Boeingin avaruuskapselin ohjelmistosta löytyi vakava vika, yhtiö käy läpi miljoona riviä koodia - Tiede | HS.fi
Tiede

Boeingin avaruuskapselin ohjelmistosta löytyi vakava vika, yhtiö käy läpi miljoona riviä koodia

Boeingin joulukuussa laukaiseman avaruuskapselin kohtaloksi koituivat ohjelmistovirheet.

Starliner-kapseli laukaistiin joulukuussa Cape Canaveralin lentotukikohdassa Floridassa Atlas V -kantoraketin mukana. Kuva: Thom Baur / Reuters

Julkaistu: 8.2. 21:59

Yhdysvaltalaisen Boeing-yhtiön laukaiseman Starliner-avaruuskapselin testauksen epäonnistumiseen on löytynyt syy, kertoo uutistoimisto AFP. Joulukuussa kohti kansainvälistä avaruusasemaa laukaistu kapseli palasi Maan pinnalle vain kaksi päivää laukaisunsa jälkeen teknisten ongelmien takia. Ongelmien syyksi ovat paljastuneet perustavanlaatuiset ohjelmistovirheet.

”Emme tiedä, kuinka monta ohjelmistovirhettä meillä on – vain pari vaiko satoja”, Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruushallintovirasto Nasan vanhempi virkamies Douglas Loverro sanoo The Washington Postin mukaan.

Loverron mukaan ”Boeingilla saattaa olla hyvä ohjelma, mutta sitä ei ajettu oikein”.

Lehden mukaan Boeing käykin nyt läpi miljoona riviä koodia löytääkseen ohjelmiston virheet.

Nasan mukaan ohjelmistovirheet olisivat jopa voineet tuhota kapselin sen laskeutumisvaiheessa. Loverron mukaan useat virheet voivat kertoa Nasan riittämättömästä valvonnasta.

”Vaikuttaa siltä, että Boeingilla saattaa olla ongelmia prosesseissaan. Haluammekin ymmärtää, minkälainen kulttuuri Boeingilla vallitsee, joka on johtanut tähän [lopputulokseen]”, Loverro lisäsi AFP:n mukaan.

Starliner palasi Maan pinnalle vain kaksi päivää laukaisunsa jälkeen. Kuva: Bill Ingalls / Nasa

Miehittämätön kapseli laukaistiin joulukuussa Cape Canaveralin lentotukikohdassa Floridassa Atlas V -kantoraketin mukana. Starlinerin alun perin kahdeksaksi päiväksi suunniteltu tehtävä lyheni lopulta vain kahteen päivään, koska kapseli ei koskaan päässyt kiertoradalle, jolta se olisi voinut telakoitua kansainväliselle ISS-avaruusasemalle.

Starlinerin oli määrä kuljettaa tarvikkeita ISS-avaruusasemalle, ja samalla testattavana oli astronauttien kuljettaminen kapselin avulla. Sen kyydissä oli nyt oikeiden astronauttien sijaan sensoreilla varustettu Rosie-nukke.

Starlinerin epäonnistuminen on Boeingin viimeisin takaisku. Yhtiö toipuu edelleen sen kahden 737 Max -lentokoneen turmasta. Indonesiassa lokakuussa 2019 ja Etiopiassa maaliskuussa 2019 tapahtuneissa onnettomuuksissa kuoli yhteensä 346 ihmistä.

Nasan viranomaiset eivät ole vielä avanneet sitä, millainen tulevaisuus Stalineriä odottaa. Sen on tarkoitus viedä ensimmäiset astronautit kansainväliselle avaruusasemalle lähikuukausina.

Boeingin kilpakumppani SpaceX valmistelee ensimmäistä miehitettyään lentoa. SpaceX:n perustajan Elon Muskin mukaan laukaisu tapahtuu todennäköisesti toisella vuosineljänneksellä.

Nasa on luvannut maksaa yritykselle kahdeksan miljardia siitä hyvästä, että ne tekevät kuusi matkaa kansainväliselle avaruusasemalle.

Vaikka Starliner epäonnistui alkuperäisessä tehtävässään, sen lennosta oli asiantuntijoiden mukaan kuitenkin hyötyä ja kapseli saatiin onnistuneesti New Mexicon White Sandsin alueelle. Starliner palasi Maan ilmakehään vauhdilla, joka on 25 kertaa ääntä nopeampi.

Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun ihmisten kuljettamiseen tarkoitettu Yhdysvaltain avaruuskapseli laskeutui maanpinnalle. Kaikki aiemmat yhdysvaltalaiset kapselit ovat – toisin kuin nyt jo käytöstä poistuneet avaruussukkulat – laskeutuneet mereen, Reuters kertoo. Maaperälle laskeutuneita kapseleita on ollut aiemmin Kiinalla ja Venäjällä.

Boeingille Starlinerin testaus oli tärkeä etappi kehitystyössä, joka tähtää ihmisten kuljettamiseen kustannustehokkaasti Maan kiertoradalle.

Boeingin avaruuskapseli laskeutui Maahan, lento ei yltänyt avaruusasemalle asti

Boeingin miehittämätön avaruuslento meni pieleen, kapseli palaa Maahan jo kahden päivän kuluttua

Seuraa uutisia tästä aiheesta