Tiede otti viime vuonna harppauksia ja järkytti: Musta aukko kuvattiin, maailma kohahti geneettisesti muokatuista kiinalaisvauvoista

Ilmakehän hiilidioksidin pitoisuus jatkoi vain kasvuaan. Kuulentoa muisteltiin, ja sinne oli taas menohaluja. Tiedetoimitus kokosi viime vuoden merkittäviä tieteen uutisia ja tapahtumia.

Avaruus, tähtitiede

Kuumin viime vuoden tiedeuutinen kerrottiin 10. huhtikuuta, kun tähti­tieteilijät julkistivat ensimmäisen kuvan mustasta aukosta.

Kuvassa näkyy mustan aukon reuna mustana ympyränä. Se on niin sanottu mustan aukon tapahtumahorisontti. Sitä reunustaa näkyvä säteily.

Kuva on koostettu usean radio­teleskoopin yhtä aikaa kokoamista havainnoista. Se ei siis ole valokuva, vaan kuvannos. Silti se on mykistävä todiste siitä, että mustia aukkoja todella on – jos joku on sitä vielä epäillyt.

Mustan aukon kokosi kansainvälinen hanke Event Horizon Telescope. Se kuvasi galaksin M87 keskustaa. Galaksi on 55 miljoonan valovuoden päässä.

Sen massa vastaa yli kuutta miljardia Auringon massaa. Aukon tapahtuma­horisontin sisään mahtuisi koko aurinkokuntamme.

Heti 1. tammikuuta Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan luotain New Horizons kiisi ohi kylmän ison kappaleen jäisellä Kuiperin vyöhykkeellä. Se kuvasi noin 6 600 kilometrin päästä asteroidia, joka muistutti lumiukkoa. Kohde sai ensiksi nimen Ultima Thule ja myöhemmin virallisen nimen Arrokoth.

Arrokoth on noin 4,6 miljardin kilometrin päässä maapallosta ja Auringosta. Se on pysynyt jäisenä ja samanlaisena yli 4,5 miljardia vuotta. Näin kivi kertoo ajasta, jolloin aurinkokuntamme ja maapallo syntyivät.

Kuu nousi vuonna 2019 tapetille jo 3. tammikuuta. Kiinan kuuluotain Chang’e 4 teki silloin historiaa. Se on ensimmäinen laite, joka laskeutui ehjänä Kuun sille puolelle, joka ei näy Maahan.

Lisäksi Chang’e 4:n mönkijästä Yutu 2:sta tuli juuri ennen joulua mönkijä, jossa on riittänyt virtaa pisimpään Kuun pinnalla. Yutun matkamittariin on kertynyt 345 metriä.

Edellistä ennätystä piti Neuvostoliiton Lunohod 1. Sen laitteet lähettivät dataa kymmenen kuukautta marraskuusta 1970 syyskuuhun 1971.

Pienempien avaruusvaltioiden Israelin ja Intian kuuluotaimille ei käynyt yhtä hyvin.

Israelin Beresheetin jarrutus Kuun pinnalle epäonnistui huhtikuussa ja Intian Vikramin syyskuussa. Molemmat murskautuivat kuuperään.

Näin ihmiskunta odottaa yhä neljättä maata, joka saisi luotaimen ehjänä Kuun pinnalle. Pieni lohtu on, että molemmat maat saivat laitteensa Kuuta kiertävälle radalle.

Valkoinen talo ja Nasa päättivät, että astronautit palaavat Kuuhun ennen vuoden 2024 loppua. Hankkeen nimi on Artemis. Kuuhun vievän pakonopeuden tuottaa jättimäinen SLS-kantoraketti. Yksi SLS koottiin vuoden 2019 aikana lähes valmiiksi.

Avaruusyhtiö SpaceX:n koeraketti Starshipin muotoilu herätti hämmennystä. Se toi mieleen 1950-luvun tieteissarjakuvat.

Ihmisen ensi vierailusta Kuuhun tuli heinäkuussa kuluneeksi 50 vuotta. Britannian kuningatar Elisabet muisteli Apollo 11:ta joulutervehdyksessään.

Kolme uutta erilaista avaruusalusten miehistökapselia saatiin viime vuonna kokeisiin.

Pian kansainväliselle avaruusasemalle pääsee muullakin kuin Venäjän ahtaalla Sojuz-kantoraketilla.

