Pölyttäjien kato pitää pysäyttää päättäväisillä toimilla, sanovat tutkijat

Suojelu pitää aloittaa heti, sillä maailman ruoantuotanto on paljolti riippuvaista hyönteisistä.

Maailmassa on nopeasti vähennettävä erilaisten kasvinsuojeluaineiden käyttöä ja kehitettävä niiden sijaan luonnonmukaista tuholais- ja rikkakasvien torjuntaa, kehottavat asiantuntijat uudessa Nature Ecology & Evolution -lehdessä.

Tehomaataloudessa on muutoinkin otettava askeleita taaksepäin lisäämällä viljelysalueiden monimuotoisuutta ja erilaisten hyönteisten elinalueita niiden sisällä. Jos yksilajiset pellot ylettyvät silmänkantamattomiin, moni hyönteinen ei löydä niiltä ruokaa eikä pysty niillä elämään.

Myös turhaa valosaastetta on vähennettävä, sillä se haittaa yöllä liikkuvien hyönteisten suunnistamista ja pölytystyötä. Myös vieraslajien torjuntaa pitää tehostaa.

Yli 70 hyönteistutkijaa eri puolilta maailmaa julkaisi listauksen toimista, joilla hyönteiskantoja on mahdollista elvyttää. Toimeen on heidän mukaansa tartuttava päättäväisesti ja heti, sillä ihmiskunnan ruoantuotanto on paljolti riippuvaista hyönteisistä.

Myrkyt, elinalueiden häviäminen ja ilmastonmuutos ovat romauttaneet niiden kantoja eri puolilla maailmaa. Tuho on kohdistunut sekä pölyttäjiin, petohyönteisiin, kasvinsyöjiin, loisiin että hajottajiin.

Viime vuonna julkaistun tutkimuskatsauksen mukaan yli 40:tä prosenttia hyönteislajeista uhkaa sukupuutto.

Noin 75 prosenttia maailman viljelykasveista tarvitsee hyönteisiä pölyttäjiksi.

Suomessa pölyttäjämäärien vaihtelusta tiedetään toistaiseksi vähän. Kimalaisten linjalaskennat aloitettiin vasta viime kesänä.

Niiden vähenemisestä pitkällä aikavälillä antaa viitteitä se, että hyönteispölytteisten viljelykasvien sadot ovat laskeneet.

Uhanalaisiksi tai silmälläpidettäviksi on jouduttu luokittelemaan yhä useampia hyönteislajeja. Sellaisia on yli neljännes Suomen mesipistiäisistä eli kimalaisista ja mehiläisistä.

Muutkin hyönteiset kuin pölyttäjät ovat välttämättömiä ekosysteemille ja ihmiselle. Petohyönteiset ja loiset esimerkiksi pitävät kurissa viljelykasveja syöviä tuhohyönteisiä. Hajottajat kierrättävät ravinteita.

Hyönteiset ovat myös itse ravintoa monille lajeille, muun muassa linnuille. Peltolinnut ovat vähentyneet Suomessa ja koko Euroopassa, ja syyksi on arveltu ruoan hupenemista.

”On vahva tieteellinen yhteisymmärrys siitä, että hyönteisten, muiden niveljalkaisten ja monimuotoisuuden kato on erittäin todellinen ja vakava uhka, johon täytyy nopeasti vastata”, tutkijat kirjoittavat.

He listaavat myös keinoja, joilla maankäyttöä ja viljelymenetelmiä voidaan ohjata oikeaan suuntaan: tukiaiset, verotus, koulutus ja tietoisuuden lisääminen, tuotteiden alkuperätiedot ja sertifiointi.

Tieto hyönteiskantojen vaihtelusta on vajavaista, ja tutkijat ehdottavat kantojen järjestelmällistä maailmanlaajuista seurantaa. Tähän mennessä kokoon saatu informaatio riittää kuitenkin heidän mukaansa siihen, että toimet voidaan aloittaa.

”Tärkeintä on, ettemme odota, kunnes jokainen aukko tiedoissa on täytetty. Tiedämme tarpeeksi hyönteiskadon keskeisistä syistä, jotta voimme tehdä ensimmäiset ratkaisut.”

Katajanokan alta paljastui mysteerirakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvikaarta, joka on kuin suoraan keskiajalta

Ihmiset ahdistuvat silloinkin, kun siinä ei ole järkeä, sanoo psykiatrian professori – Hän kertoo vastalääkkeen, joka auttaa, kun koronavirus tai terrori-iskut tunkeutuvat mieleen

Haavisto-päätös on poliittisen järjestelmän voitto: Keskiöön nousi asia, joka kertoo Suomesta paljon

Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

Kenenkään leikit eivät jää huomaamatta – Tällaista on lauttasaarelaisessa päiväkodissa, jossa osa ”erityisen ihanista” lapsista tarvitsee erityistä tukea

Osa ihmisistä kävelee ”istuma­kävelyä”, joka voi aiheuttaa kipuja niskassa asti – Fysio­terapeutti neuvoo kolme liikettä, joilla kävelystä tulee ryhdikästä ja sulavaa

Mies kasasi pihalleen romua, jätettä ja jopa puolikkaita junanvaunuja – Kuvat näyttävät, miten ympäristöä turmeltiin vuosien ajan

Kauniista kodista tuli elämää suurempi statusviesti, ja siksi moni sulkee ovensa vierailta – Tätä on kotihäpeä

Kansallispuiston kokoinen riita: Espoo aikoo jyrätä 2 000 hehtaaria arvokasta metsää, tilalle pientaloja

Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?