Nykyihmisellä on monta alkukotia – Tutkijat kyseenalaistavat väitteen, jonka mukaan alkuperän voisi paikantaa Botswanaan

Esivanhempiamme eli monissa paikoissa Afrikassa.

Nykyihmisen alkukoti on paikannettu, alkuviikosta uutisoitiin. Kansainvälisen tutkijaryhmän päätelmät julkaisi maanantaina arvovaltainen tiedelehti Nature.

Tutkija Vanessa Hayes ryhmineen väittää, että nykyihmisen alkukoti on nykyisen Botswanan alueella.

Lue lisää: Nykyihmisen alkukodin sijainti tarkentui Botswanaan, samalla selvisi myös miksi ensimmäiset ihmiset lähtivät sieltä pois

Jo pitkään on tiedetty, että homo sapiens on saanut alkunsa Afrikassa. Ihmislajien edustajia on elänyt maapallolla jo ainakin kaksi miljoonaa vuotta sitten. Tuore tutkimus koskee homo sapiensin viimeistä elävää alalajia, homo sapiens sapiensia.

Hayes kollegoineen tutki noin 1 200:aa dna-näytettä, jotka oli otettu eteläisessa Afrikassa asuvilta ihmisiltä. Kaikki näytteet olivat mitokondrio-dna:ta, jonka lapsi perii vain äidiltään.

Tutkijat loivat niiden avulla geneettisen sukupuun, jonka vanhin haara paikannettiin nykyisen Kalaharin alueelle, Okavangojoen suistoon ja Makgagikgadin suola-aavikolle. Ne sijaitsevat pohjoisessa Botswanassa.

Geneettinen haara johti 200 000 vuoden päähän.

Tutkimus yhdisteli geenitutkimusta, geologiaa ja ilmastotutkimusta.

Ihmisen esihistorian muut tutkijat ympäri maailmaa ovat kuitenkin suhtautuneet tulokseen hyvin epäillen.

Vaikka meillä on ylivoimaiset todisteet siitä, että nykyihminen on peräisin Afrikasta, ihmisen alkukotia ei voi mitokondrio-dna:n avulla paikantaa tarkasti, he sanovat.

”Mitokondrion geenit kertovat huonosti muinaisista populaa­tioista”, sanoo geneetikko Mark Thomas Lontoon University Collegesta. Kun mitokondrio-dna:n avulla jäljitetään ihmisen sukupuuta ja esi-isiä yli 200 000 vuoden päähän, todistusarvo on nolla, hän sanoo tiedelehti New Scientistille.

”Ihmiset eivät kehittyneet yhdessä pienessä Afrikan kolkassa. Tällaisia väitteitä pitää varoa, olivatpa ne arkeologien löytöjä, geneettisiä löytöjä tai fossiileja. Isoja ja helppoja otsikkoja, mutta huonoa tiedettä”, twiittasi saksalaisen Max Planck -instituutin tutkija Huw Groucatt.

Lontoon luonnontieteellisen historian museon professori Chris Stringer pitää tutkimuksen seuraamaa mitokondrion perimää liian pienenä ihmisen perimän osana. Sen perusteella ei voi tehdä tehdä tarkkoja johtopäätöksiä esivanhempiemme liikkeistä.

”Emme voi paikantaa nykyihmisen synnylle yhtä alkupistettä siten, että tutkimme vain nykyisen mitokondrion perimän maantieteellistä jakautumista”, Stringer sanoo. Sen sijaan alkukoteja voi olla useita.

Ihmislaji on yli 200 000 vuotta vanha, muistuttaa tutkija Eleanor Scerri Max Planck -instituutista New Scientistissa. Instituutti tutkii ihmisen esihistoriaa.

Esimerkiksi nykyisen Marokon alueelta Rabatista löytyneitä fossiileja ajoitettiin ja mitattiin tarkasti vuonna 2017. Löydöt viittaavat siihen, että lajimme on ainakin 315 000 vuotta vanha.

Voidaan väittää, että Marokon fossiilit eivät ole tarpeeksi nykyihmisen kaltaisia. Sama väite pätee kuitenkin myös fossiileihin, joita on löydetty eteläisestä Afrikasta.

Rajanveto on hankalaa. Sellaiset piirteet, jotka näkyvät nykyisissä ihmisissä, alkoivat näkyä kaukaisten esivanhempien piirteissä vasta 100 000–40 000 vuotta sitten, Scerri, Thomas sekä Lounès Chikhi kirjoittivat syyskuussa kommenttiartikkelissaan Naturessa.

Hayesin ryhmän mukaan ihmiset olivat viihtyneet alkukodissaan 200 000 vuotta sitten noin 70  000 vuoden ajan. Vasta sitten ensimmäinen joukko erkani populaatiosta ja lähti vaeltamaan kohti koillista.

Uuden tutkimuksen arvostelijat sanovat, että pitkään paikallaan asumista on vaikea kuvitella.

Ihmiset tuskin pysyttelivät eteläisessä Afrikassa aloillaan yhdellä tietyllä alueella kovin pitkään. He olivat liikkuvia metsästäjä-kerääjiä. Tuoreen tutkimuksen mukaan he eivät olisi muuttaneet Kalaharin alueelta kymmenien tuhansien vuosien aikana minnekään.

Jos ihmiset ovat muuttaneet ja muuttuneet samalla paljon, heidän nykyinen elinpaikkansa ei voi kertoa, missä laji sai alkunsa, Scerri sanoo New Scientistissa.

Sydneyn yliopiston lääketieteellisessä tutkimusinstituutissa työskentelevä Hayes nojasi jäljitystyössä perimän vanhimpaan tiedettyyn dna-ryhmään, haploryhmään LO. Sitä tavataan erityisen paljon eteläisessä Afrikassa.

Ihmiset ajoi Hayesin ryhmän mukaan alkukodistaan liikkeelle ilmastonmuutos. Sitä tutki Axel Timmermann, joka työskentelee eteläkorealaisen Busanin tiedeinstituutin ilmastofysiikan keskuksessa. Houkuttimena olivat vielä vihreämmät seudut.

Tutkimusryhmän mukaan noin 130 000 sitten sateet alkoivat lisääntyä nykyihmisen alkukodin koillispuolella, mikä loi ensimmäisille lähtijöille vihreän käytävän.

Moskovalaisesta arkistosta löytyi 53 laatikollista tietoa ”likvidoiduista punasuomalaisista”