Avaruudesta löytyi pääkaupunkiseudun kokoinen kuollut tähti, joka painaa niin paljon, etteivät sen atomit pysy kasassa

Jos löydetty tähti olisi yhtään massiivisempi, se luhistuisi mustaksi aukoksi.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet kaukaa avaruudesta ehkä massiivisimman koskaan havaitun neutronitähden.

Neutronitähti J0740+6620 on halkaisijaltaan vain 30 kilometriä, mutta siihen on puristunut yli kahden Auringon massa.

Neutronitähdet ovat kuolleiden tähtien äärimmäisen tiiviitä ytimiä. Ne syntyvät, kun Aurinkoa paljon suurempi tähti räjähtää ja sen ydin luhistuu kasaan.

Tähdestä jää jäljelle muutaman kymmenen kilometrin kokoinen voimakkaasti säteilevä pallo, jossa aine on puristunut käsittämättömän tiiviiksi. Atomit eivät edes pysy ehjinä, vaan muuttuvat neutronien ja alkeishiukkasten puuroksi.

Neutronitähdet ovat niin tiheitä, että vain yksi sokeripalallinen tätä neutronipuuroa painaisi yhtä paljon kuin ihmiskunta, noin sata miljoonaa tonnia.

Ajatusleikkinä voi pohtia, että jos pääkaupunkiseutua kiertävän Kehä kolmosen kaari jatkuisi merelle ja muodostaisi täyden ympyrän, nyt löydetty neutronitähti mahtuisi suunnilleen sen sisälle, kun tähden ydin olisi Helsingin keskustassa.

Näin pieneen tilaan on neutronitähdessä sullottu paljon ainetta eli 2,14 Auringon massa. Se vastaa kahden aurinkokunnan massaa ja päälle voi lisätä parisataa Jupiteria – Aurinko muodostaa aurinkokuntamme massasta 99,85 prosenttia ja planeetat vain murto-osan.

Lähes yhtä massiivisia neutronitähtiä on löydetty aiemminkin, mutta tämän tähden massa hipoo jo rajaa, että sen pitäisi luhistua mustaksi aukoksi. Tällaiset löydökset auttavat valottamaan, missä raja kulkee.

”Nämä kaupungin kokoiset kappaleet ovat käytännössä jättimäisiä atomiytimiä. Ne ovat niin massiivisia, että niiden aineella on outoja ominaisuuksia. Kun löydämme suurimman massan, jonka luonnonlait sallivat neutronitähdelle, opimme todella paljon”, sanoo ryhmän jäsen, tähtitieteen tohtoriopiskelija Thankful Cromartie Virginian yliopiston tiedotteessa.

Havaittu neutronitähti on yli tuhannen valovuoden päässä. Vaikka neutronitähdet ovat kaukana ja todella pieniä, niitä voidaan havaita. Ne säteilevät voimakkaasti, joten ne voidaan nähdä radioteleskoopeilla.

Ja koska neutronitähdet ovat massiivisia, ne vääristävät niitä mahdollisesti kiertävien muiden tähtien rataa. Cromartie kehitti väitöskirjassaan menetelmän neutroni­tähden massan laskemiseksi juuri tällä tavalla.

Löydetyllä neutronitähdellä on kumppanina valkoinen kääpiö eli sellainen tähti, jollaiseksi Aurinko lopulta hiipuu.

Nämä kaksi kuollutta tähteä kiertävät toisiaan maapallolta katsottuna sivusuunnassa. Pieni neutronitähti vilahtaa välillä valkoisen kääpiön taakse.

J0740+6620 on pulsari: se pyörii akselinsa ympäri jopa 360 kertaa sekunnissa. Sen navoilta sinkoutuu avaruuteen säteilypulsseja kuin vinhasti kiertävästä majakan lampusta.

Kun neutronitähti käväisee valkoisen kääpiön takana, näille pulsseille syntyy häviävän pieni viive. Neutronitähden painovoima vääristää sitä ympäröivää avaruutta. Siksi Albert Einsteinin suhteellisuusteorian avulla voidaan laskea neutronitähden massa.

Tutkimus julkaistiin Nature Astronomy -tiedelehdessä.

Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

Demokraatit poistuivat Valkoisesta talosta kesken Syyria-kokouksen ”Trumpin hermo­romahduksen” takia

Sadat ihmiset jonottavat Triplaan – Kauppakeskus ja uusi asema aukeavat, suora lähetys juuri nyt

Kaksi naista kertoo millaista on kodittomien naisten elämä Helsingin kaduilla: ”Mikään ei ole ilmaista”

”Pitäkää tunkkinne” – Triplan pysäköinti­maksuja kauhistellaan korkeiksi, mutta ovatko ne sitä?

”Komppaan kaikkia, et ihan diippiishittii” – Somessa irvaillaan Triplan nimistölle, YIT puolustaa ”kansainvälisyyttä”

Kynsiä katsomalla voi saada vihiä terveysongelmista – Näistä piirteistä tunnistat poikkeavan kynnen

Oulun poliisi tutkii vanhukseen kohdistunutta epäiltyä törkeää raiskausta

Niken ihmetossuilla on juostu maailman neljä nopeinta maratonaikaa, tossut kohtaavat myös arvostelua ja niitä verrataan jo kiellettyihin superuimapukuihin

”Olen 31, enkä ole seurustellut kertaakaan” – Lyhyet miehet kertovat, millaista on elää maailmassa, jossa pituutta pidetään miehen mittana

Helsinkiläisen opiskelijan poikkeuksellinen tutkielma kerää hehkutusta: ”Voimme tehdä eriytymiselle jotain melko yksinkertaisilla tavoilla”

Lapsensa onnettomuudessa menettäneet britti­vanhemmat järkyttyivät Valkoisessa talossa: Epäilty yli­ajaja oli Trumpin kutsumana viereisessä huoneessa

Junasta noussut muukalainen ojensi Tiia Maria Saarelle yhtäkkiä rakkaudentäyteisen kirjeen: ”Kyllähän minulla kyyneleet tulivat silmiin”

Yrittäjät pakenivat uudesta kauppa­keskuksesta Espoossa, Juha Kumaran liikkeessä kävi päivässä alle kymmenen asiakasta: ”Ihan floppi”

Elisa Wirkkalan remontoimat ja sisustamat asunnot menevät kaupaksi nopeasti, ja nyt hän paljastaa vinkkinsä

Miksi tuhannet miehet vaelsivat jopa puolen Euroopan halki kuollakseen lähellä Itämeren rantaa 3 000 vuotta sitten?

Jos surmaaja soittaa itse hätäpuhelun, hän tekee yleensä samat virheet