Tutkijat kehittivät uuden tavan määrittää, miten vanha koira on ihmisten iässä – Laskuri kertoo tuloksen lemmikille

Koiran biologinen kello tikittää paljon nopeammin kuin ihmisen.

Suositun käsityksen mukaan koiran ikävuosi vastaa seitsemää ihmisen vuotta. Vanha käsitys saattaa perustua ideaan, että koiran keskimääräinen elinikä olisi noin kymmenen vuotta ja ihmisen 70.

Uskomus vaatii päivitystä.

Tutkijat ovat kehittäneet täsmällisemmän tavan laskea koiran ja ihmisen iän vastaavuus. Se perustuu tiettyihin dna:n epigeneetisiin eli geenien ulkopuolisiin muutoksiin, niin sanottuun metylaatioon.

Koirien ja ihmisten dna-molekyyleihin kiinnittyy iän karttuessa metyyliryhmiä, jotka ovat geenien toimintaa sääteleviä kemiallisia yhdisteitä. Tätä metylaatiota voi käyttää ikääntymisen epigeneettisenä kellona.

Tutkijat vertasivat, millaista tahtia nämä epigeneettiset muutokset kertyvät koiralla ja ihmisellä.

Uusi kaava koiran iän laskemiseksi ihmisiässä ei ole yhtä helppo kuin alussa mainittu seitsemällä kertominen. Kaavassa koiran iän luonnollinen logaritmi kerrotaan luvulla 16 ja saatuun lukuun lisätään 31.

Kaava osuu tutkijoiden mukaan hyvin kehityksellisiin virstanpylväisiin koirilla ja ihmisillä etenkin pentuiässä ja lapsuudessa sekä vanhuudessa.

Esimerkiksi seitsemän viikon ikäinen pentu vastaa noin yhdeksänkuista ihmisvauvaa. Molemmilla alkaa juuri noihin aikoihin hampaiden kasvu.

Koiran pentu jatkaa vauhdilla ikääntymistään jättäen ihmislapsen kauas taakseen. Kaksivuotiaana labradorinnoutaja vastaa keski-ikäistä ihmistä.

Vanhemmiten koiran ikääntymistahti taas hidastuu.

Labradorinnoutajan keskimääräinen odotettavissa oleva elinikä on 12, ja se vastaa ihmisissä 70-vuotiasta. Tämä on myös suurin piirtein ihmisen globaali odotettavissa olevan elinikä.

Koirien ikä vaihtelee rotujen mukaan paljon. Kun esimerkiksi mastiffit kuolevat noin kuuden seitsemän vuoden iässä, chihuahuat voivat elää 17–18-vuotiaiksi, kertoo Science Alert-sivusto.

Suurista keskimääräisen iän eroista huolimatta eri rotujen koirilla on samanlaiset kehitykselliset, fysiologiset ja sairauksiin liittyvät vaiheet. Esimerkiksi sukukypsyyden ne saavuttavat noin kymmenen kuukauden iässä ja harva koira elää yli 20-vuotiaaksi.

Kalifornian yliopistossa San Diegossa työskentelevät geneetikot Tina Wang ja Trey Ideker työtovereineen keskittyivät tällä kertaa vain yhteen rotuun labradorinnoutajiin. Tutkimalla dna:n metylaatiota vain yhden rodun yksilöillä on helpompi löytää iästä kertovat merkit.

Tuloksistaan tutkijat kertovat biorxiv-sivustolla, joka julkaisee vielä vertaisarvioimattomia tutkimuksia.

Tutkijat analysoivat vähän yli sadan eri-ikäisen labradorinnoutajan dna:n metylaatiota. Nuorin koira oli vain kuukauden ikäinen ja vanhin 16-vuotias.

Koirien perimästä löytyi ihmisen kanssa yhteisiä muutoksia yksilön kehitykseen vaikuttavilta geenialueilta. Näillä alueilla näkyy paitsi ikääntymisen myös ikääntymistä hidastavien toimien vaikutus eri lajeilla. Tällaisia toimenpiteitä, kuten kalorirajoituksia, on kokeiltu hiirillä.

Vastaavuudet koirien ja ihmisten välillä olivat kaikkien selvimmät nuorella ja vanhalla iällä.

”Tiesimme jo ennestään, että koirilla on samoja sairauksia ja ikääntymiseen liittyvää rappeutumista kuin ihmisillä. Tämä tutkimus osoittaa, että ikääntyessä tapahtuu myös samoja molekyylitason muutoksia”, kommentoi Science-tiedelehdessä Washingtonin yliopiston ikääntymistutkija Matt Kaeberlein.

Vastaavuuksista huolimatta koiran epigeneettinen kello tikittää huomattavasti nopeammin kuin ihmisen.

Le Monde: Venäjän salamurhayksikön tukikohta Alpeilla paljastui

Perussuomalaiset uhkaa välikysymyksellä, jos Pekka Haavisto jatkaa ulkoministerinä

Katja Meriläinen, 31, pyörittää Helsingissä ja Espoossa kuuden sijoitusasunnon Airbnb-bisnestä – Palkkatöissä hänen ei tarvitse enää käydä

Moni etsii kumppania pitkään eikä tajua, että sopiva ihminen on ihan lähellä, sanoo parisuhdekouluttaja – Asiantuntijat neuvovat, miten löytää kumppani ja tehdä vaikutus

Elon Muskin oikeuteen haastama sukeltaja kieltäytyy pyytämästä anteeksi, tyrmäsi Muskin avuntarjouksen alatyylisesti

Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

Yli viisikymmentä jääkarhua vaelsi venäläiskylään

Netissä leviää tuolihaaste, joka sujuu usein naisilta paremmin kuin miehiltä – Lääkäri selittää, mistä on kyse

Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

HS:n kysely Sdp:n puoluevaltuustolle osoittaa: Pääministerikisa on erittäin tiukka

Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

Kommentti: Keskusta on syvemmässä kuopassa kuin koskaan, ja Katri Kulmunin haparoiva esiintyminen kertoi kaiken puolueen tilasta