Yhdysvaltalaiset astronautit tekevät tänään historiaa: nousevat avaruuteen raketilla, jonka on rakentanut miljardööri Elon Muskin yhtiö - Tiede | HS.fi
Tiede|Avaruuslennot

Yhdysvaltalaiset astronautit tekevät tänään historiaa: nousevat avaruuteen raketilla, jonka on rakentanut miljardööri Elon Muskin yhtiö

Lähtö ”omalta pihalta” on tärkeää Yhdysvalloille, sillä edellisen kerran se onnistui yhdeksän vuotta sitten. Nyt avaruusyhtiö SpaceX:n kantoraketti ja miehistöalus vievät astronautit Bob Behnkenin ja Doug Hurleyn avaruusasemalle.

Falcon 9 -kantoraketti Floridassa tarjoaa alkuvauhdin astronauteille.

Julkaistu: 27.5. 2:00, Päivitetty 27.5. 8:38

Avaruuslentojen historiaan kirjataan pian tärkeä lento.

Jos kaikki sujuu odotetusti, yksityisen avaruusyhtiön SpaceX:n Falcon  9 -kantoraketti kohoaa avaruuteen Floridasta tänään keskiviikkona illalla. Lähtölaskenta lähestyy nollaa noin kello 23.43 Suomen aikaa.

Lento on merkittävä siksi, että Yhdysvallat vie avaruuteen astronautteja pitkästä aikaa omilla laitteillaan ja omalta maaperältään. Viimeksi näin kävi heinäkuussa 2011.

Toinen merkittävä piirre on se, että yksityinen yhtiö tarjoaa lennon puitteet, vaikka astronautit ovat Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan kouluttamia.

Näihin päiviin asti eli lähes 60 vuotta vain valtiot ovat lennättäneet ihmisiä Maan kiertoradalle.

Kantoraketti Falcon 9:n nokassa on arvokas lasti, astronautit Bob Behnken ja Doug Hurley. He kohoavat miehistöalus Dragonissa noin 400 kilometrin korkeuteen vain noin kymmenessä minuutissa.

Bob Behnken

Doug Hurley

Päämäärä on Maata kiertävä kansainvälinen ISS-avaruus­asema. Dragonin on määrä telakoitua asemaan noin 19 tuntia lähdön jälkeen. Välissä astronautit yrittävät nukkuakin.

Astronautit saapuvat tänään keskiviikkona Kennedyn avaruuskeskukseen ja lähelle laukaisualustaa 39A noin kolme tuntia ennen lähtöä.

Kyydin tarjoaa sähköauto Teslan urheilullinen malli X lokki­ovineen, ei astronautteja perinteisesti kuljettanut linja-auto.

Tesla on kyydittäjänä, koska sekä Teslojen että rakettien takana on sama mies, miljardööri Elon Musk.

Avaruusyhtiö SpaceX:n miehistöalus Crew Dragon odottaa jo keskiviikon lähtöä Falcon 9 -kantoraketin nokassa Floridassa. Vain miehistö puuttuu. Lähtö on kuuluisalta alustalta 39A.

Avaruusyhtiö SpaceX valmisti lennon laitteet. Tämän lennon ja muita lentoja tilasi yhtiöltä Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa.

SpaceX lensi ensi kertaa avaruuteen 2010-luvun alussa. Falconeilla on lennätetty paitsi rahtia myös tehty kokeita yhtä päämäärää varten: viedä ihmisiä avaruuteen.

Noin viisi tuntia ennen lähtöä Behnken ja Hurley syövät tukevan aamiaisen noin 14 kilometrin päässä lähtöalustasta.

Ennen lähtöalustalle tuloa miehet sovittautuvat avaruusasuihin. Ne näyttävät paitsi kehonmyötäisiltä myös yllättävän kevyiltä.

