Fossiililöytö Afrikasta vihjaa ponin kokoisten dinosaurusten ylittäneen meriä - Tiede | HS.fi

Fossiililöytö Afrikasta vihjaa ponin kokoisten dinosaurusten ylittäneen meriä

Ankannokkaisten dinosaurusten on täytynyt ylittää satoja kilometrejä vettä päästäkseen Afrikkaan. On epäselvää, kuinka pienehkö, noin ponin kokoinen dinosaurus on onnistunut matkan taittamaan.

Taitelijan näkemys 66 miljoonaa vuotta sitten eläneistä hadrosaurideista.­

11.11.2020 2:00 | Päivitetty 11.11.2020 8:07

Marokosta löytynyt 66 miljoonaa vuotta vanha fossiili vihjaa dinosaurusten ylittäneen meriä, sanovat tutkijat.

Ennestään tuntematon Ajnabia odysseus kuuluu ankannokkaisten dinosaurusten eli hadrosauridien ryhmään. Hadrosauridit kehittyivät Pohjois-Amerikassa ja levisivät sieltä Etelä-Amerikkaan, Aasiaan ja Eurooppaan.

Afrikkaan niiden ei kuitenkaan uskottu levinneen, koska mantereeseen ei ollut maayhteyttä 66 miljoonaa vuotta sitten, vaan se oli kokonaan veden ympäröimä.

Näin ollen Ajnabia odysseuksen on täytynyt ylittää useamman sadan kilometrin merimatka päätyäkseen nykyiseen Pohjois-Afrikkaan, löydön tehneet Bathin yliopiston tutkijat päättelivät.

Hadrosauridit olivat luultavasti erinomaisia uimareita. On kuitenkin myös mahdollista, että ne kulkeutuivat meren yli esimerkiksi myrskyn kuljettaman puun tai muun kelluvan aineksen mukana.

”Sattuma jopa kerran sadassa vuodessa toistuu tuhansia kertoja miljoonan vuoden aikana”, toteaa tutkimusta johtanut tohtori Nicholas Longrich tiedotteessa.

Selkärankaispaleontologi Mikko Haaramo Helsingin yliopistosta pitää uutista kiinnostavana, muttei usko satojen kilometrien uintimatkaan.

”Ajnabia odysseuksen pieni koko viittaa sen olevan jonkinlaisesta saaripopulaatiosta”, Haaramo huomauttaa.

Euroopan paikalla oli 66 miljoonaa vuotta sitten hieman nykyistä Indonesiaa muistuttava saaristo, jossa maan muodot vaihtelivat vuosituhansien aikana. Haaramo uskoo dinosauruksen edenneen kohti Afrikkaa saarelta toiselle erilaisia maasiltoja pitkin.

”On siinä voinut olla joku uintimatkakin, mutta tuskin satoja kilometrejä. Uintitaidoiltaan eläin on luultavasti ollut hirven luokkaa.”

Tutkimuksen julkaisi Cretaceous Research.