Tutkijat yllättyivät: simpanssit yrittivät hoitaa haavaa hyönteisellä

Hyönteisen asettaminen simpanssin omaan tai toisen simpanssin haavaan havaittiin useasti. Avoimeksi jäi, tehosiko se vammaan.

Simpanssit näyttävät huolehtivan paitsi omista myös toisten haavoista.

Simpanssit asettavat pyydystämänsä hyönteisen silloin tällöin avohaavaansa.

Tämän havaitsivat yllätyksekseen saksalaiset tutkijat seuratessaan eläinten käyttäytymistä Loangon kansallispuistossa Gabonissa.

Epäilemättä simpanssit ovat harjoittaneet samaa aiemminkin, mutta siihen ei ole osattu kiinnittää huomiota.

Nyt temppu tarttui sattumalta videolle, minkä jälkeen tutkijat alkoivat varta vasten tarkkailla, toistuuko se.

Runsaan vuoden aikana vastaavaa nähtiin yli 20 kertaa, ja parissa tapauksessa hyönteinen lykättiin kaverin haavaan, he kertovat Current Biology -tiedelehdessä ja tutkimuksen tiedotteessa.

Tapa noudatti samaa kaavaa.

Ilmasta napattiin nopealla käsiliikkeellä pieni lentävä hyönteinen, joka rutistettiin liikkumattomaksi huulten välissä.

Sitten hyönteinen asetettiin haavapinnalle, missä sitä liikuteltiin kädellä tai huulilla ennen pois ottamista. Sama haavan käsittely toistettiin useita kertoja.

Tutkijat eivät vielä tiedä, nopeuttaako tapa paranemista. Heidän mielestään on joka tapauksessa ilmeistä, että kyse on yrityksestä hoitaa haavaa.

Hyönteisten käyttöä hoitokeinoina on aiemmin tavattu vain ihmisiltä.

Lääkitseviä kasveja kyllä natustavat monenlaiset eläimet. Niillä esimerkiksi terveet paviaanit torjuvat loisiaan ja loisten vaivaamat perhostoukat häätävät niitä.

Jotkin eläimet pitävät pesäänsäkin puhtaana kantamalla sinne aineita, joiden hyödyksi on päätelty haitallisten mikrobien ja loisten karkotus.

Eräät muurahaiset keräävät tällä tavoin vaikuttavaa havupuiden pihkaa, muutamat linnut tupakantumppeja.

Julkaistu Tiede Luonto -lehdessä 1/2022