Nasan minikopteri teki ensilentonsa Marsissa, mönkijä kuvasi videolle Ingenuity-kopterin lennon - Tiede | HS.fi

Nasan minikopteri teki ensilentonsa Marsissa, mönkijä kuvasi videolle Ingenuity-kopterin lennon

Neitsytlento vieraalla taivaankappaleella onnistui. Lento kesti vain vajaat 40 sekuntia, mutta jää ilmailun historiaan.

19.4. 10:00 | Päivitetty 20.4. 7:11

Pieni pyrähdys kopterille, mutta iso merkkipaalu ilmailulle.

Näin voisi luonnehtia minikopteri Ingenuityn ensilentoa Marsissa. Se toteutui tänään maanantaina puolenpäivän jälkeen Suomen aikaa.

Polvenkorkuinen ja kevyt kopteri nousi ja laskeutui ehjänä ohuille, hiilikuituisille jaloilleen. Näin moottoroitu ilma-alus lensi ensi kertaa hallitusti toisen taivaankappaleen pinnalle.

Kopteri leijui vajaat 40 sekuntia Marsin ohuessa kaasukehässä. Se kohosi samalla noin kolmen metrin korkeuteen Jezeron kraatterissa, kääntyili hieman ja palasi lähtöpaikalleen.

Nasa julkaisi päivällä jo ensimmäisiä kuviakin. Ne otti kamera, joka kuvasi nousua kopterista suoraan alaspäin.

Ingenuity-kopterin varjo Marsin pinnalla.­

Lennon toteuttajat iloitsivat Kaliforniassa. Kopteriin etukäteen ohjelmoitu lento sujui kuten piti. Marsin tuuletkaan eivät häirinneet. Niitä oli mitattu ennalta.

Kopteria ei voida etäohjata hurjan välimatkan takia. Mars on nyt yli 287 miljoonan kilometrin päässä Maasta.

Lennonjohto sai tiedon onnistuneesta lennosta mönkijä Perseverancen välittämien tietojen mukaan iltapäivällä noin kello 13.50 Suomen aikaa.

”Tarkistamme ensiksi, että saimme Marsista dataa. Helikopterin korkeusmittari esimerkiksi todistaa, että Ingenuity on noussut, lentänyt ja laskeutunut”, kirjoitti etukäteen helikopterin ensilennosta blogissaan Mimi Aung Nasan sivuilla. Hän kuuluu lennonjohtoon.

Parempia värikuvia voi tulla lennolta vielä maanantaina myöhemmin. Ne otti puolestaan toinen kamera, joka kuvasi itse lentoa. Myös läheinen mönkijä Perseverance otti kuvia lennolta.

Perseverance sai kuvattua lentoa videolle. Videon voi katsoa tämän artikkelin alusta. Mönkijä kuvasi videon zoomaamalla kopteria hieman yli 64 metrin päästä.

Neitsytlento viivästyi runsaan viikon. Toissa perjantaina helikopterin roottorit eivät pyörineet täysin annettujen käskyjen mukaan.

Syy oli se, että lentoa ohjaava tietokone ei siirtynyt harjoituksessa esilentotilasta lentotilaan. Viikon aikana Ingenuity sai ohjelmaansa korjauksia Kalifornian lennonjohdolta.

Roottoreita kokeiltiin täydellä teholla viime perjantaina 16. huhtikuuta.

Lennonjohto kutsui lentoa ”Wrightin veljesten hetkeksi”. Muistamme historiankirjoista, että yhdysvaltalaiset Wrightin veljekset, Orville ja Wilbur, ovat ilmailun pioneereja.

He saivat ensi kertaa ilmaa raskaamman, moottoroidun aluksen irti maasta Pohjois-Carolinan rannikolla Yhdysvalloissa 17. joulukuuta 1903. Kaksitasoinen Wright Flyer lensi Kill Devil Hillin rantahietikoilla, pääkaupunki Washington D.C:stä yli 300 kilometriä etelään.

Myös silloin ensilento oli lyhyt ja kone pysyi matalalla. Se kesti vain 12 sekuntia. Flyer eteni hietikon yllä 36 metriä.

Mutta tuosta pienestä pyrähdyksestä alkoi lentokoneiden ja ilmailun huikea, lähes 120-vuotias tarina. Wrightien lennon kunniaksi minikopterin kyydissä lensi pieni kangaspala, joka oli aikoinaan leikattu Flyerin siivestä.

Minikopteri saapui Marsiin 18. helmikuuta Nasan mönkijän Perseverancen kyydissä. Mönkijä laskeutui tarkan suunnitelman mukaan Jezeron kraatteriin.

Sen alustassa odotti vuoroaan pieni lentolaite, Ingenuity. Kahvipaketin kokoinen kopteri kulki matkan taitettuna. Se oli pakattu hiilikuituiseen ”kitarakoteloon”.

Kopteria viriteltiin lentoon yli kaksi kuukautta. Ensin Perseverancen eri kamerat tutkivat lähimaastoa.

Ne etsivät aukeata paikkaa, missä lennättää kopteria. Se löytyi melko nopeasti ja läheltä, vain noin 20 metriä mönkijästä pohjoiskoilliseen.

