Tutkijat löysivät meteoriiteista rna-molekyylin sokeriosia – elämä olisi voinut jopa saada alkunsa avaruudessa

Kahdesta meteoriitista on löytynyt riboosia, joka on välttämätön rna-molekyylin rakennusaine.

Avaruuskivistä on löytynyt elämän rakennuspalikoita, rna-molekyylien sisältämiä riboosisokereita. Kiinnostava löydös merkitsee, että elämälle tärkeitä molekyylejä on varhaisessa aurinkokunnassa ollut runsaasti ja niitä on voinut syntyä jopa avaruudessa.

Meidän ja muiden eliöiden solut raksuttavat rna:n ja dna:n avulla. Dna-molekyyli säilöö geenejä ja siihen syntyy ajan saatossa mutaatioita, jotka mahdollistavat eliöiden muuttumisen ja sopeutumisen ympäristöönsä. Rna taas esimerkiksi välittää proteiinien rakennusohjeita solukoneistolle.

Kumpaakin molekyyliä on vaadittu elämän kehittymiselle, mutta on eräänlainen muna vai kana -ongelma, kumpi kehittyi ensin. Moni tutkija katsoo, että varhaisen elämän on täytynyt perustua rna-koodille. Monimutkaisempi dna olisi kehittynyt vasta myöhemmin.

Orgaanisia molekyylejä kuten aminohappoja on voinut kehittyä kemiallisista reaktioista varhaisella maapallolla, ja ennen pitkää näistä on muodostunut monimutkaisempia yhdisteitä, jotka ovat antaneet alkusysäyksen elämälle.

Elämä on laajasti katsottuna vain monimutkainen, itseään kopioiva kemiallinen koneisto, ja yhden teorian mukaan elämä olisi alkujaan syntynyt, kun itseään kopioivia rna-molekyylejä on muodostunut varhaisella maapallolla. Rna kykenee sekä säilömään perimätietoa, kopioimaan itseään ja toimimaan katalyyttinä kemiallisissa reaktioissa.

Nyt maapallolle pudonneista meteoriiteista on löytynyt rna-molekyylien rakenneosia. Löydökset on julkaistu Yhdysvaltain tiedeakatemian PNAS-lehdessä ja niistä kerrotaan Nasan tiedotteessa.

Rna eli ribonukleiinihappo koostuu emäksistä, sokerista ja fosfaatista. Rna:n sokeriosa on riboosi, ja tätä riboosia on nyt löydetty kahdesta meteoriitista.

Toinen tutkittu kivi oli vuonna 1969 Australiaan mäjähtänyt Murchison -meteoriitti ja toinen Pohjois-Afrikkaan vuonna 2001 pudonnut NWA 801.

Murchison on erittäin tutkittu meteoriitti ja siitä on aiemmin jo löydetty erilaisia elämän perusosasia kuten aminohappoja. Riboosin lisäksi nyt löytyi kahta muuta elämälle tärkeää sokeria, arabinoosia ja ksyloosia.

”Sokerit ovat toistaiseksi olleet puuttuva osa meteoriiteista löydetyistä elämän rakennuspalikoista”, sanoo tutkimuksen päätekijä, geokemisti Yoshihiro Furukawa Tohokun yliopistosta tiedotteessa.

Koska nämä meteoriitit ovat olleet Maassa jo pitkään, on tietysti loogista kysyä, eivätkö löydetyt sokerit ja muut molekyylit olisi voineet tarttua kiviin maanpäällisestä elämästä. Eivät ole, varmistaa tutkimus.

Yksi paljastava tekijä on molekyylien sisältämä hiili ja tarkalleen ottaen sen isotooppikoostumus. Kivestä löydetty riboosi sisältää suhteessa huomattavan paljon enemmän hiilen 13-isotooppia kuin maapallon elämälle tyypillistä hiili-12:ta.

Nämä molekyylit ovat siis erittäin todennäköisesti peräisin avaruudesta ja elämän rakennusaineksia muodostavia kemiallisia reaktioita on siis voinut tapahtua myös asteroideissa. Yksi ajatus onkin, että elämän ainekset ovat alkujaankin mäjähtäneet maapallolle avaruudesta.

Sitä ei tämä tutkimus voi todistaa, mutta sokerien löytyminen avaruuskivistä on ilman muuta merkittävää.

”On hämmentävää, että niinkin hauras molekyyli kuin riboosi voi säilyä näin vanhassa materiaalissa”, sanoo tutkimuksessa mukana ollut Jason Dworkin Nasan Goddardin avaruuskeskuksesta.

Murchison on yli 4,5 miljardia vuotta vanha. Tällaisia meteoriitteja satoi nuorelle maapallolle hyvin runsaasti miljoonien vuosien ajan.

Dna:n rakennesokereita eli deoksiribooseja ei sen sijaan kivestä löytynyt. Rna:n riboosit löytyivät massaspektrometrin avulla. Niitä oli kahdessa avaruuskivessä enimmillään parisataa tilavuuden miljardisosaa.

Toimitusjohtaja tienaa 100 000 euroa vuodessa ja omistaa kymmenen hitas-asuntoa – Järjestelmää käytetään entistä enemmän hyväksi