Tutkimus: Tunnetun dinosaurus­heimon poikaset olivat border­collien kokoisia ja ”synnynnäisiä metsästäjiä” - Tiede | HS.fi

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun tutkijat pääsivät käsiksi tunnetun hirmuliskoheimon varhaisten kehitysvaiheiden fossiileihin. Tällaiset löydökset ovat harvinaisia.

Taiteilijan näkemys liitukauden ajan pohjoisamerikkalaisesta Tyrannosauridae-heimon poikasesta.­

27.1. 9:38

Tyrannosauridae-dinosaurusheimoon kuuluneiden dinosaurusten poikaset olivat synnynnäisiä metsästäjiä, kertoo Edinburghin yliopiston tuore tutkimus.

Tutkijat ovat pystyneet päättelemään tämän kehittymättömien dinosaurusten leuka- ja kynsifossiileista, joiden perusteella ne ovat muistuttaneet jo merkittävästi täysikasvuisia yksilöitä.

Samaan dinosaurusheimoon kuuluu kenties tunnetuin hirmulisko, valkokankaaltakin tuttu Tyrannosaurus rex. Heimon dinosauruksista on tehty runsaasti tutkimusta, minkä vuoksi niiden anatomiasta, monimuotoisuudesta ja evoluutiosta tiedetään rutkasti.

Canadian Journal of Earth Sciences -tiedelehdessä maanantaina julkaistu tutkimus kertoo, että Tyrannosauridae-heimon sikiöistä ja varhaisista kehitysvaiheista tiedetään kuitenkin hyvin vähän. Tutkimus on tehty ensimmäisten tällaisten fossiililöydösten perusteella, kertoo uutistoimisto Reuters.

Tutkijoiden mukaan löydetyt fossiilit kuuluivat kahdelle heimon dinosauruslajille, joita voi luonnehtia Tyrannosaurus rexin pienikokoisemmiksi ”serkuiksi”.

Arviolta 77 miljoonaa vuotta vanha ja kolme senttiä pitkä sikiön leukaluu kuului todennäköisesti daspletosaurukselle. Kyseinen fossiili löytyi Montanasta Yhdysvalloista. Noin 72 miljoonaa vuotta vanha kynsifossiili taas löytyi Albertasta Kanadasta ja saattoi kuulua albertosaurukselle.

Tutkimuksen mukaan leukaluu sisälsi jo aikuiselle yksilölle tunnistettavia piirteitä. Lisäksi luista pääteltiin, että dinosaurusten poikaset olivat kuoriutuessaan suurempia kuin minkään muun heimon: noin metrin korkuisia – eli tutkijoiden mukaan samaa kokoluokkaa kuin bordercollie, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Lisäksi tutkijat päättelivät 3d-mallinnusten avulla, että dinosaurukset kuoriutuivat noin 40-senttisestä munasta. Tällaisten munien jäänteitä ei ole ikinä löydetty, kertoo yhdysvaltalaiskanava CNN.

Tyrannosauridae-heimon hirmuliskot elivät Aasian ja Pohjois-Amerikan alueilla myöhäisellä liitukaudella.

Edinburghin yliopiston tutkijan Greg Funstonin tekemässä havainnekuvassa keskellä näkyy kaksi Tyrannosauridae-heimon dinosaurusvauvaa, joiden koko perustuu uusiin fossiililöytöihin. Vasemmalla kuvassa on täysikasvuinen Albertosaurus ja oikealla Greg Fuston itse.­

Edinburghin yliopiston paleontologi ja tutkimuksen johtaja Greg Funston kertoi tutkijoiden hämmästyneen sikiöiden ja kehittyneempien dinosaurusten leukaluiden yhdennäköisyydestä. Myös sikiöillä oli jo havaittavissa toimivat hampaat.

”Vaikka emme voi piirtää koko kuvaa, se mitä näemme muistuttaa hyvin paljon aikuisia”, Funston sanoi Reutersin mukaan.

Hänen mukaansa vaikuttaa siltä, että kyseiset hirmuliskot olivat ”synnynnäisiä metsästäjiä”, joilla oli heti alusta joitain keskeisiä ominaisuuksia, jotka mahdollistavat voimakkaan purennan.

”Vaikuttaa siltä, että ne olivat valmiita metsästämään pian syntymän jälkeen, mutta tarvitsemme lisää fossiileja selvittääksemme, kuinka pian se tosiasiassa tapahtui”, Funston totesi Reutersin mukaan.