Teleskoopit havaitsivat ensimmäistä kertaa radiosignaaleja, jotka saattavat olla peräisin eksoplaneetalta - Tiede | HS.fi

Radiosignaalit tulevat ilmeisesti ison eksoplaneetan magneettikentästä. Signaalien avulla eksoplaneettaa voi tutkia aiempaa tarkemmin.

Taiteilijan piirroksessa siniset viivat kuvaavat magneettikenttää, joka ympäröi isoa eksoplaneettaa.­

19.12.2020 21:13

Tutkijat ovat mahdollisesti onnistuneet löytämään radiolähteen eksoplaneetalta ensimmäistä kertaa.

Radiosignaalien lähde on ilmeisesti iso Jupiterin kaltainen kaasuplaneetta Karhunvartijan tähdistön suunnalla. Matkaa lähteeseen on noin 51 valovuotta. Karhunvartija on tähdistö pohjoisella taivaalla Otavan tähdistön hännän suunnalla.

Löydön teki Cornellin yliopiston vetämä tähtitieteilijöiden ryhmä. Se sai napattua radiosignaaleja radioteleskoopeilla, jotka sijaitsevat Hollannissa. Siellä tähtiä tutkitaan Lofar-radioteleskooppien verkoston avulla.

Tutkijoiden toiveissa oli pitkään löytää Lofarin avulla myös eksoplaneetta, josta saataisiin napattua radioaaltoja.

Signaali tuli alueelta, jossa on kaksoistähti ja yksi eksoplaneetta. Tutkijat kutsuvat järjestelmää nimellä Tau Boötis.

Järjestelmässä on yksi nuori tähti, Tau Boötis A, ja pienempi punainen kääpiötähti, Tau Boötis B.

Jo vuonna 1996 A:n läheltä löydettiin eksoplaneetta, niin sanottu kuuma Jupiter. Se sai nimen Tau Boötis b. Planeetan massa on kuusi kertaa niin suuri kuin Jupiterin. Se kiertää emoplaneettansa ympäri kolmessa päivässä ja 7,5 tunnissa.

”Radiosignaalin voimakkuus ja sen polarisaatio eli sen aaltoliikkeen värähtely viittaavat vahvasti siihen, että signaali tulee eksoplaneetalta”, sanoo tähtitieteilijä Jake Turner Cornellin yliopiston tutkimustiedotteessa.

”Signaali sopii hyvin niihin ennusteisiin, joita teimme”, Turner arvioi.

Tälle on vielä saatava vahvistus muiden radioteleskooppien avulla.

”Jos lähde varmistuu eksoplaneetaksi, se on iso uutinen. Radiolähteet näet antavat meille uuden ikkunan tutkia eksoplaneettoja jopa kymmenien valovuosien päässä”, sanoo tähtitieteen professori Ray Jayawardhana, joka kuuluu Turnerin ryhmään.

Eksoplaneetan magneettikentän tuntemus auttaa, kun tähtitieteilijät tutkivat planeetan sisuksen ja sen kaasukehän koostumusta. Samoin emotähden ja planeetan vuorovaikutus avautuu paremmin, Turner sanoo.

Eksplaneettoja löytyy koko ajan lisää. Niitä tunnetaan jo yli 4 000. Tämä olisi ensimmäinen, jolta on saatu napattua radiosignaaleja.

Joillekin tulee radiosignaaleista mieleen vieras ja älykäs sivilisaatio. Lähde tulee kuitenkin todennäköisesti eksoplaneetan magneettikentästä. Samanlainen löytyy maapalloltakin.

Maapallon magneettikenttä suojaa planeettaamme esimerkiksi Auringon aurinkotuulen ja aurinkomyrskyjen vaaroilta.

Magneettikenttä myös osittain takaa sen, että elämä on ylipäätään mahdollista maapallolla. Muuten avaruuden säteily voisi olla liian rajua ainakin osalle eliölajeista.

Myös eksoplaneetalla magneettikenttä voi suojata elämää samalla tapaa, Turner toteaa Cornellin yliopiston tiedotteessa. Magneettikenttä saattaa lisäksi estää eksoplaneetan kaasukehää katoamasta avaruuteen.

Nyt löydetty mahdollinen radiolähde on kuitenkin iso Jupiterin kaltainen kaasuplaneetta. Siksi tutkijat eivät oikein usko, että kaasuplaneetoilla on elämää. Lisäksi se on kuuma, koska se kiertää niin lähellä emotähteään.

Kaksi vuotta sitten Turner tutki kollegoineen aurinkokuntamme suurimman planeetan Jupiterin radiolähteitä. Niistä ryhmä sai mallin etsiä radiolähteitä muilta planeetoilta 40–100 valovuoden päästä.

Tutkijat jäljittivät teleskoopilla radiolähteitä noin sata tuntia. Lopulta onnisti.

”Opimme oman Jupiterimme avulla, minkälainen radiolähde olisi”, Turner sanoo.

Lähde on kuitenkin heikko. On vielä varmistettava, että radiolähde tulee nimenomaan planeetalta eikä Tau Boötisin tähdistä. Pian useita eri radioteleskooppeja suunnataan kohti Tau Boötisiä Karhunvartijan suuntaan.

Tutkimuksen radiolähteestä julkaisi tiedelehti Astronomy & Astrophysics joulukuun puolivälissä.