Lähes pallonmuotoinen Asteroidi Hygiea nimettäneen pienimmäksi kääpiöplaneetaksi

Hygiean läpimitta on vain 430 kilometriä, mutta sen muoto on lähes pyöreä. Hygiean synnyn selvittelyssä auttoi Tampereen yliopistossa kehitetty matemaattinen ohjelmisto.

Asteroidi Hygiea ei ole pelkkä iso kivi, joka kiertää Aurinkoa tuhansien muiden joukossa Marsin ja Jupiterin välisellä asteroidivyöhykkeellä.

Hygiea on kohta enemmän.

Se on hyvin pallomainen, mikä on tärkeä kääpiö­planeetan tunnusmerkki. Asteroidi napannee siksi pian aurinkokunnan pienimmän kääpiöplaneetan tittelin. Siitä päättää Kansainvälinen tähtitieteen liitto (IAU).

IAU nimeää ja luokittelee kaikkia taivaan kohteita.

Hygiean muoto osoittaa, että sillä on tarpeeksi omaa massaa ja painovoimaa. Ne puristavat Hygiean pyöreäksi, tiedelehti Nature Astronomy kertoo.

Hygiea täyttää myös muut kääpiöplaneetan vaatimukset, jotka IAU hyväksyi elokuussa 2006. Hygiea kiertää Aurinkoa, eikä se ole raivannut kierto­radallaan olevia muita kappaleita pois.

Tsekkiläisen tähtitieteilijän Miroslav Brožin ryhmän kuvat ja laskelmat Kaarlen yliopistossa Prahassa osoittavat, että Hygiea täyttää nämä kääpiöplaneetan määritelmän, tiedelehti New Scientist kertoo.

Hygiea löytyi jo vuonna 1849, mutta sitä ei ole ennen kuvattu todella isolla kaukoputkella.

Tähtitieteilijät saivat lopulta tarkkoja kuvia tästä asteroidista, joka tiedettiin ennalta asteroidivyöhykkeen neljänneksi suurimmaksi kappaleeksi. Kuvat otti iso VLT-teleskooppi, joka sijaitsee Atacaman autiomaassa Chilen Paranalissa.

Pierre Vernazzan laborato­rion tähtitieteilijät Marseillessa Ranskassa ovat nyt laskeneet Hygiean kokoa. Ryhmä arvioi, että sen läpimitta on hieman yli 430 kilometriä.

Hygiean läpimitta on alle viidennes tunnetuimman kääpiö­planeetan eli Pluton läpimitasta, joka on noin 2 400 kilometriä. Vertailuna voi mainita oman Kuumme läpimitan, joka on noin 3 474 kilometriä.

Ennen kuin Hygiea on virallisesti kääpiöplaneetta, IAU tarkistaa todisteet ja äänestää siitä.

”Kuvien ansiosta Hygiea luokitellaan kääpiöplaneetaksi, ja siitä tulee aurinkokuntamme toistaiseksi pienin”, tiedottaa Vernazzan laboratorio Euroopan eteläisen observatorion (ESO) lausunnossa.

Aurinkokunnastamme on virallisesti nimetty viisi kääpiö­planeettaa sen jälkeen, kun IAU loi niiden ehdot.

Entinen planeetta Pluto on suurin ja tunnetuin. Ceres, jonka läpimitta on 950 kilometriä, löytyi jo vuonna 1801. Muut nimetyt kääpiö­planeetat ovat Eris, Haumea ja Makemake.

Joidenkin tähtitieteilijöiden mukaan kääpiöplaneettoja on yli 50, mutta niitä ei ole nimetty.

Kääpiöplaneettoihin tulee vielä lisää jäseniä Kuiperin vyöhykkeeltä aurinkokuntamme reunamilta. Siellä on paljon ehdot täyttäviä kappaleita. Niitä löydetään, kun teleskoopit ja kuvaustekniikat yhä kehittyvät.

Hygiea on kuitenkin erityinen. Mallinnukset osoittavat, että se on muodostunut isossa törmäyksessä. Siinä asteroidivyöhykkeen iso kappale hajosi, ja osa osista kasautui nopeasti palloksi.

Hygiea muodostui pallomaiseksi ehkä vain tunneissa, sanoo Brož Kaarlen yliopistosta Euroopan avaruusjärjestön raportissa.

Tämä outo pallomaistuminen voi vaikuttaa siihen, että kääpiö­planeetan määritelmä pitää arvioida uudelleen.

”Asteroidivyöhykkeen kahden suuren kappaleen törmäys on harvinainen”, kertoo ESOn tiedotteessa Pavel Ševeček. Hän on Kaarlen yliopiston tähti­tieteen tohtoriopiskelija ja osallistui tutkimukseen.

Tunnettu iso asteroidi Vesta esimerkiksi muodostui soikean pallomaiseksi miljoonien vuosien aikana. Vesta ei ole kuitenkaan tarpeeksi pallomainen, jotta IAU hyväksyisi sen kääpiö­planeetaksi.

Hygiea kuuluu suureen asteroidiperheeseen. Siinä on lähes 7 000 jäsentä. Ne kaikki ovat lähtöisin samasta vanhemmasta kappaleesta.

Näin todisti osaltaan maailman monipuolisin asteroidien mallinnusohjelmisto. Sen on tehnyt tutkijatohtori Matti Viikinkoski Tampereen yliopistossa. Ohjelma selvitti Hygiean muotoja ja pyörimistä. VLT-kaukoputken kuvassa se erottuu pelkkänä pisteenä. Kuva piti analysoida matemaattisesti.

Analyysi yhdisti Maasta otettuja epätarkkoja kuvia kohteen kirkkauden mittauksiin. Tässä käytettiin hyväksi Tampereella kehitettyä yleistettyjen projektioiden teoriaa, yliopiston tiedote kertoo.

Hygiean edeltäjän on täytynyt törmätä melkein samankokoiseen kohteeseen. Se hajosi sulaneiksi palasiksi. Ne kasaantuivat uudeksi pallomaiseksi kappaleeksi, Viikinkoski kuvailee.

Tämä on samantapainen kuin törmäys, jonka seurauksena Kuu jäi Maan kiertolaiseksi.

Moskovalaisesta arkistosta löytyi 53 laatikollista tietoa ”likvidoiduista punasuomalaisista”