Tutkijat löysivät Tyrannosaurus rexin sukulaisen: ”Viikatemies” oli elinalueensa suurin saalistaja

Dinosaurus löydettiin Albertan provinssista Kanadasta.

Kanadalaistutkijat kertoivat maanantaina löytäneensä uuden dinosauruslajin, joka on läheistä sukua Tyrannosaurus rexille. Suurikokoinen lihansyöjädinosaurus on viralliselta nimeltään Thanatotheristes degrootorum, eli kreikan kielestä käännettynä viikatemies tai kuolema. Calgaryn yliopisto kertoi löydöksestä tiedotteessaan maanantaina.

Calgaryn yliopiston ja Royal Tyrell Museumin tutkijaryhmä löysi dinosauruksen luut Albertan provinssista Kanadasta. Kahden vuoden tutkimusprosessin jälkeen dinosaurus tunnistettiin kokonaan uudeksi lajiksi. Tutkimusta johti tutkijakoulutettava Jared Voris.

Alunperin dinosauruksen luut löydettiin jo vuonna 2010, kertoo tapauksesta uutisoinut The National Geographic.

”Valitsimme nimen, joka ilmentää sitä, että tämä dinosaurus oli aikansa suuri saalistaja nykyisessä Kanadassa”, kertoi tutkimusryhmään kuulunut Darla Zelenitsky Calgaryn yliopistosta uutistoimisto AFP:n mukaan.

Dinosaurus oli eläessään jopa kahdeksan metrin mittainen, kertoo AFP. Todennäköisesti se metsästi eläessään kasvinsyöjä­dinosauruksia.

Albertan fossiililöydös on tiettävästi Pohjois-Amerikan vanhin Tyrannosaurus rexin kanssa samaan heimoon kuulunut dinosaurus. Siinä missä tyrannosaurus eli noin 66 miljoonaa vuotta sitten, thanatotheristes eli ainakin 79 miljoonaa vuotta sitten, tutkimusryhmä sanoi. Uusi dinosauruslaji on ensimmäinen Kanadassa löydetty laji 50 vuoteen.

Katajanokan alta paljastui mysteerirakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvikaarta, joka on kuin suoraan keskiajalta

Kenenkään leikit eivät jää huomaamatta – Tällaista on lauttasaarelaisessa päiväkodissa, jossa osa ”erityisen ihanista” lapsista tarvitsee erityistä tukea

Saksassa ainakin kymmenen ihmistä on kuollut ampumisissa kahdessa vesipiippu­kahvilassa, poliisin mukaan epäilty ampuja on kuollut

Ihmiset ahdistuvat silloinkin, kun siinä ei ole järkeä, sanoo psykiatrian professori – Hän kertoo vastalääkkeen, joka auttaa, kun koronavirus tai terrori-iskut tunkeutuvat mieleen

Jatkuva nahistelu miehistä, naisista ja sukupuolirooleista alkaa uhata uskottavuuttani kasvattajana

Osa ihmisistä kävelee ”istuma­kävelyä”, joka voi aiheuttaa kipuja niskassa asti – Fysio­terapeutti neuvoo kolme liikettä, joilla kävelystä tulee ryhdikästä ja sulavaa

Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

Mies kasasi pihalleen romua, jätettä ja jopa puolikkaita junanvaunuja – Kuvat näyttävät, miten ympäristöä turmeltiin vuosien ajan

Kauniista kodista tuli elämää suurempi statusviesti, ja siksi moni sulkee ovensa vierailta – Tätä on kotihäpeä

Kimi Räikkönen teki sen taas: erottuu formulakuljettajien yhteiskuvassa hilpeästi edukseen

Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?