Näihin haalareihin verrattuna sukkulalla aikoinaan lentäneiden astronauttien puvut näyttivät raskailta. Aina vuoteen 2011 astronautit pukeutuivat isoihin oransseihin ”vanginhaalareihin”. Niitä sanottiin kurpitsa­puvuiksi.

”Voit hypätä tässä asussa tyhjiöön”, Musk vakuutti, kun SpaceX esitteli uusia asuja toissa vuonna. Mustanvalkeat puvut näyttävät siltä, kuin ne olisi tehty elokuvan rooliasuiksi tai muotinäytökseen.

Asut räätälöikin elokuvien asujen suunnittelija Hollywoodista, Jose Fernandez. Kypärät on 3d-tulostettu päiden mittoihin.

”Tämä asu saa myös poikani vakuuttuneeksi siitä, että olen cool”, vitsaili Behnken harjoituksissa viikonloppuna.

Jos jotakin sattuu kapselissa, on pukujen reisistä yhteys happisäiliöihin ja paineistukseen. Avaruuskävelyä ei puvussa voi tehdä.

Miehistöalus Dragon ja sen kantoraketti Falcon 9 nostettiin lähtövalmiiksi alustalle 39A viime torstaina.

Herrat marssivat Dragoniin noin 2 tuntia ja 15 minuuttia ennen h-hetkeä yhdyskäytävää pitkin. Lennonjohto sulkee luukun vajaat kaksi tuntia ennen lähtöä. Jos sääennuste on huono, on vaihtoehtoinen päivä lähdölle lauantaina 30. toukokuuta.

Vain 2,5 minuuttia lähdöstä kantoraketti Falcon 9:n ensimmäinen vaihe irtautuu lähes tyhjänä polttoaineesta. Se palaa pystyssä ehjänä lautalle Floridan edustalle. Aluksen toinen vaihe polttaa raketteja kuusi minuuttia ja tuhoutuu ilmakehässä.

Kun Dragon on sen jälkeen omillaan avaruudessa, se alkaa omin voimin ottaa rauhallisesti raketteineen kiinni ISS-avaruusasemaa. Se kiertää maapalloa noin 27  000 kilometrin tuntivauhtia.

Dragon telakoituu suunnitelman mukaan torstaina noin kello 18.29 Suomen aikaa automaattisesti ISS-avaruusaseman moduuliin nimeltä Harmony. Lähdöstä on silloin kulunut 19 tuntia. Yhteysluukku asemalle avataan arviolta kello 20.55 Suomen aikaa. Matkan suunnitelluista vaiheista kertoo muun muassa Space.com sekä video YouTubessa.

Avaruusasemalla luukun toisella puolella ovat vastassa aseman nykyinen miehistö, Nasan Chris Cassidy ja kosmonautit Anatoli Ivanishin ja Ivan Vagner. He saapuivat asemalle venäläisten kantoraketilla Sojuzilla huhtikuun alussa.

Paluusta ei vielä tiedetä. Behnken ja Hurley viipyvät asemalle ainakin kuukauden, mutta yhtä lailla ehkä neljä kuukautta. He työskentelevät paluuta odotellessaan asemalla siinä missä muukin miehistö. Samalla he testaavat Dragonin laitteita ja kestävyyttä avaruudessa.

Lähes yhdeksän vuoden tauon jälkeen kotilähtö avaruuteen ”omalta pihalta” on iso asia Yhdysvalloissa. Nasa kutsuu lähtöä nimellä ”Launch America”. Presidentti Donald Trump saapuu seuraamaan lähtöä.

Floridaan odotettiin yli puolta miljoonaa turistia. Kennedyn avaruuskeskuksen iso alue on kuitenkin suljettu.

Nasa suositteleekin, ettei kukaan tulisi kiikaroimaan lähtöpaikan lähelle, Floridan avaruusrannikoksi sanotulle alueelle. Syy on tietty koronavirus.

Jos tarkkoja ollaan, SpaceX:n lento nyt ei ole ensimmäinen Yhdysvaltain maaperältä lähtevä lento avaruuteen yhdeksään vuoteen. Virgin Galactic -yhtiö on käynyt koneineen yli 80 kilometrissä kahdesti, joulukuussa 2018 ja helmikuussa 2019.

