Turkulaiset tutkijat onnistuivat mallintamaan rajuja välähdyksiä mustan aukon keskellä

Loimujen mittaus lisää ymmärrystä mustien aukkojen rakenteesta.

rac
Musta aukko syö sisuksiinsa tähtiä, jotka ovat sen lähellä. Ahmiessa syntyy niin sanottu kertymäkiekko mustan aukon ympärille. Siitä putoaa ainetta mustaan aukkoon, jolloin aine kuumenee pudotessaan ja säteilee.

Kertymäkiekkoon kohdistuu hyvin suuri painovoima ja magneettikenttä. Niiden vaikutus voi tuottaa hyvin nopeaa säteilyn vaihtelua.

Joukko tähtitieteilijöitä Kanarialla La Palmassa on nyt tuottanut hyvin tarkan animaation mustasta aukosta, joka kasvaa. Videolla näkyy, kuinka mustasta aukosta lähtevät suihkut välähtelevät kirkkaina.

Animaatioon käytettiin La Palman saaren teleskoopin Gran Telescopio Canariasin kameraa, jonka nimi on Hipercam. Apuna oli myös Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan röntgenobservatorio Nicer, joka on kansainvälisellä avaruusasemalla.

Turkulaisia tähtitieteilijöitä oli mukana työssä.

”Kyseinen musta aukko on vain noin 10 000 valovuoden päässä. Se painaa noin seitsemän auringon verran. Tämä valtava massa on luhistunut läpimitaltaan alle 50 kilometriin”, valottaa tutkijatohtori Alexandra Veledina Turun yliopistosta tiedotteessa.

Mustan aukon nimi on MAXI J1820+070. Se todettiin ensi kertaa vuoden 2018 alussa. Löydössä olivat mukana Southamptonin yliopiston ja Turun yliopiston tutkijat.

Hipercam ja Nicer tarjoavat mahdollisuuden tallentaa valon muutoksia yli 300 kuvaan sekunnissa mustan aukon lähellä. Näistä kuvista taiteilija koosti videon. Sen mallinnuksessa näkyvät tarkasti myös röntgensäteilyn voimakkaat loimut.

”Videon tekemiseen käytettiin siis todellista dataa. Videon nopeutta kuitenkin vähennettiin kymmenesosaan ilmiön todellisesta nopeudesta. Näin ihmisen silmä voi havaita nopeimmat leimahdukset. Jotkut niistä kestävät vain millisekunteja”, Veledina sanoo.

Veledina oli mukana tutkimuksessa, jota johti Southamptonin yliopisto. Hän työskentelee tutkijatohtorina Turun yliopiston korkeaenergisen astrofysiikan tutkimusryhmässä, jota johtaa professori Juri Poutanen.

Mustan aukon röntgentason laskuihin liittyy näkyvän valon nousua. Nopeimmillaan näkyvän valon välähdykset nousivat sekunnin sisällä siitä, kun röntgenloimu näkyi.

Tämä ilmiö on onnistuttu havaitsemaan kahdesti aiemmin, mutta ei koskaan näin tarkasti.

Southamptonin yliopiston jatko-opiskelijan John Paicen mukaan tutkijat ovat nyt nähneet valon nousun jo kolmessa eri mustassa aukossa. Se tukee ajatusta, että tämä on yhteinen piirre mustissa aukoissa, jotka kasvavat.

Paice oli sen artikkelin pääkirjoittaja, joka julkaistiin tähtitieteen tiedelehdessä Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Letters.

Jos piirre on yhteinen, voi se kertoa jotain perustavaa kaasuvirroista mustien aukkojen ympärillä. Kaasuvirtojen fysiikan ja luonteen ymmärtäminen on kirjaimellisesti kuuma aihe astrofysiikan tutkimuksessa.

Poutasen ryhmä on ollut tässä jo vuosia eturintamassa. Veledina on toiminut päätutkijana vastaavassa tutkimuksessa, joka koski mustaa aukkoa Swift J1753.5−0127.

Siinä käytettiin apuna Hubble-avaruusteleskooppia ja Euroopan avaruusjärjestön Esan röntgensatelliittia XMM-Newton.

Korjaus 18. lokakuuta kello 11.30: Röntgenvalo muutettu röntgensäteilyksi tekstin puolivälissä .

Kaikkien aikojen kovin suomalaisbiisi täyttää 20 vuotta ja siksi radiokanava soittaa vuorokauden pelkästään sitä