Rex, regina vai imperator -tyrannossauruksia saattoi olla kolme eri lajia

Tuntemamme Tyrannosaurus rex olikin todellisuudessa kolme lajia, väittää tuore tutkimus. Muut tutkijat eivät ole vakuuttuneita.

Tämä tyrannosauruksen luuranko on Ranskan luonnontieteellisessä museossa Pariisissa.

Tyrannosaurus rex on maailman kuuluisimpia, ellei kuuluisin dinosaurus. Jopa 14 tonnia painanut teropodi on kaikkien aikojen suurimpia petoeläimiä. Sen purennan arvioidaan olleen maailman voimakkain.

Tuore tutkimus kuitenkin esittää, että ajattelemamme Tyrannosaurus rex olisi kuitenkin itse asiassa ollut kolme erillistä dinosaurusta.

Tiedelehti Evolutionary Biologyssa julkaistussa artikkelissa päätellään eri maakerroksista löytyneitä tyrannosauruslöytäjä analysoimalla, että tyrannosauruksia oli kolme alalajia.

Tyrannosaurus rexin uudet sukulaiset saivat nimet Tyrannosaurus imperator ja Tyrannosaurus regina.

Tutkimusta johti Jurassic Park elokuvien dinosaurusasiantuntijana toiminut itsenäinen dinosaurustutkija Gregory Paul.

”Tulos ei sinänsä ole yllättävää”, toteaa tutkijoiden ryhmä The Guardianin haastattelussa. Tyrannosauruksia eli maapallolla yli miljoona vuotta.

On täysin oletettavaa, että näin pitkän ajan kuluessa kehittyy uusia alalajeja.

Päätellen maakerrostumista, joista tutkitut fossiililöydöt on saatu, Tyrannosaurus imperator saattoi olla varhaisempi laji, jonka myöhempi Tyrannosaurus rex syrjäytti. Hieman kapealuisempi Tyrannosaurus regina olisi elänyt niiden kanssa rinnan.

Kaikki tutkijat eivät ole vakuuttuneet uudesta tutkimuksesta.

Professori Thomas Carr yhdysvaltalaisesta Carthage Collgesta analysoi 31 Tyrannosaurus rexin fossiilia viime vuonna julkaistussa tutkimuksessa. Havannioituja ominaisuuksia oli 1 850. Carr sanoi The Guardianille, ettei omassa selvityksessään löytänyt merkkejä fossiilien jakautumisesta alalajeihin.