Minikopteri tarvitsi ensilentoon noin 10 kertaa 10 metrin kokoisen tasaisen lähtöalueen. Ympärillä piti avautua ”lentokenttä”, suhteellisen tasainen maasto, joka ulottuisi pitkulaisena noin 90 metrin päähän.

Minikopteri Ingenuity vielä varjossa mönkijän alla 30. maaliskuuta 2021.­

Kopterin suojakotelo irrotettiin alustasta jo matkalla kentälle 18. maaliskuuta.

Lähtöpaikalla Perseverancen robottikäsi käänsi Ingenuitya jaloilleen vaakatasosta. Siihen meni kuusi Marsin työpäivää. Mitään ei jätetty kiireen varaan.

Lopulta Ingenuity roikkui mönkijän alla, vain noin kymmenen senttiä Marsin maaperän yllä. Sillä oli vielä napanuora emomönkijään. Pian lennonjohto irrotti viimeiset yhteyspultit. Ingenuity oli nyt omillaan vieraalla maaperällä.

Kopterille oli tärkeää saada heti virtaa. Siksi iso mönkijä Perseverance siirrettiin nopeasti noin viiden metrin päähän, jossa se ei varjostanut Ingenuitya.

Lennonjohto varmisti, että yhteys mönkijään toimi ja että Ingenuityn akut saivat virtaa aurinkopaneelista. Kopterin laitteiden piti heti kestää yli Marsin kylmien öiden.

Pakkanen voi laskea Marsissa yöllä –90 asteeseen. Sitä varten kopterien alla laitelaatikossa oli myös lämmittimet. Ne ovat toimineet hyvin öiden aikana.

Energiaa tulee Auringosta puolet vähemmän kuin Maassa. Ingenuity käänteli kokeeksi neljää roottoriaan kuin heräilevä sudenkorento.

Aurinkopaneeli tarjoaa kopterin akuille virtaa. Ne on ladattava jokaisen lyhyen lennon jälkeen.­

Lentoon uskottiin niiden kokeiden perustella, joita insinöörit tekivät Maan päällä Ingenuitylle koekammioissa. Ne jäljittelivät Marsin oloja. Marsissa kaasukerroksen tiheys on vain noin prosentin Maan vastaavasta.

Lentoa Marsissa helpottaa hieman sen, että Marsin painovoima on vain 38 prosenttia Maan painovoimasta. Lisäksi Ingenuity tehtiin hyvin kevyeksi. Marsissa se painoi alle 0,7 kiloa.

Minikopterin 1,2 metriä pitkät siivet takaavat nosteen. Kaksi roottoria pyörittivät neljää siipeä vinhasti, pareittain eri suuntiin.

Lentolaiteen on vaikeaa saada nostetta siivilleen tuollaisessa ohuessa ilmanalassa. Sen tietävät lentäjät myös Maan päällä.

Helikopterilla ei voi helposti lentää paljoa yli 6 000 metrin korkeudessa. Tai sitten kopterin roottorien on pyörittävä tosi vinhasti.

Parhaimmillaan roottorit pyörivät 2 537 kierrosta minuutissa, kertoo Nasa. Vertailuna kerrottakoon, että Maan päällä helikopterien isot roottorit pyörittävät siipiä yleensä 450–500 kierrosta minuutissa.

Tieteellistä merkitystä ei tällä lennolla ole, eikä muillakaan. Ne ovat enemmän osoitus siitä, että oikean tekniikan avulla ilma-alus voi lentää vieraan planeetan ohuessa ilmatilassa.

Lento ei jää nyt yhteen, kun on päästy vauhtiin. Ingenuity lentää lähiviikkoina vielä ainakin neljä kertaa. Nasa on varannut lennätyksiin 31 Marsin päivää eli noin kuukauden laskettuna Maan päivissä.

Seuraavalla kahdella kerralla kopteri kohoaa hieman ylemmäs ja kauemmas. Kaksi viimeistä lentoa ovat vielä auki. Niitä pohditaan, kun kopterin akut välillä latautuvat lennoille.

Kun viides lento päättyy kuukauden kuluttua, on kopterin lentomittariin kertynyt jo satoja metrejä Marsissa. Ingenuity on tarjonnut hyviä ilmakuvia.

Ehkä minikopteri katsastaa kahdella viimeisellä lennollaan paikkoja, joita ei voi nähdä tarkasti Marsia kiertävältä radalta satelliiteilla. Tai ehkä se etsii korkealta hyviä matkareittejä mönkijä Perseverancelle.

Ensilennon välittämää dataa tutkitaan nyt ainakin kolme Marsin päivää. Sinä aikana minikopteri latautuu aurinkopaneelien avulla uudelle lennolle.

Lennonjohto suunnittelee nyt toisen lennon kulkua. Se toteutuu aikaisintaan perjantaina 22. huhtikuuta. Sitä ennen kopterin kykyä vielä testataan.

Joskus uudet kopterit lentävät Marsissa saattavat lentää pitkiä partiolentoja. Niiden avulla vieras taivaankappale kartoitetaan yhä tarkemmin.

Kopterin taitoja tarvitaan ehkä joskus aurinkokuntamme muilla kappaleilla, joilla on kaasukehä.

Nasa suunnittelee esimerkiksi kopteria planeetta Saturnuksen kuulle Titanille 2030-luvulla. Se on saanut työnimen Dragonfly, sudenkorento.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat