Maapallon veden alkuperästä uusi teoria – syntyikö vettä asteroidien pinnan tomussa? - Tiede | HS.fi

Tutkijat löysivät vesimolekyylejä asteroidinäytteen pintakerroksesta.

Japanilainen luotain toi asteroidi Itokawalta näytteen, josta löytyi vesimolekyylejä.

2.12.2021 2:00

Maapallon vedestä on osin kiittäminen Aurinkoa, uskoo maan veden alkuperää selvittänyt kansainvälinen tutkijoiden ryhmä.

Uuden tulkinnan mukaan vesi, joka peittää yli 70 prosenttia maapallon pinta-alasta, saapui maapallolle avaruuspölyn ja asteroidien mukana. Näin kävi maapallon muovautumisen loppuvaiheessa noin 4,6 miljardia vuotta sitten.

Noihin aikoihin aurinkokunnassa oli runsaasti avaruuspölyä. Sitä päätyi runsaasti myös muovautuvalle maapallolle.

Teorian kiintoisin osuus liittyy veden alkuperään. Vesi syntyi asteroideilla, kun niiden pinnan tomuhiukkasten kemiallinen rakenne muuttui aurinkotuulen hiukkaspommituksessa. Näin muodostui vettä.

”Aurinkotuuli on pääosin vety- ja heliumioneja, joita virtaa Auringosta jatkuvasti avaruuteen”, selittää tutkimuksen pääkirjoittaja tohtori Luke Daily Glassgow’n yliopistosta tiedotteessa.

”Kun nämä ionit sitten osuvat tyhjiössä johonkin pintaan, kuten asteroidiin tai pölyhiukkaseen, ne tunkeutuvat muutaman nanometrin syvyyteen. Näin ne voivat vaikuttaa kiven kemialliseen koostumukseen. Ajan myötä vetyionit irrottavat kivestä tarpeeksi happiatomeita ja muodostavat kiven sisään vettä.”

Tämä miljardeja vuosia sitten avaruudessa syntynyt ja tomun mukana maapallolle kulkeutunut vesi voi olla maapallon veden lähde.

Tutkimus tehtiin analysoimalla japanilaisen avaruusluotain Hayabusan vuonna 2010 tuomaa asteroidinäytettä. Näyte otettiin Itokawaksi nimetystä S-tyypin asteroidista, joka kiertää Aurinkoa 18 kuukauden jaksoissa.

Kun näytettä kuvattiin atomien tarkkuudella, kiven seasta löytyi yksittäisiä vesimolekyylejä. Eniten vettä oli pinnan tuntumassa. Se viittaisi aurinkotuulen vaikutukseen veden synnyssä.

Tutkimuksessa mukana ollut professori Phil Bland australialaisesta Curtin yliopistosta kertoo, että vettä löytyi asteroidin pintakerroksesta runsaasti. Suurempaan mittaan suhteutettuna määrä tarkoittaisi 20 vesilitraa kuutiometriä kohden.

Avaruuspöly ei silti ollut maapallon veden ainoa lähde. Osan vedestä arvioidaan tulleen myös suurempien C-luokan asteroidien mukana.

Maan vedessä on useampia vedyn isotooppeja. Niistä raskaampia on löydetty C-tyypin asteroideilta, mikä viittaisi raskaamman vedyn tulleen maapallolle niiden mukana.

Kevyempien isotooppien tulo oli kuitenkin toistaiseksi arvoitus. Se kuitenkin selittyisi pölyn avulla, sillä aurinkotuuli muodostaa nimenomaan keveitä vedyn isotooppeja.

Lue lisää: Jupiterin ison Ganymedes-kuun kaasu­kehästä löytyi vesi­höyryä – siellä voi olla enemmän vettä kuin maa­pallon merissä yhteensä

LöydökSELLÄ voi olla vaikutusta myös tuleviin avaruuslentoihin. Aurinkotuulen synnyttämää vettä saattaa löytyä kaasukehättömien kappaleiden pinnoilta enemmänkin, tutkijat uskovat-

”Olisi luontevaa ajatella, että Kuun tai asteroidien pinnoissa voisi olla kiven seassa samalla lailla syntynyttä vettä”, kuvaa tutkimuksessa mukana ollut professori Hope Ishii Havajin Mānoa-yliopistosta.

”Tämä voisi tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa avaruuden löytöretkeilijät voisivat saada veden suoraan planeettojen pinnan pölystä.”

Tutkimuksen julkaisi Nature Astronomy.

Lue lisää: Kuussa on luultua enemmän vettä – pieniä jääesiintymiä voi olla miljardikaupalla

Oikaisu 2. joulukuuta kello 16.40: Vesiatomit korvattu vesimolekyyleillä. Oikaisu 13. joulukuuta kello 11.30: Veden isotooppi korjattu vedyn isotoopiksi.