Tiede

Musiikki herättää parhaiten: Tutkijat ratkaisivat, millainen herätys­ääni virkistää

Herätysääni vaikuttaa siihen, miten virkeänä tai tokkuraisena päivä lähtee käyntiin.

Herätysääni voi ratkaista, oletko herättyäsi unenpöpperöinen vai virkeä.

Heräämisoloihin kannattaa panostaa, koska tokkuraisuus voi pahimmillaan viedä suorituskykyä vielä neljä tuntia heräämisen jälkeen.

Virkeys heti heräämisen jälkeen on olennaista etenkin joissakin työtehtävissä. Unenpöpperöisyys eli tieteellisellä kielellä uni-inertia on esimerkiksi aiheuttanut vaaratilanteita lennoilla. Vuonna 2010 se johti intialaisen Air Indian matkustajakoneen maahansyöksyyn. Turmassa kuoli 158 ihmistä.

Koneen kapteeni oli juuri ennen onnettomuutta herännyt lennonaikaisilta nokkaunilta. Unenpöpperöisenä hän teki onnettomuuden tutkinnan mukaan virheitä, joiden takia hän menetti koneen hallinnan.

Tutkijat ovat etsineet erilaisia keinoja estää uni-inertiaa. Nyt ryhmä australialaisesta RMIT-yliopistosta osoittaa, että melodinen herätysääni vähentää tokkuraisuutta.

”Voisi olettaa, että hätkähdyttävä piippaus nostaisi vireyttä, mutta aineistomme mukaan ratkaisevaa voi olla melodinen hälytys. Tämä oli yllättävää”, tutkimuksen päätekijä, tutkijatohtori Stuart McFarlane kertoo yliopiston tiedotteessa.

Plos One -tiedelehden julkaisemaan tutkimukseen osallistui 50 henkilöä. He kertoivat internetissä kyselyohjelman välityksellä, millaista hälytysääntä he käyttivät ja miten virkeitä tai unenpöperöisiä he olivat herätessään. Kävi ilmi, että melodisia hälytys­ääniä käyttäneet olivat vähemmän tokkuraisia.

”Uskomme, että räikeä piippaus saattaa häiritä tai sekoittaa aivotoimintaamme herätessä”, selittää tutkimusta johtanut RMIT-yliopiston apulaisprofessori Adrian Dyer.

Hänen mukaansa melodiset kappaleet, kuten The Beach Boysin­ Good Vibrations tai The Curen Close to Me, auttavat tehokkaammin pois unitilasta. Moni muukin musiikki varmasti kelpaa.

Aiemmissa japanilaisissa tutkimuksissa etenkin mieluinen musiikki karkoitti tokkuraisuutta.

Tutkijat antoivat koehenkilöiden nukkua kahdenkymmenen minuutin päiväunet ja soittivat osalle heistä sitten ”kiihdyttävää populaarimusiikkia”.

Musiikkia kuunnelleilta unihiekka katosi nopeammin silmistä. Nopeimmin se karisi niiltä, jotka pitivät kuulemastaan.

Myös niin sanottu vaalean­punainen kohina auttaa. Se eroaa­ valkoisesta kohinasta siten, että vaaleanpunaisessa kohinassa korostuvat matalat taajuudet. Vaaleanpunaista kohinaa on tasainen sateen rummutus tai lehtien havina.

Unitutkijat ovat huomanneet, että vaaleanpunainen kohina parantaa unen laatua, mutta se voi myös vähentää nukkumisen jälkeistä tokkuraisuutta.

Eräässä tutkimuksessa koehenkilöt herätettiin tunnin mittaisilta päiväunilta voimakkaalla kohinalla. Kohina karkotti tehokkaasti unenpöpperöisyyttä, jos nokoset otettiin päivällä.

Samaa vaikutusta ei ollut enää myöhään iltapäivällä otettujen päiväunien jälkeen.

Myös muilla nikseillä voi yrittää nostaa vireyttä.

Kahvin teho on vahvistettu monin tutkimuksin. Kehon unta edistävä aine adenosiini ei pääse vaikuttamaan, kun kofeiini tukkii sen reseptorit aivoissa.

Eräässä tutkimuksessa nuoret aikuiset heräsivät parinkymmenen minuutin nokosilta virkistyneenä, kun olivat juuri ennen nukkumaan käymistä nauttineet 200 milligrammaan kofeiinia. Suurin piirtein sen verran kofeiinia on kahdessa kupillisessa.

Yhdessä kokeessa kasvojen pesu kylmällä vedellä ja kirkas valo heti herättyä karistivat unihiekkaa, mutta eivät yhtä tehokkaasti kuin kofeiini. Kofeiinia nauttineet pärjäsivät parhaiten päättelytehtävissä tunti unien jälkeen.

Hyvät heräämisrutiinit auttavat myös pääsemään uneliaisuudesta. Eräässä tutkimuksessa koehenkilöille luotiin kokoelma toimintatapoja, joihin he voisivat turvautua heti herättyä.

Osallistujia esimerkiksi neuvottiin nousemaan heti herättyä ylös vuoteesta, olemaan aamulla toimeliaita sen sijaan, että he esimerkiksi lukisivat vain lehteä, vetämään verhot auki auringonvalon tieltä ja juttelemaan asuintovereiden tai perheenjäsenten kanssa. Puuhat tosiaan vähensivät tokkuraisuutta.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Katajanokan alta paljastui mysteerirakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvikaarta, joka on kuin suoraan keskiajalta

    2. 2

      Kenenkään leikit eivät jää huomaamatta – Tällaista on lauttasaarelaisessa päiväkodissa, jossa osa ”erityisen ihanista” lapsista tarvitsee erityistä tukea

      Tilaajille
    3. 3

      Saksassa ainakin kymmenen ihmistä on kuollut ampumisissa kahdessa vesipiippu­kahvilassa, poliisin mukaan yksi epäilty ampuja on kuollut

    4. 4

      Ihmiset ahdistuvat silloinkin, kun siinä ei ole järkeä, sanoo psykiatrian professori – Hän kertoo vastalääkkeen, joka auttaa, kun koronavirus tai terrori-iskut tunkeutuvat mieleen

      Tilaajille
    5. 5

      Jatkuva nahistelu miehistä, naisista ja sukupuolirooleista alkaa uhata uskottavuuttani kasvattajana

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Osa ihmisistä kävelee ”istuma­kävelyä”, joka voi aiheuttaa kipuja niskassa asti – Fysio­terapeutti neuvoo kolme liikettä, joilla kävelystä tulee ryhdikästä ja sulavaa

      Tilaajille
    2. 2

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    3. 3

      Mies kasasi pihalleen romua, jätettä ja jopa puolikkaita junanvaunuja – Kuvat näyttävät, miten ympäristöä turmeltiin vuosien ajan

    4. 4

      Kauniista kodista tuli elämää suurempi statusviesti, ja siksi moni sulkee ovensa vierailta – Tätä on kotihäpeä

      Tilaajille
    5. 5

      Kimi Räikkönen teki sen taas: erottuu formulakuljettajien yhteiskuvassa hilpeästi edukseen

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää