Loch Nessistä tehtiin ennätys­laaja dna-kartoitus, ja tutkijoiden mukaan hirviö­havaintojen takana voisi olla jättiläis­ankerias

Tutkijat keräsivät Loch Ness -järvestä dna-näytteitä, joista tunnistettiin yli 3 000 eläinlajia. Erityisen paljon oli ankeriaita.

Loch Nessin hirviöllä on nyt entistä ahtaammat oltavat. Jos sellaista otusta koskaan on ollut olemassakaan.

Uusiseelantilaisen Otagon yliopiston tutkijat toteuttivat laajan hankkeen, jossa he keräsivät Loch Ness -järvestä dna-näytteitä eri paikoista ja syvyyksistä. Tarkoitus oli kartoittaa Britannian suurimman järven elonkirjoa eikä etsiä myyttistä hirviötä, mutta samalla sen olemassaolon reunaehdoista saatiin uutta tietoa.

Jos järvessä jotain poikkeuksellisen suurta ja outoa elää, se voisi olla jonkinlainen jättiläisankerias. Juuri muita vaihtoehtoja ei dna-tutkimuksen jälkeen enää jää.

Legenda Loch Nessissä elävästä hirviöstä on vanha, kenties jo 500-luvulta peräisin. 1930-luvulla Nessie-hirviön etsintä sai uusia kierroksia, kun lehdistössä levisi kuvia järvellä uivasta otuksesta, joka muistutti kovasti jonkinlaista joutsenliskoa eli muinaista plesiosaurusta.

Ajatus siitä, että dinosaurusten aikana eläneet joutsenliskot tai jokin muu eksoottinen otus olisi selvinnyt kymmeniä miljoonia vuosia skotlantilaisessa järvessä jääkausien yli, on tietysti päätön. Hirviömysteeri ruokkii kuitenkin mielikuvitusta ja kerää turisteja. Vuosikymmenten aikana järveä on kammattu läpikotaisin esimerkiksi kaikuluotaimilla. Muinainen kalalisko odottaa yhä löytäjäänsä.

Professori Neil Gemmellin ryhmä vietti järvellä viime vuonna kaksi viikkoa ja keräsi yhteensä 250 vesinäytettä. Näytteitä otettiin myös järven syvyyksistä. Uusien tekniikoiden avulla näistä näytteistä voidaan seuloa dna:ta ja katsoa, minkälaisia eläimiä järvessä on. Näin saadaan myös aiempaa tarkempi kuva järven ekosysteemistä ja biodiversiteetistä.

Tutkijat tunnistivat järven näytteistä yli 3 000 eliölajia, alkaen bakteereista erilaisiin kaloihin, sammakoihin ja muihin tavallisiin vedeneläviin. Järvessä on paljon lintujen dna:ta, kuin myös jälkiä sioista, kauriista ja ihmisistä. Dna:ta karisee veteen esimerkiksi kuolleesta ihosta, eläinten karvoista, irtoavista kalansuomuista ja jätöksistä. Kaikki järvessä elävä tai vieraileva jättää jälkeensä dna:ta.

Dinosaurusten tai kalaliskojen dna:ta ei nyt löydetty. Eikä ylipäänsäkään mitään sellaiseen viittaavaa, ei edes tavallisten liskojen geenejä. Ei ollut haitakaan, jos joku on ajatellut sellaisia Skotlannissa elävän.

Loch Ness voisi olla erinomainen paikka pyytää ankeriaita.

”Elääkö Loch Nessissä muinainen joutsenlisko? Ei. Järvessä ei ole pätkiäkään matelijoiden dna:sta. Joten voimme olla melko varmoja, ettei järvessä uiskentele jättimäistä, suomujen peittämää matelijaa”, professori Gemmell kertoi lehdistötilaisuudessa The Guardian -sanomalehden mukaan.

Se kuitenkin selvisi, että Loch Ness voisi olla erinomainen paikka pyytää ankeriaita. Näytteissä oli erittäin paljon ankeriaiden dna:ta, jopa niin paljon, että tutkijat itsekin yllättyivät. Järvessä elää siis varsin elinvoimainen ankeriaskanta.

”Sukeltajat ovat väittäneet nähneensä järvessä ankeriaita, jotka ovat yhtä paksuja kuin heidän jalkansa. En tiedä, ehkä he liioittelevat, mutta on toki mahdollista että Loch Nessissä on poikkeuksellisen suuria ankeriaita”, Gammell sanoo Otagon yliopiston tiedotteessa.

Jos järvihirviön olemassaoloon haluaa yhä uskoa, voi panna toivonsa jonkinlaisen jättiläisankeriaan löytymiseen. Tosin suurin koskaan tavattu ankerias painoi vain viisi ja puoli kiloa, eli se on aika sinttiluokkaa Nessien kuviteltuihin mittoihin verrattuna.

Dna-tutkimuksen kytkeminen Loch Nessin hirviöön oli tutkijoilta laskelmoitu julkisuustemppu. Jostain sattumanvaraisesta likolammesta tehty biodiversiteettikartoitus tuskin saisi kovin paljon julkisuutta, vaikka olisi tieteellisesti yhtä arvokas hanke.