Elokuussa puolalaiset tähtitieteilijät kertoivat, että kotigalaksimme Linnunradan muoto ei olekaan tasainen vaan käyristynyt reunoiltaan.

Samassa kuussa kerrottiin, että Saturnuksen ympäriltä on löytynyt 20 uutta pientä kuuta.

Avaruusvuoden sinetöi rengasmainen auringonpimennys 26. joulukuuta. Tulirenkaaksi sanottu ilmiö näkyi muun muassa Sri Lankassa ja Indonesiassa.

Teknologia, teknojätit

Ihmiset moittivat vuoden aikana yhä enemmän somepalveluita ja hakukoneiden ylläpitoa.

Ranska sakotti Googlea ja Britannia Facebookia siitä, että ne käyttivät väärin kansalaisilta saatua dataa. Myös Amazon ja Apple olivat tallentaneet salaa keskusteluja, joita tavallinen perheenisät tai -ädit kävivät puheavustajan Alexin tai tallentavan Sirin kanssa.

Yhdysvaltain kauppakomissio puolestaan sakotti lasten suosimaa TikTok-palvelua siitä, että se oli kerännyt alle 13-vuotiailta dataa lupaa kysymättä.

Internet täytti 50 vuotta syksyllä 2019. Tätä verkkojen verkkoa käytti viime heinäkuun alussa arviolta lähes 4,6 miljardia ihmistä. Afrikassakin internetiä käytti jo 40 prosenttia väestöstä.

Kasvontunnistus Kiinassa ja maailman lentokentillä puhutti. Google toi palvelun, joka kääntää suoraan 44 puhuttua kieltä toiselle kielelle.

Google ilmoitti myös valmistaneensa kvanttitietokoneen, joka laski testitehtävän verrattomasti nopeammin kuin yksikään tavallinen tietokone. Perinteikäs tietokonejätti IBM väitti, ettei ero kuitenkaan ollut riittävän suuri kvanttiylivoiman julistamiseen.

Venäjä testasi vuoden lopulla, miten se voisi rajata internetin käyttöä. Venäjän viestintäministeriö kokeili sitä maanlaajuisessa Runet-testissä. Kokeessa Runet on irrotettu ulkomailla olevien palvelinten sisällöstä

Tekoäly, robotit

Oppivaa tekoälyä kehittävä yhtiö Deepmind sovelsi tekoälyä yhä enemmän lääketieteessä ja genetiikassa.

Deepmindin ohjelma Alphafold voitti solujen proteiinien rakenteiden kansainvälisen arviointikilpailun. Se ennusti proteiinien rakenteen tarkasti 25 tapauksessa 43:sta.

Depmindin tekoäly Alphastar voitti joukon ammattilaisia Starcraft II -strategiapelissä.

Yksi pelin ammattilainen, suomalainen Joonas Sotala kuitenkin voitti tekoälyn keväällä Helsingissä pelatussa Starcratft II:n koeottelussa.

Oppiva tekoäly nimeltä Pluribus päihitti maailman parhaita pelaajia pokerissa, sen Texas Hold’em -versiossa.

Roboteista tuli 2019 yhä itsenäisempiä, liikkuvampia ja ketterämpiä. MIT-yliopistossa kehitetty robottikoira Mini Cheetah esimerkiksi osaa heittää helpon näköisesti voltin taaksepäin. Se läpäisi oikeille koirille kehitetyn esteradan. Jos robotti kaatuu, se nousee heti pystyyn.

Biologia, Lääketiede

Marraskuussa 2018 kiinalainen tutkija He Jiankui kertoi geenitutkijoille muuttaneensa kahden ihmisalkion geenejä. Lapset ovat jo syntyneet. Lapset ovat kaksosia, ja heidät nimettiin Luluksi ja Nanaksi.

He Jiankuin mukaan tytöt tehtiin immuuneiksi hi-virukselle. Kokeen sivuvaikutuksia lapsiin ei vielä tiedetä. Jiankuin geenimuokkaus tuomittiin maailmalla epäeettisenä. Joulukuussa 2019 kiinalainen oikeusistuin tuomitsi Jiankuin kolmeksi vuodeksi vankeuteen laittomasta lääketieteen harjoittamisesta.

Yhdysvalloissa Genomic Prediction -yritys alkoi tehdä alkioille geenitestejä. Se väittää voivansa testien avulla ennustaa riskejä erilaisiin sairauksiin, ja jopa lapsen älykkyyttä ja pituutta.

