisemassa artikkelissa Nature Astronomy -lehdessä.

Vesi on elämän kannalta elinehto, sillä se sisältää happea. Siksi K2-18b voi teoriassa olla elinkelpoinen.

K2-18b on kaksi kertaa maapallon kokoinen supermaa ja painaa kahdeksan kertaa Maata enemmän. Supermaalla tarkoitetaan maapalloa suurempaa kiinteää planeettaa, joka on kuitenkin pienempi kuin esimerkiksi aurinkokuntamme kaasuplaneetat, kuten Neptunus.

K2-18b kiertää noin 110 valovuoden päässä punaista kääpiötähteä sopivalla etäisyydellä, joten sen lämpötila vastaa Maan lämpötilaa.

”Tämä planeetta on paras kandidaattimme [etsittäessä elämää aurinkokuntamme ulkopuolelta]”, sanoo Giovanna Tetti, University College Londonin tutkija uutistoimisto AFP:lle.

”Emme voi silti olettaa, että pinnalla on valtameriä, mutta se on hyvinkin mahdollista.”

Yli 4 000:n aurinkokuntamme ulkopuolelta löydetyn planeetan joukossa K2-18b on tutkijoiden mukaan toistaiseksi ainoa, jolta on löytynyt sekä vettä, kaasukehä että kallioinen pinta. Suurin osa eksoplaneetoista on kaasupalloja, eikä useimmilla kiinteillä planeetoillakaan ole kaasukehää.

”K2-18b ei silti ole Maa 2.0”, sanoo Angelos Tsiaras, yksi tutkimuksen tekijöistä, uutistoimisto AFP:lle.

”Se kuitenkin tuo meidät lähemmäs vastausta kysymykseen: onko Maa ainutlaatuinen.”

Tsiaras ja hänen ryhmänsä tutkivat sitä avaruusteleskooppi Hubblen vuosina 2016 ja 2017 keräämistä tiedoista. Ryhmä löysi veden lisäksi viitteitä vedystä ja heliumista.

Nasan Kepler-avaruusobservatorio löysi K2-18b:n vuonna 2015 Leijonan tähtikuviosta.

Eri keinoin yli 20 vuoden aikana on löytynyt kaikkiaan 4 000 vahvistettua eksoplaneettaa.

”Mutta emme tiedä paljonkaan niiden koostumuksesta tai luonteesta”, Tinetti sanoi.

”Mutta tutkimalla suurta planeettojen joukkoa, toivomme pystyvämme selvittämään niiden kemian, muodon ja kehityksen salat.”

Avaruusobservatorio Kepler on yksin vastannut yli puolesta kaikista löydöistä. Tuhannennen vahvistetun eksoplaneetan se löysi tammikuussa 2015.

Kepler otettiin pois käytöstä marraskuussa 2018.

Oikaistu 11.9. klo 23: Jutussa kerrottiin aiemmin, että planeetalla olisi juoksevaa vettä. Tutkijat eivät kuitenkaan ole varmoja veden esiintymismuodosta.

HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.

Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

”Pukki Pukki Pukki, sinä sinä sinä” – Teemu Pukki noussut Englannin jalka­pallon ykkös­puheen­aiheeksi, ikoninen britti­näyttelijäkin riehaantui

Käänne alkoi sala­kavalasti, ja nyt Stockmann on uppoamassa – Miten kriisin­ratkaisija Lauri Ratia aikoo pelastaa perinteisen tavara­talon?

Historian suurin tutkimus­hanke tapahtuu napajään keskelle jäätyneessä laivassa