Koira vai susi? Siperian ikiroudassa 18 000 vuotta säilynyt pentu hämmentää tutkijoita

Eläin voi olla myös koiria ja susia edeltävä koiraeläin, arvioi tutkija.

Hämmästyttävän hyvin säilynyt koiraeläimen pentu on löytynyt Siperian ikiroudasta.

Kuollessaan kahden kuukauden iäisen pennun lajinmääritys on epäselvä, kertovat Britannian yleisradioyhtiö BBC ja televisioyhtiö CNN.

Turkkia ja hammasrivistöjä myöten säilynyt pentu voi tutkijoiden mukaan olla koira, susi tai jotain siltä väliltä.

Venäläiset tutkijat löysivät pennun Jakutskin läheltä Siperian itäosista.

Pentu on saanut jakuutinkielisen nimen Dogor. Se tarkoittaa ystävää. Samalla siinä näkyy englanninkielinen kysymys dog or wolf?

Eläimen ikä selvisi hiiliajoituksella, jonka teki eläimen kylkiluusta Tukholman yliopiston ja Ruotsin luonnonhistoriallisen museon yhteinen paleogenetiikan keskus. Pentu osoittautui 18 000 vuoden ikäiseksi.

Tutkijat ovat tehneet dna-testejä eläimen näytteistä mutta eivät ole pystyneet määrittämään, onko se koira vai susi.

”Tavallisesti on ne on melko helppo erottaa toisistaan. Se, että emme ole onnistuneet siinä, viittaa siihen, että se on eläinpopulaatiosta, joka edelsi molempia, koiria ja susia”, paleogenetiikan keskuksen tutkija David Stanton kertoi CNN:lle.

Toinen keskuksen tutkija Love Dalén pohti twiitissään, olisiko eläin maailman vanhin koira.

Lisätutkimukset voivat lopulta ratkaista, mihin lajiin pentu kuuluu. Se voi selvitä, kun tutkijat ovat kartoittavat eläimen koko perimän.

Koirien uskotaan polveutuva kesytetyistä susista. Tutkimuksissa esiintyy kuitenkin ristiriitaisia näkemyksiä, milloin ja miten tämä tarkkaan ottaen on tapahtunut.

Vuonna 2016 ryhmä tutkijoita analysoi lukuisten muinaisten koirien dna:ta ja päätyi Science-lehdessä siihen, että koira olisi kesytetty toisiaan riippumata kahdella eri alueella: itäisessä ja läntisessä Euraasiassa.

Itäiset koirat olisivat tämän näkemyksen mukaan muuttaneet idästä Eurooppaan, jolloin ne olisivat osittain korvanneet Euroopan kivikautiset koirat. Varhaisimmat arkeologiset merkit koirista idässä ja lännessa ovat yli 12 000 vuoden takaa.

Uudempi tutkimus Nature Communications -lehdessä taas ei löydä todisteita kahdesta eri alkuperästä. Tutkijat analysoivat siinäkin muinaiskoirien perimää ja päättelivät, että koira olisi kesytetty 20 000–40 000 vuotta sitten.

Kiertueen loppumetreillä Samu Haberin piti pystyssä vain kalja ja salamipitsa – Nyt Haber kertoo kosteista vuosista ja kertyneistä kiloista