Yhdysvaltain ilmailuhallinto pitää avaruuden alarajana 80:tä kilometriä. Kansainvälisesti avaruuden raja on sata kilometriä.

Virginin koneet eivät myöskään kohonneet Maata kiertävälle radalle. Ne vain pistäytyivät avaruudessa – tai sen rajalla

Keskiviikon lentoa on harjoiteltu karanteenissa minuutti minuutilta useaan otteeseen, myös viime viikonloppuna lähtöalustalla. SpaceX nostettiin lähtövalmiiksi torstaina, mutta Falcon 9:ää alettiin tankata vasta juuri ennen lähtöä.

Dragon on niin nykyaikainen, että se voi lentää asemalle ilman, että astronautit tarttuvat ohjaimiin. Koko ohjauspaneeli on kosketusnäyttöinen. Siinä ei siis ole satoja nipukoita, kuten miehistöaluksissa tätä ennen.

Ennen torstain telakointia Behnken and Hurley voivat kuitenkin hetkeksi siirtyä käsi­ohjaukseen. He kokeilevat aluksen ominaisuuksia, mutta eivät muuta sen rataa.

Tämä vaihe on viralliselta nimeltään Demo-2 eli testilento. Sen aikana on paras testata, että Dragonia voi ohjata ja käsitellä, jos automatiikka häiriintyy. Hurley kokeillee käsi­ohjausta kahdesti menolennolla.

Vasta paluun jälkeen Dragon saa viranomaisten hyväksynnän avaruusalukseksi. Jos kaikki siis menee hyvin.

Astronautit Bob Behnken (oik) and Doug Hurley tulivat harjoituksiin Kennedyn avaruuskeskukseen 23. toukokuuta sähköauto Teslalla.

Dragonin lentoa on valmisteltu pitkään Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruusalan viranomaisten kanssa. Avaruuteen ei mennä noin vaan. Crew Dragonin piti alun perin lentää jo lokakuussa 2016.

Dragon on Yhdysvaltain avaruuslentojen historiassa vasta viides alustyyppi, joka menee avaruuteen.

Vuoden 2020 alkupuolella kokeissa testattiin Dragonin laskuvarjoja. Kaikkiaan se oli 27. testi. Neljä laskuvarjoa tömäytti kapselin onnistuneesti Mojaven autio­maahan Kaliforniassa. Dragonin pakomoottoreita on puolestaan testattu jo yli 700 kertaa.

Nasa asetti 2010-luvun alussa SpaceX:n miehistöalukselle joukon ehtoja. Sitä piti voida ohjata paitsi käsin myös etänä, vaikka alus olisi automaattinen, kertovat Wired-lehden verkkosivut.

Crew Dragon keskittyy jatkossa viemään astronautteja ISS-asemalle. Nasa määräsi, että aluksen pitää kestää avaruudessa ja aseman portissa kiinni vähintään 210 päivää, siis yli puoli vuotta.

Miehistön on Nasan mukaan myös päästävä pakoon kapselillaan ja turvaan jo alustalta, jos jokin menee lähdössä pieleen. Siksi Dragoniin valmistettiin voimakkaat pakoraketit.

SpaceX uhrasi kokeissa yhden kalliin kantoraketti Falconin, kun pakoraketteja kokeiltiin tammikuussa 2020. Kokeessa Falcon 9:n moottorit sammutettiin lähdön jälkeen, ja se hajosi. Miehittämätön Dragon pääsi turvaan pakorakettien avulla.

ISS-avaruusaseman miehistöä on vaihdettu tähän asti noin kuuden kuukauden välein. Nyt Dragonien lisääntyvä liikenne tuo joustoja aseman asukkaiden arkeen. Seuraavat kuusi lentoa on jo varmistettu.

