Aurinkopurjeen kamera kuvasi maapalloa uudesta vinkkelistä, keräys­rahoilla tehty laite osoittautui toimivaksi - Tiede | HS.fi
Tiede

Aurinkopurjeen kamera kuvasi maapalloa uudesta vinkkelistä, keräys­rahoilla tehty laite osoittautui toimivaksi

Lightsail2 todisti, että Auringon fotonit voivat nostaa aurinkopurjeen rataa ylöspäin.

Afrikan sarvi ja Adeninlahti erottuvat selvästi kuvassa, jonka Lightsail2:n kamera otti noin 720 kilometrin korkeudelta 19. tammikuuta 2020. Kuva: The Planetary Society

Julkaistu: 25.2. 2:00, Päivitetty 25.2. 6:17

Aurinkopurje Lightsail 2 on kiertänyt maapalloa jo kahdeksan kuukautta.

Purjeen lähetti avaruuteen viime vuonna kansalaisten iso avaruusjärjestö Planetary Society. Nyt se on julkaissut uusia kuvia, joita Lightsail 2:n kamera nappasi alkuvuonna maapallosta. Kuvat ovat hieman erilaisia kuin yleensä. Lightsail 2 kiertää Maata epätavallisella korkeudella eli 720 kilometrissä.

Kansainvälinen ISS-avaruusasema esimerkiksi kiertää Maata noin 400 kilometrissä.

Lightsail 2:n kuvissa näkyy myös erilaista rekvisiittaa eli osa ohuesta avaruuspurjeesta.

Planetary Society keräsi rahat aurinkopurjeeseen kokeillakseen, toimiiko sen idea.

Purje saa energiansa Auringosta tulleista fotoneista. Kun ne iskeytyvät kevyen purjeen pintaan, purje saa fotoneista energiaa kuin tavallinen purje tuulesta.

Purje on ohuempi kuin ihmisen hius. Sen pinta-ala on noin 5,6 metriä kanttiinsa eli noin 32 neliömetriä, mikä vastaa nyrkkeily­kehän kokoa.

Fotonien paine on purjeen pinnalla hyvin vähäinen. Planetary Society vertaa sitä verkko­sivullaan paperiliittimen painoon kämmenellä.

Aluksi purje etenee hitaasti, mutta ajan myötä purjeen vauhti voi kiihtyä paljonkin. Auringon fotoneilla ei ole massaa, mutta niillä on liike-ener­giaa. Kun fotonit osuvat aurinkopurjeeseen, ne menettävät osan energiastaan purjeelle, joka kiihtyy hitaasti.

Intian länsirannikkoa 21. tammikuuta 2020. Kuva: The Planetary Society

Purje lähetettiin avaruuteen kesäkuussa 2019 avaruusyhtiö SpaceX:n­ Falcon Heavy -kantoraketilla. Tavoite oli alun perin, että Lightsail 2 pysyisi kierto­radallaan vuoden ajan eli kesäkuuhun 2020, kertoo verkko­sivusto Space.com.

Aurinkopurjeen rakentajat sanovat kokemuksesta, että fotoneja kerääviä kennoja kannattaa asettaa purjeen molemmille puolille.

Kennoja on nyt vain yhdellä puolella. Se johti siihen, että purje sai välillä liian vähän virtaa, kertoo purjeen rakentaneen ryhmän raportti. Purjeella oli paikoin vaikeuksia kohota ylöspäin Maan ilmakehässä, vaikka ilma on hyvin ohutta sadoissa kilometreissä.

Aurinkopurje pystyi kuitenkin välillä hieman kohoamaan radalta, jolle se laukaistiin. Näin Planetary Society todisti, että purjeella voisi joskus periaatteessa kuljettaa rahtia.

Purjeilla voisi muuttaa myös pienten satelliittien eli cube­satien ratoja. Ne yleistyvät nyt hurjaa vauhtia Maan kierto­radalla.

Muuta tarkoitusta ei Light­sail 2:n lennolla enää ole. Ennen pitkää purje menettää ener­giaansa, sen kiertorata alenee ja lopulta se palaa ilmakehässä.

Pudotusta seurataan tiiviisti, sillä sen vauhti kertoo, kuinka paljon ilmakehä vaikuttaa satelliitteihin Light­sailin korkeuksilla.

Purjeen keskellä on muun muassa kamera ja Planetary Societysta kertova cd-levykin. Kuva: The Planetary Society

Aurinkopurje oli Planetary Societyn unelma jo 40 vuotta sitten.

Planetary Society on suuri avaruusjärjestö, joka ei tavoittele voittoa. Jäseniä sillä on yli 50 000 yli sadassa maassa. Purje on koottu ja lähetetty avaruuteen yksityisellä rahoituksella.

Ensi kertaa aurinkopurjetta testattiin jo kesäkuussa 2015, mutta se ei vielä liikkunut radalta toiselle.

Seuraavaksi Planetary Society ehkä suunnittelee purjeen, joka kiertäisi Maata vielä korkeammalla kiertoradalla.

Aurinkopurje avautui Maan kiertoradalla – sellaiset voivat joskus kuljettaa rahtia aurinkokunnassamme

Valon nopeus lähestyy: Uusi teknologia lupaa saavuttaa Maan kaltaisen planeetan vain 20 vuodessa

Seuraa uutisia tästä aiheesta