Hengitystapa muokkaa jopa muistiamme ja voi lievittää stressiä, unettomuutta ja kipua – Uudet tutkimukset paljastavat yllättäviä vaikutuksia - Tiede | HS.fi

Hengitystapa muokkaa jopa muistiamme ja voi lievittää stressiä, unettomuutta ja kipua – Uudet tutkimukset paljastavat yllättäviä vaikutuksia

Nenän kautta hengittäminen näyttää auttavan asioiden painamista mieleen. Myös hengityksen vaihe voi vaikuttaa oppimiseen.

Eri hengitystekniikat tyynnyttävät. Vagus- eli kiertäjähermo on olennainen rentoutumisessa. Hippokampus tahdistuu hengityksen mukaan. Hajukäämi ilmeisesti välittää hajusignaalit aivoihin.­

10.2.2020 2:00 | Päivitetty 10.2.2020 19:08

Rauhallinen hengitys vähentää stressiä ja lieventää ahdistuneisuutta. Se rentouttaa kehon ja voi auttaa unettomuuteen. Hengityksen avulla voi myös virittäytyä vaativaan suoritukseen.

Kasvava määrä tutkimuksia kertoo erilaisten hengitystekniikoiden tyynnyttävän levotonta mieltä. Lisäksi hengityksen vaikutuksista on paljastunut viime vuosina uudenlaista tietoa. Hengitys nimittäin muokkaa myös muistitoimintojamme.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat