Venuksella ehkä yhä toimivia tulivuoria – Maan sisaren salaisuudet piileksivät paksussa pilviverhossa

Tutkija: Luotaimet Venuksella voisivat kertoa aurinkokuntamme planeettojen sisusten ja ytimien oloista.

Naapuriplaneettamme Venus on jatkuvassa tiheässä pilviverhon suojassa. Ainut mitä yleensä muistamme planeetasta on se, että siellä on hirveän kuumaa ja kova paine.

Toinen naapurimme Mars on Venukseen verrattuna jopa eloisa, vaikka sieltä ei ole löytynyt bakteerin bakteeria.

Käsityksiä Venuksesta ehkä pitäisi muuttaa. Kokeiden perusteella näyttää siltä, että Venuksen pinnalla virtaa laavaa, joka on vain muutaman vuoden ikäistä.

Näin Venus olisi ainut planeetta, jolla on maapallon lisäksi aktiivisia tulivuoria ja myös niiden purkauksia.

Venusta onkin pidetty Maan sisarplaneettana, koska se on samaa kokoa ja sen alkuaineiden koostumus on samantyyppinen.

Siihen yhteydet maapalloon jäävätkin. Koska Venuksella on tihein kaasukehä koko aurinkokunnassamme, se peittää näkymät. Emme tunne Venusta niin hyvin kuin Marsia.

Kaasukehästä 96 prosenttia on hiilidioksidia, ja se luo planeetalle kovat olot. Kaasukehän paine on 92 kertaa niin suuri kuin Maassa, ja Venuksen pinnan lämpötila on noin 460 astetta celsiusta.

Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan Magellan-luotain kartoitti 1990-luvulla Venuksen pintaa. Pilviverhon takia Venuksen pinnamuodoista oli vielä silloin huono kuva.

Jo ennen Magellania oli kuitenkin tiedetty, että Venus on pinnalta tulivuorten ja laavojen maailmaa. Tutka paljasti pinnalta lukuisia tulivuoria. Näihin päiviin ei kuitenkaan tiedetty, onko jokin niistä yhä aktiivinen.

2006 Euroopan avaruusjärjestön Esan Venus Express-luotain mittasi, kuinka paljon Venuksen eri osista säteilee infrapunavaloa öisin.

Luotainten data tarjosi tutkijoille mahdollisuuden tunnistaa tuoreita laavojen virtauksia, jotka näyttivät muuttavan jatkuvasti Venuksen pintaa.

Ei kuitenkaan tiedetty, mikä oli Venuksen eri laavapurkauksien ja tulivuorten tarkka ikä. Tutkijoiden tiedossa ei ollut, kuinka nopeasti laava muutti Venuksen pintaa, ja kuinka tuoretta se oli.

Planeettojen tutkija Justin Filiberto selvitti asiaa ryhmänsä kanssa.

Hän on Yhdysvaltain kansallisen tiedeakatemian alaisen yliopistojen avaruustutkijoiden tutkimusyhdistyksessä (USRA) ja Kuu- ja planeettatutkimuksen instituutissa (LPI).

Filiberto ryhmineen tutki, kuinka Venukselta havaitut mineraalit reagoivat kaasukehässä ja muuttuvat ajan myötä. He loivat Venuksen kuuman ja syövyttävän ilmapiirin laboratorioon, Usran tiedote kertoo.

Tulokset osoittivat, että tulivuorista purkautuva kivilaji basaltti ja sen mineraali oliviini reagoivat Venuksen oloissa nopeasti painostavan kaasukehän kanssa.

Oliviiniin syntyy jo viikkojen kuluessa pintakerros, jossa on rautaoksideja, kuten magnetiittia ja hematiittia. Lisäksi ryhmä havaitsi, että Venus Expressin havaitsemat muutokset planeetan mineralogiassa kestävät vain vuosia.

Filiberton ryhmän tulokset viittaavat siis siihen, että Venuksen päällimmäiset virtaukset ovat ovat hyvin nuoria. Se viittaa siihen, että Venuksella todellakin olisi nykyisin aktiivisia tulivuoria. Tuloksista kertoi tiedelehti Science Advances.

Jos Venus on yhä aktiivinen, sinne kannattaisi lähettää luotaimia, Filiberto sanoo Usran tutkimustiedotteessa.

”Voisimme näytteiden avulla ymmärtää paremmin, millaista on aurinkokuntamme planeettojen pinnan kuorten alla”, hän sanoo.

Filiberton mukaan luotaimet voisivat havaita laavojen virtoja ja tutkia, kuinka Venuksen pinta muuttuu.

”Voisimme esimerkiksi selvittää luotainten avulla, kuinka planeetat viilenevät ja miksi vain juuri maapallolla ja Venuksella on aktiivisia tulivuoria, muttei esimerkiksi Marsissa.”

Venusta on tutkittu luotaimin jo helmikuusta 1961. Alussa tutkimusta johtivat silloisen Neuvostoliiton lukuisat luotaimet. Venukselle ei ole aivan lähivuosiksi suunnitteilla suoria luotaimia.

Sen ohi lentää luotain BepiColombo kahdestikin, ensi kertaa lokakuussa. Luotain jarruttelee Venuksen avulla matkallaan kohti Merkuriusta. BepiColombo mittaa matkalla Venuksen kaasukehää ja magneettisuutta.

Intia on suunnitellut Venukselle Shukrayaan 1 -luotainta, joka lähtisi vuonna 2023. Marsiin sen sijaan lentää kaksikin eri mönkijää jo ensi vuonna.

Kampissa kaupataan niin pientä asuntoa, ettei sellaisia saa Helsinkiin enää edes rakentaa