Avaruudessa kasvatettiin keinolihaa 3d-tulostimella

Painottomuudessa lihaskudosta voi kasvattaa molemmilta puolilta.

Avaruudessa on kasvatettu pieniä määriä eri eläinten lihaskudosta. Keinolihaa valmistettiin 3d-tulostimella, josta saatiin ulos hieman nautaa, kania ja kalaa.

Tulostimen on kehittänyt venäläinen lääketieteen tekniikan yritys 3d Bioprinting Solutions. Koe toteutettiin venäläisen lääketieteen yrityksen Invirton rakentamassa pienessä laboratoriossa.

Lihaskudosten valmistuksessa käytettiin eläinten lihassoluja. Eläimiä ei vahingoitettu tulostuksessa.

Eläinten lihassolut olivat peräisin kahdelta yritykseltä, joista toinen oli yhdysvaltalainen ja toinen israelilainen. Koetta valvoi kosmonautti Oleg Skriposhka.

Laite jäljitteli painottomassa tilassa muun muassa naudan lihaskudoksen kasvua. Liha kasvoi 3d-tulostimessa niin sanotulla bioprinttauksella.

Siinä biomateriaaleja, kuten eläinsoluja, sekoitetaan esimerkiksi kasvutekijöiden kanssa. Tästä syntyy ”biomustetta” ja se tulostetaan, kertoo phys.org -tiedesivusto.

Verkkosivusto Space.comin julkaisemalla videolla vilahtaa tulostin, jossa kudosta syntyi.

Astronautit syövät Kansainvälisellä avaruusasemalla lihaa, joka on tyhjiöpakattu tai kuivattu Maan päällä. 3d-tulostettua lihaa ei välttämättä valmisteta sen korvikkeeksi.

”Tulostettu liha voi lopulta olla tarpeen matkoilla syvälle avaruuteen”, sanoi uutistoimisto AFP:lle kosmonauttien veteraani Oleg Kononenko.

”Joudumme joka tapauksessa kasvattamaan ja tuottamaan ruuan pitkille avaruusmatkoille”, hän sanoi.

Jos lihaa haluaa tuottaa enemmän kuin pienen solujen rykelmän, vaatii se kuitenkin aivan erilaisia järjestelyjä.

”3D-tulostin yhdistää solut yhdeksi pienimuotoiseksi kudokseksi”, israelilaisen elintarvikeyhtiön Aleph Farmsin Yoav Reisler kertoi Space.comille.

Reislerin mukaan 3d-kokeet tuottavat avaruudessa hieman eri tuloksen kuin Maan päällä.

”Bioelimet ja -kudokset kypsyvät painottomassa tilassa nopeammin kuin Maan painovoimassa. Kudosta voi tulostaa saman aikaan eri puolilta. Kuin tekisi lumipallon käsillään.”

Maan päällä suurin osa biotulostimista tulostaa painovoiman takia kerroksittain, alhaalta ylöspäin. Solut putoavat aina alaspäin.

”Painottomassa tilassa solut kelluvat vapaasti samassa tilassa. Ne pitää vain koota yhteen. Kerros kerrokselta tulostettaessa tarvitaan tukirakenteita, avaruudessa ei”, Reisler sanoo. Soluja saatiin venäläisten mukaan koottua yhteen magneetilla.

On aivan liian aikaista sanoa, mikä on kokeen merkitys laajalle keinolihan tuotannolle Maan päällä.

”Avaruudessa ei ole 10 000 litraa vettä yhden nautakilon tuottamiseen”, Aleph Farmsin perustaja ja toimitusjohtaja Didier Toubia sanoi kokeen jälkeen.

Yhtiön tavoite on tuottaa naudanlihapihvejä biofarmeissa muutaman vuoden kuluessa.

Maan päällä odottavat kilpailijat. Ensimmäisenä keinolihaa valmisti Maastrichtin yliopiston tutkija, hollantilainen Mark Post. Lehmän kantasoluilla valmistettu hampurilaispihvi esiteltiin jo vuonna 2013.

Keinolihan hinta on sittemmin laskenut, mutta se on yhä hyvin kallista arkiseksi tuotteeksi. Maustakin on monta mielipidettä.

Heinäkuussa Kansainväliselle avaruusasemalle tuotiin myös yhdysvaltalainen 3d-tulostin. Se voi puolestaan valmistaa ihmisen kudoksia.

Järvenpinta alkoi nousta selittämättömästi Kauniaisissa: Sitten poisto-ojasta löytyi huolellisesti ladottu kyhäelmä