Tieteellisesti tärkein puoli nyt toteutetussa kartoituksessa oli osoittaa, miten hyvin ympäristöstä voidaan saada dna-tietoa uusilla välineillä. Ympäristöstä kerätyn dna:n analysointi on nopeasti nouseva tutkimusala, joka voi tuottaa paljon uutta ymmärrystä eri alueiden elonkirjosta. Sillä voidaan myös etsiä vieraslajeja.

Näillä ympäristön e-dna-kartoituksilla on muun muassa löydetty Ranskan vesistöistä sinne levinneitä amerikkalaisperäisiä härkäsammakoita, ja Yhdysvalloissa dna-näytteillä tarkkaillaan vierasperäisiä karppipopulaatioita. Menetelmästä on hiljattain julkaistu yleiskatsaus avoimessa Communications Biology -tiedelehdessä.

”Kun ihmisten maailma kutistuu, heillä on taipumus etsiä jotain itseään suurempaa, jotain pelottavaa.”

Loch Ness on Britannian suurin järvi tilavuudessa mitattuna. Se on 37 kilometriä pitkä, puolitoista kilometriä leveä ja varsin syvä. Loch Nessin keskisyvyys on 182 metriä ja syvin kohta on yli 230 metriä.

”Löysimme Loch Nessistä paljon ihmisten ja meihin liittyvien eläinten kuten koirien, lampaiden ja muun karjan dna:ta. Tunnistimme myös useita paikallisia lajeja kuten mäyriä, kettuja, jäniksiä ja lukuisia lintuja. Nämä löydökset osoittavat, että suurten vesistöjen ja vesireittien dna-kartoitus voi olla hyödyksi, jotta saadaan nopeasti selville biodiversiteetin taso tietyllä alueella”, professori Gammell sanoo.

Hankkeessa oli mukana myös Loch Ness -tutkimuksen veteraani, meribiologi Adrian Shine. Hänellä on selitys sille, miksi hirviömyytti kiehtoo yhä ihmisiä. Kun tiede kehittyi ja ymmärrys maailmasta lisääntyi viktoriaanisella ajalla, ihmisillä oli tarve löytää tilaa mielikuvitukselle.

”Oli paljon kaipuuta kadonneisiin maailmoihin, kuten Jules Vernen tarinat”, Shine kertoi The Scotsman -lehdelle pari vuotta sitten.

”Kun ihmisten maailma kutistuu, heillä on taipumus etsiä jotain itseään suurempaa, jotain pelottavaa, jotain mystistä, jotain yhä piilossa olevaa.”

HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.

Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

Raittiiden opiskelijoiden määrä kasvaa: Tilastot näyttävät, minkä alan opiskelijat juovat eniten ja minkä vähiten

Äiti teki Aada Hämäläisestä vahingossa someilmiön, ja pian harrastajapiirtäjälle sateli kymmeniä työtarjouksia – Jotkut kuitenkin yllättyivät, paljonko viikkojen työ maksaa

Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

Long Play: Aalto-yliopiston muotilinjan henkilökunta kritisoinut opiskelijoita sosiaalisessa mediassa

Jyrki Kataiselle Sitran johtopaikan hävinnyt Markku Wilenius purkaa tuntojaan Kalevassa: ”En tiedä kenellä olisi enemmän natsoja hommaan kuin minulla”

Ufoturisteja ilmestyi autiomaahan, ja internet seurasi ”rynnäkköä Area 51:een” kaikkialla somessa ja lukuisissa striimeissä

Korealaistutkija innostui suomen kielen sanoista, jotka kuulostavat kuvaamiltaan asioilta – murteista löytyi yli sata viinaryyppyä merkitsevää substantiivia

Postimees-lehden päätoimittajan käyttämä natsiviittaus kuohuttaa Virossa

Naapuri paljasti aiemman asukkaan omin päin teettämän kylpyhuoneremontin – Voiko asunnon ostaja joutua vastuuseen amatööriasentajan virityksistä?

Tervetuloa 1970-luvulle: Vantaalla on autokorjaamo, jota on vaikea uskoa todeksi merkkikorjaamojen aikakautena

Gravity-elokuvan virhe onkin tahallinen ja vitsi

Kriitikkona ei voi toimia, jos ei tykkää mistään, sanoi Helena Ylänen – HS julkaisee seitsemän kirjoitusta legendaarisen elokuvatoimittajan kaikkien aikojen parhaista elokuvista

Fanit siirtelivät ”paikallisia spurguja” pommin tieltä, kun 15-vuotias Teemu Pukki kirmasi kentälle – HS löysi historiallisen kuvan supertähden debyyttiottelusta

Miesten epäillään raiskanneen lapsia ja kuvanneen tekoja suorana verkkoon, poikkeuksellisista epäilyistä nostettiin syytteitä

Google laajentaa Haminan datakeskusta ja investoi kahteen uuteen tuulivoimahankkeeseen

Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

Toimittaja Sanna Ukkola ilmoitti irtisanoutuvansa Ylestä, jatkaa kuitenkin juontajana vuoden loppuun asti: ”On tiettyjä asioita, jotka ovat kumuloituneet”