”Hehkuva silmäpari katsoo kohti” – Nasa julkaisi näyttävän halloweenkuvan, joka kertoo paljon galaksien törmäyksistä

Galaksien törmätessä voi sattumalta syntyä myös kasvojen kuva, joka on uhkaava. Avaruusteleskooppi Hubblen kuvien arkistoissa on loputtomiin kuvia erinäköisistä galakseista.

Halloween on Yhdysvalloissa niin iso asia, että sitä hyödynnetään jopa opetuksessa. Siksi myös Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa osallistuu halloweeniin omalla tavallaan.

Avaruusteleskooppi Hubblen arkistoista löytyi kuva, joka on sopivan pelottava.

Kun tähtitieteilijä katsoo kaukoputkella syvään avaruuteen, hän harvoin odottaa, että joku tuijottaa sieltä takaisin. Siltä kuitenkin näyttää oheisessa Hubblen kuvassa, josta hehkuva silmäpari tuijottaa lähes kohti.

Silmät ovat galaksien keskustoja. Niissä on satoja miljoonia tähtiä, myös sellaisia kuin Aurinkomme.

”Kasvot” muodostuvat nuorten sinisten tähtien muodostelmista. Uudet syntyvät tähdet muodostavat myös nenän. Näin galaksien ja tähtien törmäys muodostaa yhdessä kuin jättimäisen naamarin.

Kuva on luetteloitu merkinnällä Arp-Madore 2026-424. Hubblen kuvien asiantuntijat valitsivat sen ”omituisten galaksien luettelosta”.

Kuvan otti 19. kesäkuuta 2019 Hubblen tarkka kamera Advanced Camera for Surveys (ACS). Galaksit ovat noin 704 miljoonan valovuoden päässä.

Galaksien törmäykset olivat yleisiä etenkin nuoressa maailmankaikkeudessa.

Kuvan galaksien törmäys veti ja venytti galaksien kaasua, pölyä ja tähtienkin kasaumia. Niistä muodostui kuvan rengas, jossa näkyvät myös nenä ja kasvot.

Rengas näyttää ihmisen kasvoilta ehkä vielä sata miljoonaa vuotta, Nasan tiedote kertoo.

Rengasgalaksit ovat harvinaisia. Niitä on vain muutamia satoja kosmisessa naapurustossamme, oman kotigalaksimme Linnunradan lähellä.

Galaksien on törmättävä oikeassa­ suunnassa. Vasta sitten syntyy rengas. Törmäävät galaksit sulautuvat lopulta yhdeksi 1–2 miljardin vuoden kuluessa. Menneestä törmäyksestä ei silloin enää näy suoria jälkiä.

Kuvan törmäävät galaksit ovat samaa kokoa. Siksi myös silmät näyttävät olevan samaa kokoa. Yleensä isompi galaksi rohmuaa painovoimallaan pienemmän.

Hubble ehti tarkkailla törmäystä osana ohjelmaansa. Tähtitieteilijät hyödyntävät satunnaisia vapaita hetkiä kaukoputken tarkassa aikataulussa. Hubble nappaa kuvia sillä aikaa, kun sitä asetellaan kohti uutta kohdetta.

Tähtitieteilijät ovat tarkkailleet näinä väliaikoina paljon epätavallisia vuorovaikuttavia galakseja. Yksi tavoite on koota niistä niin paljon näytteitä, että ne tarjoaisivat käsityksen siitä, kuinka galaksit kasvoivat yhtymisten kautta.

Katse on vuodessa 2021. Silloin taivaalle lähetetään Hubblen paljon tarkempi seuraaja, avaruuskaukoputki James Webb. Sille etsitään jo herkullisia kohteita.

Kotiväkivalta lisääntyi Venäjällä, kun sitä säätävä laki lieveni – HS:n erikoisartikkelissa tavataan naisia, joilta tatuoijat ovat piilottaneet arvet