Sylikoiran geeni piili jo muinaisissa susissa – selittää nykyisten koirarotujen huimat kokoerot

Ilman jääkautta susi itsekin olisi luultavasti pienempi.

Joka sudesta löytyy pikkukoiran alku.

28.4. 2:00 | Päivitetty 28.4. 6:23

Miten 40-kiloiseksi tai isommaksikin kasvavasta sudesta saatiin jalostetuksi esimerkiksi kolmekiloinen toyvillakoira?

Temppu saattoi käydä helpommin kuin luulisi.

Koirien kasvua säätelee noin 20 eri geeniä, mutta yksi niistä on selvästi tärkein. Se tuottaa kasvuhormonin vaikutuksia välittävää insuliininkaltaista kasvutekijää.

Nyt kansainvälinen tutkijaryhmä havaitsi sen säätelyalueesta kaksi versiota, jotka paljolti selittävät koirien ja muiden koiraeläinten kokoerot.

Versioista toinen johtaa molemmilta vanhemmilta saatuna ruumiinkoon pienenemiseen ja toinen suurenemiseen, tutkijat kertovat Current Biology -tiedelehdessä.

Pienentävä versio vallitsee alle 15-kiloisilla koiraroduilla. Sen sijaan yli 25-kiloisilla roduilla vallitsee suurentava versio, samoin pohjoisten mantereiden susilla.

Nykyisillä susilla esiintyy piilevänä pienentävääkin versiota. Sitä piileskeli myös isokokoisissa jääkautisista susissa, selvisi muinaissusien luista saadusta dna:sta. Koirien jalostajilla siis oli, mistä ammentaa.

Vaikka nykyisen näköiset koirat kääpiörotuineen on jalostettu pääosin vasta parinsadan viime vuoden aikana, muinainen säätelyvalikoima on riittänyt mainiosti.

Esimerkiksi 40-kiloisilla suursnautsereilla esiintyy lähes pelkästään suurentavaa versiota ja toyvillakoirilla pienentävää.

Yhtäläisesti molempia on 25-kiloisilla isovillakoirilla. Vähän pienemmiltä 16-kiloisilta snautsereilta löytyy valtaosin vain pienentävää versiota. Vielä hallitsevampi geenin kutistava versio on kahdeksankiloisilla kääpiösnautsereilla ja seitsenkiloisilla kääpiövillakoirilla.

Itse asiassa pienentävä versio kehittyi evoluutiossa varhemmin kuin isontava, tutkijat päättelevät.

Se nimittäin vallitsee kaikilla pienikokoisilla koiraeläinlajeilla. Lisäksi sitä esiintyy muuallakin petoeläinten kehityslinjassa, kuten pandoilla, näätäeläimillä ja kissoilla.

Ilmeisesti vasta jääkaudella pienentävä versio painui susilla piileväksi ja isontava nousi valtaan. Kylmänä aikana kookkaasta, hitaasti jäähtyvästä ruhosta tuli etu.

Julkaistu Tiede Luonto-lehdessä 3/2022