Tutkijat löysivät syyn käsittämättömän suureen tyhjään tilaan avaruudessa - Tiede | HS.fi

Tutkijat löysivät syyn käsittämättömän suureen tyhjään tilaan avaruudessa

Käärmeenkantajan tähdistössä oleva valtava alue on tunnettu jo pitkään, mutta sen syntyhistoriaa ei tunnettu.

Hurja purkaus havaittiin sähkömagneettisen säteilyn eri aallonpituuksilla. Nasan Chandra-satelliitti esimerkiksi näkee röntgensäteitä. Kuva: NASA/CXC

Julkaistu: 28.2. 17:38, Päivitetty 28.2. 18:06

Maailmankaikkeuden suurin tunnettu energiapurkaus on ollut melkein kosmisella takapihallamme, vain 390 miljoonan valovuoden päässä Käärmeenkantajan tähdistössä, paljastaa tuore tutkimus.

Supermassiivisen mustan aukon aiheuttama purkauksen mittakaavaa on jopa vaikea suhteuttaa mihinkään. Sen avaruuteen jättämään tyhjään tilaan mahtuisi oma galaksimme Linnunrata viisitoista kertaa.

Käärmeenkantajan tähdistön valtava tyhjä tila avaruudessa on tunnettu jo pitkään, mutta sen syntyhistoriaa ei tunnettu.

Tyhjä tila on halkaisijaltaan 1,5 miljoonaa valovuotta. Se syyksi ehdotettiin jo vuonna 2016 valtavaa kosmista räjähdystä.

Tällainen räjähdys saattaisi juontaa juurensa valtavaan mustaan aukkoon, jonka painovoimakenttä sinkosi materiaa pois aukon ympäriltä. Avaruuteen syntyneen tyhjän tilan koko on kuitenkin niin valtava, että sitä pohtineet tutkijat pitivät sitä itsekin epätodennäköisenä.

Tuoreet röntgenteleskooppien havainnot ovat kuitenkin löytäneet jälkiä räjähdyksestä.

Niinpä Käärmeenkantajassa on ilmeisesti todella tapahtunut maailmankaikkeuden suurin tunnettu energiapurkaus, yli viisi kertaa suurempi räjähdys kuin suurin aiemmin tunnettu.

Niin sanottu alkuräjähdys ei puolestaan ole varsinainen räjähdys lainkaan, joten sen vertaaminen nyt havaittuun ei ole mielekästä.

Kyse ei ollut yksittäisestä tapahtumasta, vaan ilmiö kesti luultavasti miljoonia vuosia. Sinä aikana supermassiivinen musta aukko sylki plasmaa ympäristöönsä ja tyhjensi samalla avaruutta läheltään.

”Jos ajattelemme, että räjähdys olisi kestänyt 240 miljoonaa vuotta, se olisi vastannut miljardin dynamiittitonnin räjäyttämistä tuhat kertaa joka sekunti yhtäjaksoisesti 240 miljoonan vuoden ajan”, kuvasi australialaisen Murchison radioteleskoopin johtaja, professori Melanie Johnston-Hollitt BBC:n haastattelussa. Hän on yksi tutkimuksen tekijöistä.

Uudet havainnot perustuvat useiden maassa ja avaruudessa sijaitsevien teleskooppien yhteistyöhön.

Havaintoja kerättiin Murchisonin radioteleskoopin lisäksi muun muassa Nasan Chandra-röntgenteleskoopilla, Euroopan avaruusjärjestön MM-Newton-röntgenteleskoopilla ja Intian­ Giant­ Meterwave radioteleskoopilla.

Olennaista havainnossa oli aiempien röntgenteleskooppien havaintojen vahvistaminen uusilla radioteleskooppien havainnoilla.

”Purkauksen löytäminen muistutti maahan hautautuneen dinosauruksen luurangon löytämistä”, kuvaa blogikirjoituksessaan Simona Giacintucci, joka Washington DC:n meritutkimuslaboratorion johtaja.

”Ensin näkyi vain jotain erikoista, tässä tapauksessa erikoinen röntgensäteilyhavainto, ja sitten äkkiä löytyykin kokonainen uusi olento.”

Korjaus 3. maaliskuuta kello 17.11: Aukon sijalle tyhjä tila avaruudessa.

Fyysikot väittävät löytäneensä gravitaatio­aallon kaiun, josta paljastuu mustan aukon säteily