Suoliston mikrobien yhteys ihmisen hyvinvointiin ja vauvoihin varmistui kokeissa Yhdysvalloissa. Hyödyllisiä ja helposti saatavia suoliston mikrobeja aletaan kasvattaa.

Yhdysvalloissa käynnistyi koe, jossa yritetään korjata sokeutta aiheuttava geenimutaatio geenisaksilla eli Crispr–cas9 -tekniikalla.

Ebola-rokotteen uusi versio hyväksyttiin Yhdysvalloissa joulukuussa. Vaikuttaa siltä, että se tehoaa päivää rokotteen antamisen jälkeen.

Koko perimän kartoitus halpeni yhä. Sen saa Yhdysvalloissa jopa alle 600 dollarin.

Ilmasto, ympäristö

Hiilidioksidin pitoisuus kasvoi yhä tasaisesti. Toukokuun 15. päivänä Mauna Loan mitta-asema asema Havaijilla rekisteröi ilmakehästä ppm-lukeman 415,7. Joulukuun keskiarvo on noin 412. Viimeksi lukemat olivat näin korkeita yli 2,5 miljoonaa vuotta sitten.

Yhdysvaltain tiedeakatemian julkaisu Pnas kertoi tammikuussa, että Etelämantereen jäiden sulaminen on kuusinkertaistunut vuosina 1979–2017. Myös Grönlannin jäämassa sulaa neljä kertaa nopeammin kuin vuonna 2003, erityisesti lounaisessa Grönlannissa.

Brasilian kansallisen avaruustutkimuslaitoksen mukaan Amazonilla paloi metsää 44 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Aurinko- ja tuulivoimasta alkoi vuosikymmenen lopulla tulla kilpailukykyisiä.

Eteläkorealaiset tutkijat ilmoittivat, että he osaavat tuottaa läpinäkyviä aurinkokeräimiä. Niinpä niitä voisi käyttää esimerkiksi ikkunoissa.

Paleontologia

Jättimäisen asteroidin iskusta Jukatanin niemimaalle nykyiseen Meksikoon vajaat 66 miljoonaa vuotta sitten saatiin uutta tietoa.

Tanisin alueelta Yhdysvalloista löytyi uusia fossiileja ajalta 65,76 miljoonaa vuotta sitten. Alue on Hell Creekin muodostelmassa nykyisen Pohjois-Dakotan alueella.

Joitakin tunteja asteroidin iskun jälkeen Tanisiin iski megatsunami. Se toi paikalle mereneläviä, jotka fossiloituivat. Kalojen kivettymissä oli selviä merkkejä iskuista.

Tutkijat löysivät kaloista pieniä kivi- ja lasifragmentteja, joita satoi maahan heti asteroidin iskun jälkeen.

Kalojen kiduksissa oli alkuaine iridiumia sisältäviä lasihiukkasia. Juuri iridium kertoi siitä, että iso asteroidi oli iskeytynyt maapallolle.

Eteläisessä Siperiassa asui yli 50 000 vuotta sitten ihmisen sukulainen, denisovanihminen. Tutkijat päättelivät miltä nuori denisovanihminen saattoi näyttää. He kokosivat tiedot Denisovanluolasta löydetyn tytön dna:n avulla.

Dna-tiedot yhdistettiin tietokantaan, joka kuvaa kuinka puuttuvat tai vialliset geenit vaikuttavat ihmisen anatomiaan.

Tutkijat päättelivät, että Denisovanluolassa elänyt tyttö näytti melko lailla neandertalilaiselta. Tytöllä oli leveä lantio, viisto otsa ja ulkoneva alaleuka. Kasvot olivat leveämmät kuin nyky­ihmisellä tai neandertalinihmisellä.

Muut tieteet, Nobelit

Paksun jääpeitteen alla lepäävä Etelämanner saatiin lopulta kartoitettua tarkasti. Kartta koottiin tuhansista tutkakuvista. Puuttuvat tiedot täydentyivät erityisellä laskentamenetelmällä.

Fysiikan Nobel meni kosmologian ja eksoplaneettojen tutkijoille. Kemian palkinnon saivat litumioniakkujen kehittäjät, ja lääketieteen Nobelin solujen hapen tutkijat.

Kampissa kaupataan niin pientä asuntoa, ettei sellaisia saa Helsinkiin enää edes rakentaa