Seuraava Dragon alkaa valmistua. Se lentänee syksyllä kyydissään neljä astronauttia.

Miehistökapseli Dragon voi saada pian muutakin seuraa. Asemalle lentää ehkä jo ennen joulua toinenkin miehistöalus, Boeingin valmistama Starliner. Nasa tilasi aluksia siltäkin.

Liikenne asemalle voi vilkastua ennen pitkää niin, että jotkut puhuvat avaruustakseista. Aseman miehitys voi eri miehistökapselien ansiosta vaihtua ja täydentyä tiiviimmin kuin ennen. Kapseleihin sopii 4–7 matkustajaa – myös turisteja.

Aluksi Dragonilla lentää enintään neljä astronauttia. Paikkoja aletaan myydä yksityisille henkilöille vuonna 2021. Avaruusturisti tai -turistit viipyisivät asemalla ainakin kymmenen päivää.

Turistilennot toimittaa avaruusyhtiö Axiom Space. Se on jo järjestänyt kolme maksavaa asiakasta. He maksavat kymmenen päivän lennosta arviolta 55 miljoonaa dollaria kukin. Lisäksi Nasa perii yöpymisistä vielä 35  000 dollaria päivässä.

Turistilennoista tulee nyt rutiinia, tiedotti avaruusyhtiö Axiom­ Spacen toimitusjohtaja Michael Suffredisi alkuvuodesta. Hän lupaili, että asemalle lentäisi lähivuosina ainakin kaksi tilauslentoa vuodessa.

Sopimuksen uusista kyydeistä on tehnyt myös avaruusyhtiö Space Adventures. Sen suunnitelmissa on lennättää neljä avaruusturistia Maan kiertoradalla vuoden 2021 lopulla. Lento kestäisi viisi päivää. Se ei pysähtyisi avaruusasemalle.

Avaruuteen yli sadan kilometrin tähtäävät yhä turisteineen Virgin Galactic -yhtiön alus SpaceShipTwo ja Blue Origin -yhtiön New Shepard. Virgin lennättää turisteja ehkä jo loppuvuodesta.

Korjaus 28. toukokuuta kello 14: Tarkennettu, että Falcon 9:ää alettiin tankata vasta juuri ennen lähtöä, ei alkuviikosta. Toinen vaihe palaa lähes tyhjänä lautalle, ei laivalle. Aikaisemmassa kokeessa kantorakettia ei räjäytetty, vaan se hajosi ilmassa. Bigelow-yhtiö keskeytti toimintansa keväällä, maininta yhtiöstä poistettu.

Takana satoja tunteja avaruudessa

Robert Behnken, 49, syntyi St. Annissa Missourin osavaltiossa. Hän palveli everstinä ilmavoimissa. Behnkenillä on kaksi insinöörin tutkintoa. Hän lensi avaruussukkuloilla kahdesti ja on viettänyt avaruudessa 708 tuntia, niistä 37 tuntia aluksen ulkopuolella avaruuskävelyillä.

 Douglas Hurley, 53, syntyi Endicottissa New Yorkin osavaltiossa. Hän oli koelentäjänä merivoimissa ja pääsi astronauttiohjelmaan vuonna 2000. Everstinä hän myös lensi kahdella sukkulalennolla. Hän on viettänyt avaruudessa yhteensä 683 tuntia.

 Astronautit valittiin Demo-2:n lentäjiksi elokuussa 2018. He ovat siviilissä hyviä ystäviä.

Molempien vaimot eli Megan McArthur ja Karen Nyberg ovat myös astronautteja. Kaikki neljä valittiin tuhansista hakijoista siihen astronauttien koulutukseen, joka alkoi vuonna 2000.

Nasa avaa hotellin avaruusasemalle, kiertoradalle matkaava tarvitsee kymmeniä miljoonia

Elon Muskin jättiraketti Starshipin koelennot alkavat Texasissa, japanilais­miljardööri tähtää sillä Kuuhun

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Auto & Tiede